[ویکی فقه] گاه در قضیه حملیه ، موضوع و محمول، موجود و دارای تحقق هستند یا صفتی برای شیء موجودند؛ یا اینکه بر آن ها حرف سلب داخل می شود و آنرا از تحصل و تحقق خارج می کند.
در هر قضیه حملیه، موضوع و محمول دو رکن اصلی تشکیل دهنده قضایاست. ولی هریک از آن ها گاه چیزی موجود و دارای تحقق هستند، یا صفتی برای شیء موجودند، مانند انسان و جاندار و خردمند و مهرورز؛ یا اینکه بر آن ها حرف سلب داخل می شود و آنرا از تحصل و تحقق خارج می کند، مانند ناانسان، نادان و مانند آن. به این جهت قضیه حملیه را به دو قسم محصله و معدوله تقسیم کرده اند:
← محصله
منطق دانان دو شیوه را برای امتیاز بخشیدن میان دو نوع قضیه پیش گفته ذکر کرده اند که یکی عام است و در هر زبانی معنا دارد و دیگری از یک زبان به زبان دیگر ممکن است تفاوت کند:
← تفاوت در معنا
۱. ↑ مظفر، محمد رضا، المنطق، نجف اشرف، مطبعة النعمان، ط۳، ص۱۶۷-۱۶۸.
...
در هر قضیه حملیه، موضوع و محمول دو رکن اصلی تشکیل دهنده قضایاست. ولی هریک از آن ها گاه چیزی موجود و دارای تحقق هستند، یا صفتی برای شیء موجودند، مانند انسان و جاندار و خردمند و مهرورز؛ یا اینکه بر آن ها حرف سلب داخل می شود و آنرا از تحصل و تحقق خارج می کند، مانند ناانسان، نادان و مانند آن. به این جهت قضیه حملیه را به دو قسم محصله و معدوله تقسیم کرده اند:
← محصله
منطق دانان دو شیوه را برای امتیاز بخشیدن میان دو نوع قضیه پیش گفته ذکر کرده اند که یکی عام است و در هر زبانی معنا دارد و دیگری از یک زبان به زبان دیگر ممکن است تفاوت کند:
← تفاوت در معنا
۱. ↑ مظفر، محمد رضا، المنطق، نجف اشرف، مطبعة النعمان، ط۳، ص۱۶۷-۱۶۸.
...
wikifeqh: معدله_و_محصله