مفاتیح الاسرار

فرهنگ فارسی

و مصابیح الابرار تفسیری است تالیف ابوالفتح محمد بن عبدالکریم شهرستانی . مولف بروفق حکمت و با ذوق کلامی خویش بتاویل و ترجمه آیات قر آن پرداخته است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار اثـر تاج الدین شهرستانی شخصیتی تأثیرگذار در کلام اسلامی و تاریخ نگاری ادیان می باشد. وی از پیش گامان رویکرد علمی به مطالعه ادیان است.
مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار اثـر تاج الدین ابوالفتح محمد (۴۷۹ - ۵۴۸ ق) فرزند ابوالقاسم شهرستانی اشعری ملقب به داعی الدعاة و حجة الحق و افضل. در عـصـر مفسر سنی ها در خراسان و بغداد در اوج قدرت بودند او توانست خود را اشعری و شافعی فرانماید. اکثر کتب عامه با تردید به شافعی بودن مفسر می نگرند.صاحب العبر و ابن عماد حنبلی در شذرات الذهب به باطنی بودن مفسر تصریح دارند و لقب داعی الدعاة که از عناوین اسماعیلیه است نیز از همین معنی بر اسماعیلی بودن او حکایت دارد.
معرفی تفسیر
تـفـسـیـر مـورد بـحث که بزرگترین اثر فکری شهرستانی است و در نیم قرن اخیر شهرت یافته اسماعیلی بودن مفسر را می رساند.شـیوه مفسر در تفسیر مورد بحث این است که در شرح آیات قرآن کریم از حکمت و فلسفه و کلام سود جسته است و بیشتر از مسائل عقلی بهره گرفته است.مـفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار در چند مجلد بزرگ است و نسخه نفیس منحصر به فرد از مجلد اول آن مـورخ ۶۶۷ ق کـه شـامـل تـفسیر سوره الفاتحه و البقره می باشد از مخطوطات کتابخانه مجلس شورای اسلامی (بشماره ۸۰۸۶، ص۷۸ ب) می باشد. سال تالیف این اثر مهم پشت صفحه اول نسخه مذکور سال ۵۳۸ ق ضبط شده است.شـهرستانی در اواخر عمر خویش در موطن خود شهرستان واقع بین نیشابور و خوارزم این تفسیر را تالیف نموده است.در ایـن سالها پس از غلبه ترکان قراختائی در دشت قطوان و ضعف قدرت سلطان سنجر در خطه خراسان، او دیگر از برای اظهار اعتقادات شیعی خویش مانعی را مشاهده نمی کرده و این روزگار را بهترین فرصت برای ابراز افکار و اعتقادات خود دیده و مبادرت به تالیف تفسیر مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار کرده است.او در مـقـدمه خود عبداللّه بن عباس را منبع تمام تفسیرها دانسته و می نویسد که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) برای او دعا فرمودند و از شاگردان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) بوده و نزد آن امام (علیه السّلام) علم دین و تفسیر و تاویل آموخت.سـپـس می نویسد که قرآن کریم و بیان و تفسیر آن میراث خاندان عصمت و نبوت است و علم تفسیر و تاویل را مخصوص ائمه معصومین (علیه السّلام) می داند.
وضعیت کتاب
این تفسیر به همت مرکز انتشار نسخ خطی در تهران، با مقدمه عبدالحسین حائری و پرویز اذکایی در دو مـجـلـد بـه شـیوه چاپ عکسی از روی نسخه منحصر به فرد محفوظ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۶۸ ش به طبع رسیده است.
تفسیر دیگر مفسر
...

پیشنهاد کاربران

بپرس