[ویکی فقه] مقدمات مناسب، به معنای ذاتی بودنِ محمولات نسبت به موضوعات و از شرایط مقدمات برهان است.
یکی از شرایط مقدمات برهان این است که مقدمات، مناسب نتایج باشند به حسب علمی که نتایج، از آن علم است، و یا علمی که مشارک آن علم بود. و مراد از تناسب، ذاتی بودنِ محمولات نسبت به موضوعات است. دلیل این شرط آن است که نسبت میان مقدمات و نتیجه، نسبت میان علت و معلول است، و همان طور که هر علتی متناسب با معلول خود است، مقدمات نیز باید با نتایج متناسب باشند تا بتوان از مقدمات، به نتایج رسید.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس.
یکی از شرایط مقدمات برهان این است که مقدمات، مناسب نتایج باشند به حسب علمی که نتایج، از آن علم است، و یا علمی که مشارک آن علم بود. و مراد از تناسب، ذاتی بودنِ محمولات نسبت به موضوعات است. دلیل این شرط آن است که نسبت میان مقدمات و نتیجه، نسبت میان علت و معلول است، و همان طور که هر علتی متناسب با معلول خود است، مقدمات نیز باید با نتایج متناسب باشند تا بتوان از مقدمات، به نتایج رسید.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس.
wikifeqh: مقدمات_مناسب