معضلات استفاده از رسانه های اجتماعی ( انگلیسی: Problematic social media use ) عنوان پدیده ای است با گرایش اعتیادی به استفادهٔ دائم یا بیش از حد از رسانه های مختلف اجتماعی که باعث ایجاد نوعی وابستگی روانی یا رفتاری در فرد می گردد. این معضل مشابه اعتیاد به بازی های ویدئویی و اعتیاد به اینترنت در مقولهٔ رسانه دیجیتال است. [ ۴] مشکل عمدهٔ استفاده از رسانه های اجتماعی زمانی بروز می نماید که اغلب افراد و به ویژه کودکان و نوجوانان، دچار اختلالات روانی همانند اضطراب و افسردگی می گردند. [ ۵] رسانه های اجتماعی این امکان را برای کاربرانش فراهم می نماید تا آشکارا، احساسات، ارزش ها و افکار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. اینگونه رسانه ها همچنین در تبعیض و قلدری رایانه ای نقش عمده ای دارند. کاربرانی که از اختلالات روانی رنج می برند، اغلب از تماس و ارتباط حضوری و فیزیکی خارج شده و ارتباط خود را به صورت آنلاین ادامه می دهند و این در حالی است که بسیاری از فعالیت ها و گروه های اجتماعی، هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی، رویکردی متفاوت از آنچه هستند را ارائه می دهند. [ ۶]
مطالعه ای جداگانه در رابطه با مزایا و مشکلات روانی رسانه های اجتماعی همانند فیسبوک، توییتر، اسنپ چت، اینستاگرام و یوتیوب که بر روی ۱۴۷۹ نفر در انگلستان انجام شد نکات جالب توجهی در پی داشت. این مطالعه بر روی افرادی دارای میانگین سنی ۱۴ تا ۲۴ سال صورت پذیرفت و نشان داد که تنها پلتفرم یوتیوب توانست رتبهٔ مثبت خالصی را به دست آورد که مبتنی بر ۱۴ سؤال مطرح شده در زمینهٔ بهداشت و رفاه روانی افراد بود. به دنبال یوتیوب به ترتیب توییتر، فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام قرار داشتند. در این نظرسنجی، اینستاگرام کمترین امتیاز را کسب کرد. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمطالعه ای جداگانه در رابطه با مزایا و مشکلات روانی رسانه های اجتماعی همانند فیسبوک، توییتر، اسنپ چت، اینستاگرام و یوتیوب که بر روی ۱۴۷۹ نفر در انگلستان انجام شد نکات جالب توجهی در پی داشت. این مطالعه بر روی افرادی دارای میانگین سنی ۱۴ تا ۲۴ سال صورت پذیرفت و نشان داد که تنها پلتفرم یوتیوب توانست رتبهٔ مثبت خالصی را به دست آورد که مبتنی بر ۱۴ سؤال مطرح شده در زمینهٔ بهداشت و رفاه روانی افراد بود. به دنبال یوتیوب به ترتیب توییتر، فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام قرار داشتند. در این نظرسنجی، اینستاگرام کمترین امتیاز را کسب کرد. [ ۷]
