من یظهره الله

دانشنامه عمومی

مَن یُظهِرُهُ الله ( به معنی: کسی که خدا او را ظاهر خواهد کرد ) از مفاهیمی است که پیروان کیش بابی به آن باور دارند. [ ۱] سیدعلی محمد باب موعود آیین بیانی را من یظهره الله نامیده و در کتاب بیان فارسی صراحتاً به آن چه به باور او «شرایط و زمان ظهور وی» است اشاره کرده است. کتاب بیان فارسی بزرگ ترین اثر تشریعی باب است؛ ولیکن پیش از آنکه مجموعه ای از قواعد و اصول حقوقی و جزائی دیانت بیان محسوب گردد، کتاب مدح من یظهره الله است. من یظهره الله لقب موعود دیانت بابی است. عنوان من یظهره الله و عناوین مشابه آن بیش از دویست و هشتاد بار در متن بیان فارسی آمده است. نزدیکی ظهور موعود بیان بارها به تصریح و تلویح در این کتاب حتی در باب مستغاث ( باب دهم از واحد هفتم ) تاکید شده است. [ ۲] در یکی از این لوح ها که معمولاً به عنوان وصیت نامه باب از آن یاد می شود، صبح ازل به عنوان رهبر بابیان پس از بنیان گذار جنبش تعیین شده است. [ ۳] در همین لوح به وی دستور داده شده است که از من یظهره الله پیروی کند. [ ۴]
باب در آثارش برای زمان ظهور من یظهره الله به سال نه و سال نوزده اشاره می کند. [ ۵] کمی بعد از اعدام باب در سال ۱۸۵۰، بیست و پنج تن از بابیان[ ۶] ادعای من یظهره اللهی کردند. [ ۷] دنیس مک ایون نام بیست نفر از مدعیان را فهرست کرده است. [ ۸] نوزده سال بعد از دعوت باب، بهاءالله در سال ۱۸۶۳ در جمع یارانش در بغداد پس از یک دهه تبعید در آن جا و در آستانه تبعید به استامبول، مرکز خلافت عثمانی وقت، ادعای من یظهره اللهی کرد. [ ۹] عموم بابیان، [ ۱۰] منجمله اکثر افرادی که از قبل ادعای من یظهره اللهی کرده بودند، به وی ایمان آوردند و «بهائی» نام گرفتند. [ ۱۱]
از اساسی ترین آموزه های سید علی محمد باب این نکته است که نتیجه و ثمره آیین او باید شناخت و ایمان به «مَن یُظهره الله» باشد. [ ۱۲] باب در آثارش به قرب ظهور «مَن یُظهره الله» اشاره می کند. [ ۱۳] وی از پیروان خود می خواهد که با استقلال کامل فکری به شناسایی «مَن یُظهره الله» فائز شوند و ایمان خود را به تصدیق هیچ کس حتی واحد اول بیان ( باب و هیجده حوّاری اولیه او ) مشروط نکنند. [ ۱۲] [ ۱۴] باب همچنین بابیان را برحذر می دارد که مبادا با استدلال به آثارش ( آثار خود باب ) از ایمان به «مَن یُظهره الله» محروم شوند چه که به عقیده باب مقام موعود آنقدر بالاست که حتی آثار خود باب لیاقت اشاره به وی را ندارد. [ ۱۲] موعود باید با آثار و صفات خود شناخته شود نه با اشاره و دلالت دیگران. [ ۱۲]
عکس من یظهره الله
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

