[ویکی نور] معجم مؤلفی الشیعة، تألیف علی فاضل قاینی نجفی، فهرستی است الفبایی از اسامی مؤلفان شیعه که نامشان در «الذریعة » شیخ آقابزرگ تهرانی آمده است.
کتاب به زبان عربی و مقدمه آن در سال 1402ق، نوشته شده است.
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و اسامی بر اساس ترتیب حروف الفبا، گردآوری شده است. در این معجم نخست، شهرت و نام مؤلف، دوم آثار او، سوم جلد و صفحه ای از «الذریعة » که در آن از مؤلف گفتگو شده، ذکر گردیده است. درصورتی که تاریخ ولادت و وفات مؤلفی، یا سده ای که وی در آن زندگی می کرده نیز معلوم بوده، ذکر گردیده است. چون برخی از مؤلفان شیعه به شهرتی ثانوی و یا لقب هم معروف بوده اند، در پایان کتاب، فهرستی بر اساس شهرت ثانوی و لقب مؤلفان شیعه، ترتیب یافته است.
نویسنده در مقدمه کوتاهی که در کتاب نوشته، گفته است که در معجم خود، از ذکر آثار غیر شیعه و منحرفین و آثاری که خود آقابزرگ آنها را ندیده و هم آثاری که مأخذی برای آن ها در «الذریعة » ذکر نشده، خودداری کرده است. به همین سبب نام «شاپور اردشیرجی زردشتی هندی» که در ص193 ج16 «الذریعة » به عنوان مؤلفی شیعی ذکر شده است، در این اثر، دیده نمی شود، اما نام «غلام احمد قادیانی» و «محمد بن زکریای رازی» که اولی ادعای نبوت کرده و دیگری منکر هر نوع نبوتی است، به پیروی از آقابزرگ، به عنوان مؤلف شیعه ذکر گردیده است
عبدالحسین آواره، نخست مسلمان شیعی بوده، بعد بهایی شده، دوباره مسلمان شیعی گردیده است. در مدتی که وی بهایی بوده، کتابی به نام «الکواکب الدریة فی مآثر البهائیة» نوشته و پس از دوباره مسلمانی اش، کتابی در رد بر بهاییت به نام «کشف الحیل» تألیف کرده است. شیخ آقابزرگ در ج18 «الذریعة » صفحه 179، تصور کرده است که «الکواکب...» نیز در رد بر بهاییت بوده و آن را از تصانیف شیعه بشمار آورده است. آقای نجفی هم در صفحه 10 کتاب، به پیروی از آقابزرگ، «الکواکب...» را از تصانیف شیعه ذکر کرده است
با همه امتیازاتی که کتاب دارد، اشتباهات شیخ آقابزرگ و به پیروی از او، آقای نجفی به همین چند مورد ختم نمی شود
کتاب به زبان عربی و مقدمه آن در سال 1402ق، نوشته شده است.
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و اسامی بر اساس ترتیب حروف الفبا، گردآوری شده است. در این معجم نخست، شهرت و نام مؤلف، دوم آثار او، سوم جلد و صفحه ای از «الذریعة » که در آن از مؤلف گفتگو شده، ذکر گردیده است. درصورتی که تاریخ ولادت و وفات مؤلفی، یا سده ای که وی در آن زندگی می کرده نیز معلوم بوده، ذکر گردیده است. چون برخی از مؤلفان شیعه به شهرتی ثانوی و یا لقب هم معروف بوده اند، در پایان کتاب، فهرستی بر اساس شهرت ثانوی و لقب مؤلفان شیعه، ترتیب یافته است.
نویسنده در مقدمه کوتاهی که در کتاب نوشته، گفته است که در معجم خود، از ذکر آثار غیر شیعه و منحرفین و آثاری که خود آقابزرگ آنها را ندیده و هم آثاری که مأخذی برای آن ها در «الذریعة » ذکر نشده، خودداری کرده است. به همین سبب نام «شاپور اردشیرجی زردشتی هندی» که در ص193 ج16 «الذریعة » به عنوان مؤلفی شیعی ذکر شده است، در این اثر، دیده نمی شود، اما نام «غلام احمد قادیانی» و «محمد بن زکریای رازی» که اولی ادعای نبوت کرده و دیگری منکر هر نوع نبوتی است، به پیروی از آقابزرگ، به عنوان مؤلف شیعه ذکر گردیده است
عبدالحسین آواره، نخست مسلمان شیعی بوده، بعد بهایی شده، دوباره مسلمان شیعی گردیده است. در مدتی که وی بهایی بوده، کتابی به نام «الکواکب الدریة فی مآثر البهائیة» نوشته و پس از دوباره مسلمانی اش، کتابی در رد بر بهاییت به نام «کشف الحیل» تألیف کرده است. شیخ آقابزرگ در ج18 «الذریعة » صفحه 179، تصور کرده است که «الکواکب...» نیز در رد بر بهاییت بوده و آن را از تصانیف شیعه بشمار آورده است. آقای نجفی هم در صفحه 10 کتاب، به پیروی از آقابزرگ، «الکواکب...» را از تصانیف شیعه ذکر کرده است
با همه امتیازاتی که کتاب دارد، اشتباهات شیخ آقابزرگ و به پیروی از او، آقای نجفی به همین چند مورد ختم نمی شود
wikinoor: معجم_مؤلفی_الشیعة