[ویکی فقه] مابعدالطبیعه، بررسی اصل وجود و هستی است، یعنی درک و فهم عقلانی اصول اولیه و اساسی واقعیتِ وجود و هستی است. در این مقاله در دو مقوله، مبانی وصول به معرفت مفاهیم ماورای طبیعی دینی، و موانع و مشکلاتی که برای انسان در باب فهم مفاهیم ماورای طبیعی دینی پیش می آید، بحث شده است.
در این مقاله به طور اختصار در دو مقوله بحث شده است:الف - موانع و مشکلاتی که برای انسان در باب فهم مفاهیم ماورای طبیعی دینی پیش می آید موانعی از قبیل انس به محسوسات، محدودیت زبان بشری و تطور زبان.ب - مبانی وصول به معرفت مفاهیم ماورای طبیعی دینی.در این قسمت مسائل زیر بحث شده است:۱ - راه های شناخت کدام است و مفاهیم دینی را چگونه و از چه راهی می توان شناخت؟۲ - آیا هستی دارای مراتب است؟ حقایقی که مفاهیم دینی از آن ها حکایت می کند در کدام مرتبه هستی جای می گیرند؟۳ - فاعل شناسنده باید چه ظرفیت ها و صلاحیت هایی داشته باشد تا شایستگی درک این مفاهیم را داشته باشد.۴ - خداوند با چه زبانی با بشر سخن گفته و به عبارت دیگر زبان دین چه زبانی است؟ آیا الفاظ دینی در همان معنایی استعمال می شوند که در عالم محسوسات به کار می روند یا اینکه زبان تمثیلی و سمبلیک است و مفاهیم به نحو مشترک معنوی در حقایق محسوس و معقول به کار می روند و این مفاهیم محسوس همچون اصل وجودات محسوس آیه و نشانه آن مفاهیم نامحسوس هستند؟نتیجه اینکه گذر از آن موانع و معرفت به این مبانی می تواند ما را به معرفت آن حقایق برساند.«الحمد لله علی ما عرفنا من نفسه والهمنا من شکره وفتح لنا ابواب العلم بربوبیته ودلنا علیه من الاخلاص له فی توحیده»
امام سجاد (علیه السلام)، صحیفه سجادیه، ص۳۴، دعای یکم.
در این بحث کوتاه در صدد هستیم به پاره ای از موانع معرفت اشاره کنیم و مبانی وصول به شناخت صحیح در مفاهیم دینی را بیابیم - ان شاء الله.
← انس به محسوسات
برای نیل به این مقصود لازم است: ۱ - راه های معرفت را بشناسیم و مشخص کنیم در معرفت حقایق ماورای طبیعی کدام سنخ از روش های شناخت می تواند راه گشای ما باشد. ۲ - مراتب هستی را شناخته و جایگاه حقایق ماورای طبیعی را در سلسله مراتب هستی معین نماییم. ۳ - بررسی نماییم که فاعل شاسنده باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا شایستگی دریافت و ظرفیت تحمل این معانی را داشته باشد. ۴ - منقح نمائیم که خداوند با چه زبانی با بشر سخن گفته و الفاظ بشری چگونه می تواند منعکس کننده آن حقایق غیبی و سرمدی باشد.
← راه های شناخت
...
در این مقاله به طور اختصار در دو مقوله بحث شده است:الف - موانع و مشکلاتی که برای انسان در باب فهم مفاهیم ماورای طبیعی دینی پیش می آید موانعی از قبیل انس به محسوسات، محدودیت زبان بشری و تطور زبان.ب - مبانی وصول به معرفت مفاهیم ماورای طبیعی دینی.در این قسمت مسائل زیر بحث شده است:۱ - راه های شناخت کدام است و مفاهیم دینی را چگونه و از چه راهی می توان شناخت؟۲ - آیا هستی دارای مراتب است؟ حقایقی که مفاهیم دینی از آن ها حکایت می کند در کدام مرتبه هستی جای می گیرند؟۳ - فاعل شناسنده باید چه ظرفیت ها و صلاحیت هایی داشته باشد تا شایستگی درک این مفاهیم را داشته باشد.۴ - خداوند با چه زبانی با بشر سخن گفته و به عبارت دیگر زبان دین چه زبانی است؟ آیا الفاظ دینی در همان معنایی استعمال می شوند که در عالم محسوسات به کار می روند یا اینکه زبان تمثیلی و سمبلیک است و مفاهیم به نحو مشترک معنوی در حقایق محسوس و معقول به کار می روند و این مفاهیم محسوس همچون اصل وجودات محسوس آیه و نشانه آن مفاهیم نامحسوس هستند؟نتیجه اینکه گذر از آن موانع و معرفت به این مبانی می تواند ما را به معرفت آن حقایق برساند.«الحمد لله علی ما عرفنا من نفسه والهمنا من شکره وفتح لنا ابواب العلم بربوبیته ودلنا علیه من الاخلاص له فی توحیده»
امام سجاد (علیه السلام)، صحیفه سجادیه، ص۳۴، دعای یکم.
در این بحث کوتاه در صدد هستیم به پاره ای از موانع معرفت اشاره کنیم و مبانی وصول به شناخت صحیح در مفاهیم دینی را بیابیم - ان شاء الله.
← انس به محسوسات
برای نیل به این مقصود لازم است: ۱ - راه های معرفت را بشناسیم و مشخص کنیم در معرفت حقایق ماورای طبیعی کدام سنخ از روش های شناخت می تواند راه گشای ما باشد. ۲ - مراتب هستی را شناخته و جایگاه حقایق ماورای طبیعی را در سلسله مراتب هستی معین نماییم. ۳ - بررسی نماییم که فاعل شاسنده باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا شایستگی دریافت و ظرفیت تحمل این معانی را داشته باشد. ۴ - منقح نمائیم که خداوند با چه زبانی با بشر سخن گفته و الفاظ بشری چگونه می تواند منعکس کننده آن حقایق غیبی و سرمدی باشد.
← راه های شناخت
...