[ویکی نور] شرح منازل السائرین (التلمسانی) که نام آن بر روی جلد کتاب بدین صورت ثبت شده است: «شرح عفیف الدین سلیمان التلمسانی علی منازل السائرین»، تألیف ابوالربیع، عفیف الدین، سلیمان بن علی بن عبدالله بن علی بن یاسین عابدی تلمسانی، به زبان عربی است.
شارح در کتاب، تصریحی به نام آن نکرده است، ولی در آغاز و انجام شرح، عباراتی دارد که مشعر به این نام است. در آغاز می گوید: «من در شرح مقاصد شیخ عارف محقق، ابواسماعیل، عبدالله انصاری، از خدا طلب خیر نمودم» و در انجام می گوید: «شرح بعضی از مقاصد شیخ عبدالله انصاری به پایان رسید».
شروح زیادی بر کتاب «منازل السائرین» نوشته شده که مهم ترین آنها شرح عفیف الدین تلمسانی و مشهورترین آنها شرح عبدالرزاق قاسانی است.
علت مشهورتر بودن شرح قاسانی از شرح تلمسانی آن است که شرح تلمسانی در تونس چاپ شده و در مغرب زمین رواج داشته و در مشرق زمین و ایران، نسخه آن کمیاب بوده است و هم اکنون که اولین بار، این شرح در ایران چاپ شده، معلوم گردیده که این شرح، حلقه گم شده بین «منازل السائرین» و «شرح منازل السائرین» قاسانی است، زیرا از نظر تاریخی، شرح تلمسانی مقدم بر شرح قاسانی است؛ به دلیل اینکه تاریخ کتابت نسخه خطی که شرح حاضر را از روی آن چاپ نموده اند، سیزدهم رمضان سنه 673ق، به قلم علی بن مظفر بوده است؛ یعنی در زمان حیات شارح نوشته شده؛ درحالی که عبدالرزاق قاسانی، متوفای سنه 730ق، است؛ یعنی حدود نیم قرن بعد از تلمسانی وفات نموده است.
ناشر نسخه حاضر، دانشمند بزرگوار، آقای محسن بیدارفر می فرماید: «هنگامی که مشغول تحقیق و نشر کتاب شرح منازل السائرین کمال الدین عبدالرزاق قاسانی بودم، به جست وجوی شروح دیگر منازل السائرین پرداختم تا در آماده نمودن شرح قاسانی از آنها استفاده نمایم که دوست عزیزم، فاضل ارجمند، حجة الاسلام و المسلمین، محمدعلی مهدوی راد در مسافرتی که به سوریه داشت، شرح عارف مشهور عفیف الدین سلیمان بن علی تلمسانی را برای بنده تهیه نموده و به بنده تقدیم کرد که من آن را حلقه گم شده در میان شروح منازل السائرین یافتم و آن شرح متینی است که عبدالرزاق قاسانی در شرحش به آن بسیار زیاد، اعتماد نموده است.
شارح در کتاب، تصریحی به نام آن نکرده است، ولی در آغاز و انجام شرح، عباراتی دارد که مشعر به این نام است. در آغاز می گوید: «من در شرح مقاصد شیخ عارف محقق، ابواسماعیل، عبدالله انصاری، از خدا طلب خیر نمودم» و در انجام می گوید: «شرح بعضی از مقاصد شیخ عبدالله انصاری به پایان رسید».
شروح زیادی بر کتاب «منازل السائرین» نوشته شده که مهم ترین آنها شرح عفیف الدین تلمسانی و مشهورترین آنها شرح عبدالرزاق قاسانی است.
علت مشهورتر بودن شرح قاسانی از شرح تلمسانی آن است که شرح تلمسانی در تونس چاپ شده و در مغرب زمین رواج داشته و در مشرق زمین و ایران، نسخه آن کمیاب بوده است و هم اکنون که اولین بار، این شرح در ایران چاپ شده، معلوم گردیده که این شرح، حلقه گم شده بین «منازل السائرین» و «شرح منازل السائرین» قاسانی است، زیرا از نظر تاریخی، شرح تلمسانی مقدم بر شرح قاسانی است؛ به دلیل اینکه تاریخ کتابت نسخه خطی که شرح حاضر را از روی آن چاپ نموده اند، سیزدهم رمضان سنه 673ق، به قلم علی بن مظفر بوده است؛ یعنی در زمان حیات شارح نوشته شده؛ درحالی که عبدالرزاق قاسانی، متوفای سنه 730ق، است؛ یعنی حدود نیم قرن بعد از تلمسانی وفات نموده است.
ناشر نسخه حاضر، دانشمند بزرگوار، آقای محسن بیدارفر می فرماید: «هنگامی که مشغول تحقیق و نشر کتاب شرح منازل السائرین کمال الدین عبدالرزاق قاسانی بودم، به جست وجوی شروح دیگر منازل السائرین پرداختم تا در آماده نمودن شرح قاسانی از آنها استفاده نمایم که دوست عزیزم، فاضل ارجمند، حجة الاسلام و المسلمین، محمدعلی مهدوی راد در مسافرتی که به سوریه داشت، شرح عارف مشهور عفیف الدین سلیمان بن علی تلمسانی را برای بنده تهیه نموده و به بنده تقدیم کرد که من آن را حلقه گم شده در میان شروح منازل السائرین یافتم و آن شرح متینی است که عبدالرزاق قاسانی در شرحش به آن بسیار زیاد، اعتماد نموده است.
wikinoor: منازل_السائرین_إلی_الحق_المبین