[ویکی الکتاب] معنی مُّقَرَّنِینَ: به هم بسته شده ها (کلمه مقرنین از ماده تقرین است که به معنای جمع نمودن چیزی است با فرد دوم همان چیز و قرین کردن دو چیز و عبارت "مُّقَرَّنِینَ فِی ﭐلْأَصْفَادِ "یعنی اسیرانی که با زنجیر کنار هم قرار داده شده اند)
معنی مُقْرِنِینَ: طاقت داران - توانمندان (کلمه مقرنین به معنای مطیقین است چون مصدر اقران به معنای اطاقه است . عبارت "سُبْحانَ ﭐلَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَـٰذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ "یعنی :منزه است آن خدایی که این (مرکب ) را برای ما مسخر کرد ، و گر نه ما نمیتوانست...
ریشه کلمه:
قرن (۳۳ بار)
«مُقْرِنِیْن» از مادّه «اِقْران»، به معنای قدرت و توانایی داشتن بر چیزی است، بعضی از ارباب لغت نیز گفته اند: به معنای «ضبط کردن» و نگهداری چیزی می باشد، و در اصل به معنای قرین چیزی واقع شدن بوده، که لازمه آن توانایی بر نگهداری و ضبط آن است.
(بر وزن فلس) جمع کردن. «قَرْنُ الْبَعیرَیْنِ: جَمْعُهُما فی حَبْلٍ» دو شتر را با یک طناب بست. اقتران: اجتماع دو چیز یا چیزهاست در یک معنی از معانی، گویند: زید قرین عمرو است در ولادت، در شجاعت، در قدرت و غیره. . یا ملائکه با او با هم بیایند. . اقران به معنی اطاقه و توانائی است یعنی قرین شدن در توانائی گویند: «اقرن الامر: اطاقه» یعنی منزه است خدائی که این مرکب را بر ما مسخر کرد و گرنه ما بر تسخیر آن توانا نبودیم. . در مفردات و اقرب گفته تقرین برای کثرت و مبالغه است یعنی گناهکاران را بینی که با زنجیرها به شدت به هم بسته شدهاند. *** . راغب گفته: قرن جماعتی را گویندکه در زمان واحد نزدیک به هم زندگی میکنند، جمع آن قرون است «اَلْقَرْنُ: الْقَوْمُ الْمُقْتَرِنُونَ فی زَمَنِ واحِدٍ» طبرسی فرموده: قرن مردم هر زمان است و آن از نزدیک به هم بودن در یک زمان متخذ شده، زجاج گوید: به نظر من قرن اهل هر زمانی است که در آن پیغمبری یا طبقهای از اهل علم بوده است. در قاموس و اقرب گفته: قرن هر امتی است که هلاک شده واحدی از آنها باقی نمانده است ولی قید هلاک شدن مورد تصدیق قرآن نیست بلکه اعم است مثل آیه اول که درباره امت هلاک شده است و مثل . که به وجود آمدن مراد است نه هلاک شدن ایضاً . به هر حال مراد از قرن و قرون در قرآن زمان نیست خواه صد سال باشد یا کمتر یا بیشتر. *** قرین: رفیق. . . هرکه از یاد خدا اعراض کند شیطانی براو میگماریمکه مصاحب اوست، آیات قرآن صریح اند در اینکه هر که به خدا توجه کند ملائکه بر او نازل شده یاریش میکنند . و آنانکه از خدا رو گردانند شیاطین به سراغشان آمده بر اصرارشان میافزایند مثل آیه ما نحن فیه و . و غیره. . ظاهراً مراد از قرین اول همان رقیب عتید و شهید است که در آیات ما قبل آمده از قرین دوم شیطان مضل است که در آیه «نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً» و غیره مذکور است.
معنی مُقْرِنِینَ: طاقت داران - توانمندان (کلمه مقرنین به معنای مطیقین است چون مصدر اقران به معنای اطاقه است . عبارت "سُبْحانَ ﭐلَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَـٰذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ "یعنی :منزه است آن خدایی که این (مرکب ) را برای ما مسخر کرد ، و گر نه ما نمیتوانست...
ریشه کلمه:
قرن (۳۳ بار)
«مُقْرِنِیْن» از مادّه «اِقْران»، به معنای قدرت و توانایی داشتن بر چیزی است، بعضی از ارباب لغت نیز گفته اند: به معنای «ضبط کردن» و نگهداری چیزی می باشد، و در اصل به معنای قرین چیزی واقع شدن بوده، که لازمه آن توانایی بر نگهداری و ضبط آن است.
(بر وزن فلس) جمع کردن. «قَرْنُ الْبَعیرَیْنِ: جَمْعُهُما فی حَبْلٍ» دو شتر را با یک طناب بست. اقتران: اجتماع دو چیز یا چیزهاست در یک معنی از معانی، گویند: زید قرین عمرو است در ولادت، در شجاعت، در قدرت و غیره. . یا ملائکه با او با هم بیایند. . اقران به معنی اطاقه و توانائی است یعنی قرین شدن در توانائی گویند: «اقرن الامر: اطاقه» یعنی منزه است خدائی که این مرکب را بر ما مسخر کرد و گرنه ما بر تسخیر آن توانا نبودیم. . در مفردات و اقرب گفته تقرین برای کثرت و مبالغه است یعنی گناهکاران را بینی که با زنجیرها به شدت به هم بسته شدهاند. *** . راغب گفته: قرن جماعتی را گویندکه در زمان واحد نزدیک به هم زندگی میکنند، جمع آن قرون است «اَلْقَرْنُ: الْقَوْمُ الْمُقْتَرِنُونَ فی زَمَنِ واحِدٍ» طبرسی فرموده: قرن مردم هر زمان است و آن از نزدیک به هم بودن در یک زمان متخذ شده، زجاج گوید: به نظر من قرن اهل هر زمانی است که در آن پیغمبری یا طبقهای از اهل علم بوده است. در قاموس و اقرب گفته: قرن هر امتی است که هلاک شده واحدی از آنها باقی نمانده است ولی قید هلاک شدن مورد تصدیق قرآن نیست بلکه اعم است مثل آیه اول که درباره امت هلاک شده است و مثل . که به وجود آمدن مراد است نه هلاک شدن ایضاً . به هر حال مراد از قرن و قرون در قرآن زمان نیست خواه صد سال باشد یا کمتر یا بیشتر. *** قرین: رفیق. . . هرکه از یاد خدا اعراض کند شیطانی براو میگماریمکه مصاحب اوست، آیات قرآن صریح اند در اینکه هر که به خدا توجه کند ملائکه بر او نازل شده یاریش میکنند . و آنانکه از خدا رو گردانند شیاطین به سراغشان آمده بر اصرارشان میافزایند مثل آیه ما نحن فیه و . و غیره. . ظاهراً مراد از قرین اول همان رقیب عتید و شهید است که در آیات ما قبل آمده از قرین دوم شیطان مضل است که در آیه «نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً» و غیره مذکور است.
wikialkb: مُقْرِنِین