[ویکی نور] مقتل الحسن و الحسین(علیهماالسلام). مقتل الحسن و الحسین(علیهماالسلام)، گزیده ای از کتاب «مقاتل الطالبیین» ابوالفرج اصفهانی (متوفی 356ق) است که توسط مصطفی مرتضی قزوینی استخراج و با تحقیق و پاورقی منتشر شده است. کتاب، قریب به یک صد صفحه است که نیمی از آن به امام حسن و نیمه دوم به امام حسین(ع) اختصاص یافته است.
پس از مقدمه ناشر، مقدمه ای در شرح حال ابوالفرج اصفهانی ذکر شده است. در انتهای این شرح حال، کتاب مقاتل الطالبیین معرفی شده است. این کتاب که از گنج های ادبی و تاریخی است مشتمل بر شرح دویست و چند تن از شهدای طالبیین است که خطبه ها، نامه ها، اشعار و گفتگوهای آنها ذکر شده است. محقق کتاب با توجه به اهمیت این کتاب ارزشمند و به جهت سهیم شدن در نشر مناقب اهل بیت(ع) به این فکر افتاده که به شرح و تحقیق کامل فصولی از این کتاب اقدام کند؛ ابتدا مقتل امام حسن(ع) و پس از آن مقتل امام حسین(ع) را گزینش نموده است.
وی ابتدا نسخه ای از کتاب را که در قاهره چاپ شده، تهیه و آن را اصل قرار داده، سپس با نسخه چاپ سنگی در تهران مقابله کرده است.
وی همچنین متذکر شده که به برخی اشتباهات و لغزش های ابوالفرج و به برخی از کارهایی که نسبت دادن آنها به ائمه اطهار(ع) صحیح نیست، اشاره کرده است. وی به قدر امکان توضیح داده و کلمات را نقطه گذاری کرده است.
مقتل امام حسن(ع) با ذکر نام و کنیه و نام مادر آن حضرت فاطمه ام ابیها آغاز شده است. پس از آن به نام مادر حضرت زهرا، خدیجه کبری و پس از آن نسب مادران حضرت خدیجه تا 14 پشت ذکر شده است. پس از آن داستان صلح امام حسن(ع) با معاویه و متون نامه نگاری آن حضرت با معاویه و نیز روایت شهادت ذکر شده است.
مقتل امام حسین(ع) نیز با ذکر نام و کنیه و نسب آن حضرت و تاریخ ولادت و شهادت وی تنظیم شده است. نویسنده روز شهادت حضرت را روز جمعه دانسته و نظر اهل سنت را که آن را دوشنبه گفته اند، باطل و سخنی بی مدرک دانسته است. وی با استفاده از زیج (کتاب جداول فلکی)، به دست آورده که اول محرمی که امام به شهادت رسیده، روز چهارشنبه بوده است؛ در این صورت نمی تواند روز عاشورا دوشنبه بوده باشد.
پس از مقدمه ناشر، مقدمه ای در شرح حال ابوالفرج اصفهانی ذکر شده است. در انتهای این شرح حال، کتاب مقاتل الطالبیین معرفی شده است. این کتاب که از گنج های ادبی و تاریخی است مشتمل بر شرح دویست و چند تن از شهدای طالبیین است که خطبه ها، نامه ها، اشعار و گفتگوهای آنها ذکر شده است. محقق کتاب با توجه به اهمیت این کتاب ارزشمند و به جهت سهیم شدن در نشر مناقب اهل بیت(ع) به این فکر افتاده که به شرح و تحقیق کامل فصولی از این کتاب اقدام کند؛ ابتدا مقتل امام حسن(ع) و پس از آن مقتل امام حسین(ع) را گزینش نموده است.
وی ابتدا نسخه ای از کتاب را که در قاهره چاپ شده، تهیه و آن را اصل قرار داده، سپس با نسخه چاپ سنگی در تهران مقابله کرده است.
وی همچنین متذکر شده که به برخی اشتباهات و لغزش های ابوالفرج و به برخی از کارهایی که نسبت دادن آنها به ائمه اطهار(ع) صحیح نیست، اشاره کرده است. وی به قدر امکان توضیح داده و کلمات را نقطه گذاری کرده است.
مقتل امام حسن(ع) با ذکر نام و کنیه و نام مادر آن حضرت فاطمه ام ابیها آغاز شده است. پس از آن به نام مادر حضرت زهرا، خدیجه کبری و پس از آن نسب مادران حضرت خدیجه تا 14 پشت ذکر شده است. پس از آن داستان صلح امام حسن(ع) با معاویه و متون نامه نگاری آن حضرت با معاویه و نیز روایت شهادت ذکر شده است.
مقتل امام حسین(ع) نیز با ذکر نام و کنیه و نسب آن حضرت و تاریخ ولادت و شهادت وی تنظیم شده است. نویسنده روز شهادت حضرت را روز جمعه دانسته و نظر اهل سنت را که آن را دوشنبه گفته اند، باطل و سخنی بی مدرک دانسته است. وی با استفاده از زیج (کتاب جداول فلکی)، به دست آورده که اول محرمی که امام به شهادت رسیده، روز چهارشنبه بوده است؛ در این صورت نمی تواند روز عاشورا دوشنبه بوده باشد.
wikinoor: مقتل_الحسن_و_الحسین(علیهماالسلام)