[ویکی نور] ملحق البراهین الجلیّة فی رفع تشکیکات الوهابیّة به زبان عربی، اثر سید مرتضی رضوی نویسندۀ مصری است که اسامی 77 تن از علمای اهل سنّت را که در ردّ وهابیت مطلب نوشته اند،ذکر کرده است.
کتاب «البراهین الجلیّة فی رفع تشکیکات الوهابیّة» نوشتۀ سید محمد حسن قزوینی بوده که مؤلف، کتاب حاضر را ملحق به آن قرار داده است.
سالها پیش از تألیف کتاب حاضر، از همین نویسنده کتابی با عنوان «صفحة عن آل سعود الوهابیّین» منتشر می شود که در آن 60 تن از علماء مذاهب أربعه را که در ردّ وهابیّت مطلب نوشته اند نام می برد و مورد استقبال واقع می شود.پس از آن به اسامی تعداد دیگری از علماء اهل سنت دست می یابد و تصمیم به انتشار آن در یک مجلّه می گیرد.
در ابتدای کتاب جمله ای از «ابوحامد بن مرزوق الدمشقی»آورده است که «محمد بن عبدالوهاب» مؤسس این فرقه را مورد اصابت تیرهای علماء اسلام از شرق و غرب عالم می داند.سپس در ارائۀ نام علماء به شیوۀ واحدی عمل نمی کند.در بعضی موارد تنها به ذکر نام عالم اکتفا می کند:در تعدادی از موارد نام کتاب را نیز می آورد.در برخی مانند«سید احمد بن زینی دحلان» مفتی مکّه عبارات کتاب را نیز آورده و تفصیل داده است.
دربارۀ 77 شمارۀ ذکر شده در کتاب در تعدادی از آنها مستقیما نام عالم و کتابش را می آورد؛ امّا در شماره هایی نیز به هر دلیل متن ردّیۀ آن عالم را ندیده است و با واسطه نقل می کند.پس از نام عالم و یا کتاب او، با عباراتی مانند«هو فی غایة التحقیق و الاحکام» و «هو رسالة مسجعة محکمة»،«جیّد» و...اظهارنظر کرده و اطلاعات مختصر دیگری مانند چاپ و یا تعداد مجلّدات را گزارش می دهد.
در ارزیابی ردود علماء اهل سنّت بر وهابیّت آنها را خالی از سبّ و تکفیر می داند برخلاف ردود وهابیّت که مملوّ از آن است.
سالها پیش از تألیف کتاب حاضر، از همین نویسنده کتابی با عنوان «صفحة عن آل سعود الوهابیّین» منتشر می شود که در آن 60 تن از علماء مذاهب أربعه را که در ردّ وهابیّت مطلب نوشته اند نام می برد و مورد استقبال واقع می شود.پس از آن به اسامی تعداد دیگری از علماء اهل سنت دست می یابد و تصمیم به انتشار آن در یک مجلّه می گیرد.
در ابتدای کتاب جمله ای از «ابوحامد بن مرزوق الدمشقی»آورده است که «محمد بن عبدالوهاب» مؤسس این فرقه را مورد اصابت تیرهای علماء اسلام از شرق و غرب عالم می داند.سپس در ارائۀ نام علماء به شیوۀ واحدی عمل نمی کند.در بعضی موارد تنها به ذکر نام عالم اکتفا می کند:در تعدادی از موارد نام کتاب را نیز می آورد.در برخی مانند«سید احمد بن زینی دحلان» مفتی مکّه عبارات کتاب را نیز آورده و تفصیل داده است.
دربارۀ 77 شمارۀ ذکر شده در کتاب در تعدادی از آنها مستقیما نام عالم و کتابش را می آورد؛ امّا در شماره هایی نیز به هر دلیل متن ردّیۀ آن عالم را ندیده است و با واسطه نقل می کند.پس از نام عالم و یا کتاب او، با عباراتی مانند«هو فی غایة التحقیق و الاحکام» و «هو رسالة مسجعة محکمة»،«جیّد» و...اظهارنظر کرده و اطلاعات مختصر دیگری مانند چاپ و یا تعداد مجلّدات را گزارش می دهد.
در ارزیابی ردود علماء اهل سنّت بر وهابیّت آنها را خالی از سبّ و تکفیر می داند برخلاف ردود وهابیّت که مملوّ از آن است.