اصل مموس عرب و از طایفه البوحمدان و شواهدی هست که نشان می دهد
سوال اینکه اسناد که موجود هستن بنام شخص خاصی از ایل مموس هستن. واگر سندی وجود دارد کجا باید پیداش کرد
درودبرایل بزرگ مموس. .
فکرکردم طایفه مموس ازقوم لرهستن
اما طایفه شوهان. . . کایدخورده. . . کاووسی ( ، کایدعباسی ) بن ریزی ازنوادگان علیقلی خان تاجمیری ازایل بزرگ زلقی ( زلکی ) چهارلنگ بختیاری هستن
باتشکر. . طایفه حیدروند ایل زلقی زلکی. . . دزفول
فکرکردم طایفه مموس ازقوم لرهستن
اما طایفه شوهان. . . کایدخورده. . . کاووسی ( ، کایدعباسی ) بن ریزی ازنوادگان علیقلی خان تاجمیری ازایل بزرگ زلقی ( زلکی ) چهارلنگ بختیاری هستن
باتشکر. . طایفه حیدروند ایل زلقی زلکی. . . دزفول
مموس به معنی مبوس بوده زمانی رسم براین بوده
که دست خان رامی بوسیدن واز مموس میخوان دست خان ببوسد که مموس این کاررونمیکنه به همین خاطر مموس گفتن
که دست خان رامی بوسیدن واز مموس میخوان دست خان ببوسد که مموس این کاررونمیکنه به همین خاطر مموس گفتن
طایفه مموس از جمله طوایف کورد زبانی است که دارای قدمت بسیار زیادی در مناطق دهلران و آبدانان امروزی بوده است. اسناد مکتوب محلی که از این طایفه بر جای مانده است راهگشای ما در روشن شدن بخش عظیمی از تاریخ گذشته های دور طایفه مموس خواهد بود.
... [مشاهده متن کامل]
این اسناد که قدیمی ترین آنها به تاریخ ربیع الاول ۱۱۰۱ هجری قمری بر میگردد در انواع مختلف طبقه بندی می شده اند که ذیلا ارائه می گردد:
این اسناد شامل صلح نامه ها. اسناد مربوط به ازدواج ها. معاملات ملکی. بیعت نامچه ها . یادادشت نامه ها که به نام سیاهی نامچه ذکر شده اند. تعلیقات . فوت نامه ها . میراث نامه ها . نقشه های جغرافیایی . قسم نامچه ها . فصل نامچه ها رضانامچه ها و . . . میباشند بسیار متنوع هستند که در پژوهش تاریخ محلی طایفه مموس و تعاملات با سایر طوایف میتواند برگی از تاریخ طلایی مردمان ۳ قرن پیش به بالای این طایفه را برای ما مشخص نمایید.
وجود این اسناد واقعیاتی را برای ما اثبات می نماید که در بین ۲۸۰ تا ۳۸۰ سال پیش تقسیمات امروز مموس از تعداد ۴۰ خانواده به بالا تشکیل شده است.
نام افراد هر کدام از این خانواده ها در گذشته که تعامل با سایر افراد هم طایفه خود و طوایف دیگر داشته اند نشان دهنده حسن همجواری این طایفه با دیگر طوایف داشته است.
جغرافیایی ایلیاتی طایفه مموس شامل منطقه دینارکوه و گرمسیر و تنگ قدح و چم سرخ امروزی بوده است. از منطقه دینارکوه ۵ سند متعلق به طایفه مموس به جای مانده است که اولین سند که سند مادر دینارکوه بحساب می آید تحت عنوان سه پا و سرچنار در آن ذکر گردیده که بتاریخ رمضان المبارک ۱۲۲۱ ه. ق میباشد. و در منطقه گرمسیر ( دهلران ) قدیمی ترین سند طایفه مموس بتاریخ رمضان المبارک المبارک ۱۲۱۶ ه. ق بوده و قدیمی ترین سند در منطقه تنگ قدح طایفه مموس بتاریخ ربیع الاول ۱۲۲۷ ه. ق و در منطقه چم سرخ سند مکتوب موجود تا تکمیل این نوشتار یافت نگردیده است و تنها به یک مورد میدانی که محقق به آن بر اساس تاریخ شفاهی به جای مانده سینه به سینه از گذشتگان آمده است میتوان به قبرستان "چهل طاقه گرمو" در منطقه چم سرخ اشاره کرد که سنگ قبرهای زیادی بنام طایفه مموس یافت شده است که موید این مطلب می باشد که روزی محل سکونت مردمان طایفه مموس بوده است. در واقع طایفه مموس در این جغرافیای گسترده با طوایف متعددی همسایه و همجوار بوده است. از جمله این طوایف میتوان در تنگ قدح ( طایفه زرگوش ) در درگچ ( طایفه باپیروند ) و در گرمسیر ( طوایف ایل کایدخورده ) اشاره نمود.
