مقاله علمی پژوهشی عنوان بررسی شاخص های موجد موفقیت روسای عالی دانشگاه ها

پیشنهاد کاربران

بنام خدا
مقاله علمی پژوهشی
عنوان: بررسی شاخص های موجِدِ موفقیت روسای عالی دانشگاه ها
چکیده:
- مدیریت دانشگاهی در محیط های پیچیده و چالش برانگیز امروز، نیازمند راهبری هوشمندانه و راهبردی است. این نوشتار به بررسی نقش استفاده بجا از ظرفیت های کارشناسان متخصص و پرهیز از سیاست زدگی به عنوان رمز موفقیت های راهبردی ریاست عالی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می پردازد.
...
[مشاهده متن کامل]

مقدمه:
دانشگاه ها به عنوان مراکز علمی و پژوهشی، نیازمند مدیریت راهبردی و استفاده هوشمندانه از ظرفیت های موجود هستند. از جمله عوامل حیاتی برای موفقیت های مدیریتی در دانشگاه ها، استفاده بجا از کارشناسان متخصص و پرهیز از دخالت سیاست در تصمیم گیری های کلیدی است. در این راستا، ریاست عالی دانشگاه با بهره گیری از افراد متخصص و مجرب و دوری از سیاست زدگی، می تواند مسیر توسعه پایدار و موفقیت علمی را برای دانشگاه هموار سازد.
*اهمیت استفاده از کارشناسان متخصص:
کارشناسان متخصص با دانش و تجربه ای که در حوزه های مربوطه کسب کرده اند، نقشی اساسی در پیشبرد اهداف راهبردی دانشگاه ها دارند. بهره مندی از این کارشناسان در فرایندهای تصمیم گیری و سیاست گذاری می تواند کیفیت عملکرد دانشگاه را در مقوله ها و موضوعات مختلف بهبود بخشد.
کارشناسان متخصص با ارائه تحلیل های علمی و داده محور، می توانند ریاست دانشگاه را در اتخاذ تصمیم های دقیق و کارآمد یاری رسانند. این تصمیم ها، بر پایه شناخت عمیق از مسائل و چالش ها، به بهبود عملکرد دانشگاه در تمامی حوزه ها و ارتقاء کیفیت تصمیم گیری ها منجر می شود. [۱]
از سویی استفاده بهینه از ظرفیت های تخصصی موجب می شود که دانشگاه بتواند برنامه های توسعه ای خود را به طور پایدار و مداوم پیاده سازی کند. در این فرایند، تخصص گرایی به جای سیاست زدگی، دانشگاه را از انحرافات و تصمیمات کوتاه مدت و غیرعلمی مصون داشته موجبِ رشد و موجِدِ توسعه پایدار دانشگاه و نهادینه شدن بهره وری علمی، آموزشی، اداری میگردد.
- پرهیز از سیاست زدگی در مدیریت مراکز علمی و دانشگاهی
یکی از عوامل مهم در موفقیت های راهبردی ریاست عالی مراکز آموزش عالی، پرهیز از دخالت سیاست های خارج از حوزه علمی و آموزشی در امور اداری دانشگاه ها بطور اعم و فرآیندهای علمی، آموزشی، تخصصی بطور اخص است. سیاست زدگی می تواند به انحراف از اهداف اصلی دانشگاه منجر شود و منابع را به سمت اهداف غیرعلمی سوق دهد.
1. حفظ استقلال دانشگاه: سیاست زدگی اغلب منجر به کاهش استقلال دانشگاه و تبعیت از ملاحظات غیرعلمی می شود. استقلال دانشگاه در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها، امری ضروری برای حفظ کیفیت علمی و پژوهشی آن است. پرهیز از نفوذ سیاسی در مدیریت دانشگاه باعث می شود تا محیط علمی به دور از تنش های سیاسی باقی بماند و تمرکز بر پیشرفت علمی و تحقیقاتی حفظ شود.
استفاده از نیروهای متخصص و آگاه به امور در حوزه های مربوطه، بر پایه شایسته سالاری و تاکید بر مبانی شایستگی های تخصصی و علمی استوار است [۲] . ریاست دانشگاه با انتخاب افراد شایسته و توانمند، می تواند از بهره وری بالاتر و تحقق اهداف راهبردی دانشگاه مطمئن باشد. سیاست زدگی در انتصاب ها و تخصیص منابع، موجب کاهش کیفیت عملکرد دانشگاه می شود.
مطالعه موردی: دانشگاه "الف"
دانشگاه "الف" به عنوان نمونه ای موفق، با پیاده سازی سیاست های تخصص محور و پرهیز از سیاست زدگی توانسته است در زمینه های آموزشی و پژوهشی به دستاوردهای قابل توجهی برسد. ریاست این دانشگاه با تشکیل تیمی متشکل از کارشناسان مجرب در حوزه های آموزشی، پژوهشی و اداری، توانسته است تحولات مثبتی در زمینه ارتقاء میانگین نمرات دانشجویان، افزایش تعداد مقالات علمی، شایسته سالاری ، تخصص گرایی، تکریم کارکنان و کارشناسان و ارتقای رتبه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی ایجاد کند. همچنین، این دانشگاه با تأکید بر شفافیت و پاسخگویی، از تأثیرات منفی سیاست زدگی دوری جسته و تمرکز خود را بر اهداف علمی و پژوهشی معطوف کرده است.
نتیجه گیری
رمز موفقیت های راهبردی ریاست عالی دانشگاه در استفاده از ظرفیت های کارشناسان متخصص و آگاه به امور، در کنار پرهیز از سیاست زدگی، نهفته است. این رویکرد موجب ارتقای کیفیت تصمیم گیری ها، افزایش کارایی و بهبود عملکرد دانشگاه می شود[۳]. پرهیز از سیاست زدگی و تأکید بر تخصص گرایی در دانشگاه ها، مسیری به سوی توسعه پایدار و موفقیت علمی است که باید به عنوان الگوی مدیریت در دانشگاه ها مد نظر قرار گیرد.
"مهران قزلباش، کارشناس حقوق قضایی، معاهدات و قرادادها
پرسنل دانشگاه علوم پزشکی فسا"
منابع:
1. محمدی، ر. ( ۱۳۹۸ ) . نقش شایسته سالاری در مدیریت دانشگاهی. مجله مطالعات آموزش عالی، ۴۰ ( ۳ ) ، ۶۵ - ۸۰.
2. رضایی، ف. ( ۱۴۰۰ ) . تأثیر سیاست زدگی بر عملکرد دانشگاه ها. فصلنامه توسعه آموزشی، ۲۳ ( ۱ ) ، ۲۱ - ۳۶.
3. حسینی، س. ( ۱۳۹۹ ) . مدیریت راهبردی دانشگاه ها: چالش ها و فرصت ها. تهران: نشر دانشگاهی.

بپرس