[ویکی فقه] مغالطه اخذ بعض مکان جزء حقیقی، به معنای آوردن سور قضیه بعض، به جای جزء حقیقی است.
یکی از انواع مغالطات معنوی و از مصادیق سوء اعتبار حمل " اخذ بعض، مکان جزء حقیقی " است. به این معنا که به جای جزء حقیقی، بعض؛ که سور است؛ استعمال شود، و این خطا است زیرا بعض سوری به معنای بعض افرادی است که موضوع بر آن ها صادق است، و جزء حقیقی چنین نیست. در این مغالطه، معنای جزء یا بعض که تشکیل دهنده کل است با بعض و جزئی که سور قضیه و در مقابل کلی است به واسطه نیاوردن کلمات صریح به یکدیگر مشتبه می گردند، چنانکه هرگاه گفته شود: بعضی از زنگیان سفید است گمان می رود که بعضی از افراد زنگی سفید است، و به این معنا دروغ و باطل است، و اگر مقصود این باشد که بعض از اعضای زنگیان مثلاً دندان شان سفید است قضیه راست می باشد.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • شهاب الدین سهروردی، یحیی بن حبش، منطق التلویحات. • مشکوةالدینی، عبدالمحسن، منطق نوین مشتمل بر اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه.
یکی از انواع مغالطات معنوی و از مصادیق سوء اعتبار حمل " اخذ بعض، مکان جزء حقیقی " است. به این معنا که به جای جزء حقیقی، بعض؛ که سور است؛ استعمال شود، و این خطا است زیرا بعض سوری به معنای بعض افرادی است که موضوع بر آن ها صادق است، و جزء حقیقی چنین نیست. در این مغالطه، معنای جزء یا بعض که تشکیل دهنده کل است با بعض و جزئی که سور قضیه و در مقابل کلی است به واسطه نیاوردن کلمات صریح به یکدیگر مشتبه می گردند، چنانکه هرگاه گفته شود: بعضی از زنگیان سفید است گمان می رود که بعضی از افراد زنگی سفید است، و به این معنا دروغ و باطل است، و اگر مقصود این باشد که بعض از اعضای زنگیان مثلاً دندان شان سفید است قضیه راست می باشد.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • شهاب الدین سهروردی، یحیی بن حبش، منطق التلویحات. • مشکوةالدینی، عبدالمحسن، منطق نوین مشتمل بر اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه.
wikifeqh: مغالطه_اخذ_بعض_مکان_جزء_حقیقی