[ویکی نور] مقدمتان فی علوم القرآن. مقدمتان فی علوم القرآن مقدمه دو متن کهن در علوم قرآنی است؛ مقدمه نخست متعلق به کتاب «المبانی فی نظم المعانی» که به سال 425ق به رشته تحریر درآمده است. متأسفانه از نویسنده این اثر اطلاعی در دست نیست. مقدمه دیگر، مربوط به تفسیر «المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز» تألیف ابن عطیه (480ـ545ق) مفسر، فقیه و قاضی القضات شهر قرطبه است.
چاپ اول این اثر توسط آرتور جفری (متوفی 1959م)، مستشرق و قرآن پژوه مسیحی تصحیح شده و چاپ دوم آن، توسط عبدالله اسماعیل صاوی، تصحیح و ملحقات و استدراکاتی بدان افزوده شده است.
اثر حاضر، کتاب بسیار مهمی است که حقایق مهمی در ارتباط با شیعه از زبان عالمان متقدم سنی قدیم، در آن آمده است.
کتاب با مقدمه محقق چاپ دوم و تصدیر چاپ اول آغاز و مطالب در دو بخش اصلی (مقدمه اول و مقدمه دوم)، تنظیم شده است. مقدمه نخست مشتمل بر ده فصل و مقدمه دوم شامل ده باب است.
مقدمه که به قلم عبدالله اسماعیل صاوی نوشته شده، به برخی از اقدامات صورت گرفته در چاپ دوم اشاره گردیده است. و در تصدیر، مطالبی پیرامون موضوع کتاب و مؤلفین و نیز نسخه خطی آن، عنوان گردیده است.
در بخش نخست، به مقدمه کتاب «تفسیر المبانی فی نظم المعانی» اختصاص یافته است. بر اساس اظهارنظر مؤلف در خود کتاب، وی تألیف آن را در سال 425ق آغاز کرده است.
چاپ اول این اثر توسط آرتور جفری (متوفی 1959م)، مستشرق و قرآن پژوه مسیحی تصحیح شده و چاپ دوم آن، توسط عبدالله اسماعیل صاوی، تصحیح و ملحقات و استدراکاتی بدان افزوده شده است.
اثر حاضر، کتاب بسیار مهمی است که حقایق مهمی در ارتباط با شیعه از زبان عالمان متقدم سنی قدیم، در آن آمده است.
کتاب با مقدمه محقق چاپ دوم و تصدیر چاپ اول آغاز و مطالب در دو بخش اصلی (مقدمه اول و مقدمه دوم)، تنظیم شده است. مقدمه نخست مشتمل بر ده فصل و مقدمه دوم شامل ده باب است.
مقدمه که به قلم عبدالله اسماعیل صاوی نوشته شده، به برخی از اقدامات صورت گرفته در چاپ دوم اشاره گردیده است. و در تصدیر، مطالبی پیرامون موضوع کتاب و مؤلفین و نیز نسخه خطی آن، عنوان گردیده است.
در بخش نخست، به مقدمه کتاب «تفسیر المبانی فی نظم المعانی» اختصاص یافته است. بر اساس اظهارنظر مؤلف در خود کتاب، وی تألیف آن را در سال 425ق آغاز کرده است.
wikinoor: مقدمتان_فی_علوم_القرآن