[ویکی فقه] منابع مکتب اصولی امام خمینی، عبارتند از کتاب، سنت و عقل که در این سه، اصول با فقه مشترک و مرتکزات فطری، عرفی و عقلایی که در این زمینه اصول با فقه متفاوت است.
بخش مهمی از هویت هر دانش به منابع آن باز می گردد، منبع شناسی دانش هایی همچون فقه و اصول، به آشنایی هر چه بیش تر به سرچشمه های آن ها و در نتیجه به شناخت ژرف تر این دانش ها از یک سوی و توسعه آن ها از سوی دیگر می انجامد، در حالی که فقه به دلایلی چند، به صورتی نسبتاً درخور توجه منبع شناسی شده است، تلاش فراوانی درباره منبع شناسی اصول انجام نگرفته است.
فواید بررسی منابع اصول
به صورت مشخص می توان برای بررسی منابع دانش اصول، دو فایده زیر را برشمرد:
← بهره گیری گسترده و برنامه ریزی شده از منابع آن
بی گمان فقه منابعی دارد که عبارت اند از: قرآن، سنت، اجماع و عقل، آیا علم اصول نیز منابعی دارد؟ و آیا این منابع از دیدگاه امام همان منابع علم فقه است؟پاسخ به سؤال اول روشن است؛ هیچ علمی بی منبع نیست؛ نمی شود علمی را در نظر گرفت که از جایی سرچشمه نگرفته باشد. و در پاسخ به سؤال دوم باید گفت: از کلمات امام استفاده می شود منابع علم اصول، دقیقاً همان منابع علم فقه نیست.از دیدگاه وی این منابع عبارت اند از: کتاب، سنت و عقل که اصول در این سه مورد، با فقه مشترک است، و مرتکزات فطری، عرفی و عقلایی که در این زمینه اصول با فقه تفاوت دارد، عبارت امام این است:إنّ أکثر مدارک هذه المسائل موجود فی الذکر الحکیم والروایات المأثورة والمرتکزات الفطریة الفکریة العقلائیة، کما أنّ بعض مسائلها ممّا یستدلّ علیه من طریق العقل واستماع الأمر والنهی.
تفاوت های منابع اصول با فقه
...
بخش مهمی از هویت هر دانش به منابع آن باز می گردد، منبع شناسی دانش هایی همچون فقه و اصول، به آشنایی هر چه بیش تر به سرچشمه های آن ها و در نتیجه به شناخت ژرف تر این دانش ها از یک سوی و توسعه آن ها از سوی دیگر می انجامد، در حالی که فقه به دلایلی چند، به صورتی نسبتاً درخور توجه منبع شناسی شده است، تلاش فراوانی درباره منبع شناسی اصول انجام نگرفته است.
فواید بررسی منابع اصول
به صورت مشخص می توان برای بررسی منابع دانش اصول، دو فایده زیر را برشمرد:
← بهره گیری گسترده و برنامه ریزی شده از منابع آن
بی گمان فقه منابعی دارد که عبارت اند از: قرآن، سنت، اجماع و عقل، آیا علم اصول نیز منابعی دارد؟ و آیا این منابع از دیدگاه امام همان منابع علم فقه است؟پاسخ به سؤال اول روشن است؛ هیچ علمی بی منبع نیست؛ نمی شود علمی را در نظر گرفت که از جایی سرچشمه نگرفته باشد. و در پاسخ به سؤال دوم باید گفت: از کلمات امام استفاده می شود منابع علم اصول، دقیقاً همان منابع علم فقه نیست.از دیدگاه وی این منابع عبارت اند از: کتاب، سنت و عقل که اصول در این سه مورد، با فقه مشترک است، و مرتکزات فطری، عرفی و عقلایی که در این زمینه اصول با فقه تفاوت دارد، عبارت امام این است:إنّ أکثر مدارک هذه المسائل موجود فی الذکر الحکیم والروایات المأثورة والمرتکزات الفطریة الفکریة العقلائیة، کما أنّ بعض مسائلها ممّا یستدلّ علیه من طریق العقل واستماع الأمر والنهی.
تفاوت های منابع اصول با فقه
...
wikifeqh: منابع_مکتب_امام_خمینی