... [مشاهده متن کامل]
این اسناد که قدیمی ترین آنها به تاریخ ربیع الاول ۱۱۰۱ هجری قمری بر میگردد در انواع مختلف طبقه بندی می شده اند که ذیلا ارائه می گردد:
این اسناد شامل صلح نامه ها. اسناد مربوط به ازدواج ها. معاملات ملکی. بیعت نامچه ها . یادادشت نامه ها که به نام سیاهی نامچه ذکر شده اند. تعلیقات . فوت نامه ها . میراث نامه ها . نقشه های جغرافیایی . قسم نامچه ها . فصل نامچه ها رضانامچه ها و . . . میباشند بسیار متنوع هستند که در پژوهش تاریخ محلی طایفه مموس و تعاملات با سایر طوایف میتواند برگی از تاریخ طلایی مردمان ۳ قرن پیش به بالای این طایفه را برای ما مشخص نمایید.
وجود این اسناد واقعیاتی را برای ما اثبات می نماید که در بین ۲۸۰ تا ۳۸۰ سال پیش تقسیمات امروز مموس از تعداد ۴۰ خانواده به بالا تشکیل شده است.
نام افراد هر کدام از این خانواده ها در گذشته که تعامل با سایر افراد هم طایفه خود و طوایف دیگر داشته اند نشان دهنده حسن همجواری این طایفه با دیگر طوایف داشته است.
جغرافیایی ایلیاتی طایفه مموس شامل منطقه دینارکوه و گرمسیر و تنگ قدح و چم سرخ امروزی بوده است. از منطقه دینارکوه ۵ سند متعلق به طایفه مموس به جای مانده است که اولین سند که سند مادر دینارکوه بحساب می آید تحت عنوان سه پا و سرچنار در آن ذکر گردیده که بتاریخ رمضان المبارک ۱۲۲۱ ه. ق میباشد. و در منطقه گرمسیر ( دهلران ) قدیمی ترین سند طایفه مموس بتاریخ رمضان المبارک المبارک ۱۲۱۶ ه. ق بوده و قدیمی ترین سند در منطقه تنگ قدح طایفه مموس بتاریخ ربیع الاول ۱۲۲۷ ه. ق و در منطقه چم سرخ سند مکتوب موجود تا تکمیل این نوشتار یافت نگردیده است و تنها به یک مورد میدانی که محقق به آن بر اساس تاریخ شفاهی به جای مانده سینه به سینه از گذشتگان آمده است میتوان به قبرستان "چهل طاقه گرمو" در منطقه چم سرخ اشاره کرد که سنگ قبرهای زیادی بنام طایفه مموس یافت شده است که موید این مطلب می باشد که روزی محل سکونت مردمان طایفه مموس بوده است. در واقع طایفه مموس در این جغرافیای گسترده با طوایف متعددی همسایه و همجوار بوده است. از جمله این طوایف میتوان در تنگ قدح ( طایفه زرگوش ) در درگچ ( طایفه باپیروند ) و در گرمسیر ( طوایف ایل کایدخورده ) اشاره نمود.
ازمجموعه ایلات کرد ساکن در جنوب استان ایلام , ایل مموس , از سابقه تاریخی بیشتری برخوردار می باشند.
ایل مموس از پنج طایفه ی مال فرخی , مال میه , سیره , یخی وند و مزیه تشکیل شده است. در سال 1313 با اسکان عشایر هر کدام از طوایف این ایل در مناطق خودشان اسکان گزیدند .
... [مشاهده متن کامل]
عنوان کتاب :انساب شهری و عشایری استان ایلام
مؤلف:رستم رفعتی
ناشر:برگ آذین
سال انتشار:1386
نویسنده در مورد مموس نگاشته است"این طایفه سرحد داربین حدود عراق فعلی و عثمانی سابق و ایران بوده اند. . . این طایفه مردمانی شجاع و مهمانواز و مرزدارکه بعضی مواقع مورد هجوم اعراب قرار گرفته و با مقاومت و شجاعت بر دشمن پیروز شده و مرز را نگاشته اند"
ایل مموس از پنج طایفه ی مال فرخی , مال میه , سیره , یخی وند و مزیه تشکیل شده است. در سال 1313 با اسکان عشایر هر کدام از طوایف این ایل در مناطق خودشان اسکان گزیدند .
... [مشاهده متن کامل]
عنوان کتاب :انساب شهری و عشایری استان ایلام
مؤلف:رستم رفعتی
ناشر:برگ آذین
سال انتشار:1386
نویسنده در مورد مموس نگاشته است"این طایفه سرحد داربین حدود عراق فعلی و عثمانی سابق و ایران بوده اند. . . این طایفه مردمانی شجاع و مهمانواز و مرزدارکه بعضی مواقع مورد هجوم اعراب قرار گرفته و با مقاومت و شجاعت بر دشمن پیروز شده و مرز را نگاشته اند"
سرزمین آب ها
مموس نام طایفه ای در مناطق جنوب استان ایلام ( دهلران و آبدانان ) به معنای مبوس است دلالت دارد بر کسانی که دست پادشاه زمان خود را نبوسیده اند و همچنین به معنای ماموستا نیز آمده ( ماموستا یعنی استاد )