مورخین و پژوهشگران خودی در ریشه یابی شرایط تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جنبش بابیه معمولا هیچ توجهی به سر مشی سیاست دولت مقتدر بریتانیا ( انگلیس و مستعمرات ) در آن عصر مبنی بر تفرقه بینداز و حکومت کن، نداشته اند. سیاست پنهانی دولت بریتانیا در ایران عصر قاجاریه ( با تلفظ اصلی و ریشه ای به شکل کاه جاریه ) این بوده است که توجه دولت و مردم ایران را منحرف نماید تا مجذوب علم و صنعت نگردند بلکه در میدان دین مشغول نشان دادن ماهیچه های گردن و سینه و بازو و شکم و ران شوند و به فکر پرورش عضلات فکر و خیال و تصورات روشن در میدان های فلسفه تجربه گرائی و علم و صنعت و تولید و خدمات مدرن و پیشرفته نیفتند. تا کشور ایران به یک بازار تمام عیار مصرفی تبدیل شود برای واردات محصولات صنایع نساجی انگلیس با پنبه های ارزان قیمت از هندوستان بصورت پارچه های سیاه در جهت تهیه مقنعه و چادر و چارقد و چارقول برای خانم ها و عمامه های سیاه رنگ برای حضرات عالی والا مقام و کلاه های سیلندری برای آقایان. بهر حال محمد علی شیرازی معروف به باب ( یعنی در یا دروازه کوچک و نه راه و روش ) در حرکت نیمه خیزشی خود از حالت سجده بسوی رکوع، شاید شیفته یحیی ( یوهانس ) پسر خاله مریم ( ماریا ) مادر ایسا ( عیسی ) شده بوده باشد که در رود جوردان ( یعنی جور یا نوع شناس ) مردم را با آب غسل میداده و به آنها می گفته؛ آنیکه بزودی میاید، شما را با آتش غسل خواهد داد طوریکه کاملا تمیز و پاکیزه شوید و گاهی اوقات هم فریاد میکشیده و میگفته : من در حال هموار نمودن راه هستم برای ظهور فوری سرورم ناجی و شفا بخش عالمیان. حقیقت این است که خدای حقیقی و واقعی موجودیست بیکران یا بینهایت و لذا هیچ موجود دیگری چه شهودی و چه غیبی غیر از او نه وجود دارد و نه میتواند وجود داشته باشد و چنین خدائی در طول تاریخ پیدایش انسان روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را در بین اقوام یهود، عرب، عجم و هیچ قوم دیگری تحت عناوین سوشیانت، ناجی، شفابخش، نبی، پسر، رسول، ولی، والی، خلیفه و هیچ عنوان دیگری برای تربیت و هدایت بشر بسوی معنویت های حقیقی و نور و روشنائی انتخاب، اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده است چه بطور مستقیم و بدون واسطه و چه غیر مستقیم یا باواسطه. خدای حقیقی و واقعی خود ظهور و پیدایش همه چیز و همه کس است و لذا هرگز هیچ انسان ویژه را برای انجام هیچگونه ماموریت مخصوصی به ظهور نخواهد رساند منجمله من یظهره الله ( در اصل و ریشه یعنی به زبان و از دیدگاه پنهانی خود محمد علی شیرازی به معنای : من ظهور الله هستم ) در مقایسه با انا الحق منصور حلاج با این تفاوت که در بیان حلاج، انا به معنای ما ( یعنی کلیه موجودات زنده و غیر زنده نباتی و حیوانی انسانی ) بوده بر مصداق آیه قرآنی انا لله و نه من.
...
[مشاهده متن کامل]

شیخا گر خود نمی خواهی دست کم بگذار که دیگران رسند به سعادت های نسبی دینوی در همین جا و حال درین زمان و مکان / در عوض پیشکش خود و جمیع گذشتگان و آیندگانت باد انشاالله کلیه سعادت های برزخی و اخروی در لازمان و لامکان/ بجوی در پیشگاه والای پیشوای عالی مقام، روز و محل آشتی بزرگ را در همین جا و حال/ نپندار و مجوی آنرا در بیرون و در ورای افلاک با هیاهو و قوقا و قیل و قال/ تا شاید که باشد انشاء الله خالق السماوات و الارضین سبع ربُ العالمین آفریدگار کائنات یا به لسان خودت حق تعالی / از دست و زبان و قلم و خط و خال ات هم در این دنیا و هم در عوالم برزخ و آخرت خشنود و راضی/ بیا تا باهم پیاله ای از شراب ملکوتی نوشیم در همین جا و حال بر گرد این میز زرین/ که به قول حافظ شیرین سخن نمونه اش را نیابی در قنات کوثر و جویبار زمزم در بهشت برین/ باده دُرد آلود دنیوی خسرو و شیرین و فرهاد، لیلی و مجنون تان کند / گر صافی و برزخی و ملکوتی گردد وانگه فقط من دانم و خدا که چون و مون تان کند/

بپرس