[ویکی نور] معارج القبول بشرح سلم الوصول إلی علم الأصول فی التوحید، تألیف شیخ حافظ بن احمد حکمی، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام اسلامی. نویسنده در این اثر، مباحث مربوط به اصول دین (از قبیل ایمان به خدا و اسماء و صفاتش، فرشتگان، کتابهای آسمانی... رسالت محمد مصطفی(ص) و متعلقات آن، بحث از مسئله خلافت و...) را مطرح کرده است. این کتاب به شکل نثر نوشته شده و شرحی است بر کتاب منظوم «سلم الوصول إلی علم الأصول فی التوحید» از همین نویسنده.
کتاب توسط شیخ صلاح محمد عویضه، تصحیح و تعلیقهنگاری و توسط احمد بن یوسف قادری بازبینی و احادیث آن تخریج شده است.
تاریخ پایان نگارش اثر، روز دوشنبه شانزدهم جمادیالاولی 1366ق، بعد از نماز عصر است.
کتاب، دارای تقدیم، ترجمه مصنف (برگرفته از الأعلام زرکلی)، مقدمه مؤلف، محتوای مطالب در فصول متعدد و خاتمه است.
در مقدمه کتاب درباره فرقههای اسلامی، اختلاف آنها، فرقه ناجیه و سبب نوشتن این کتاب، توضیح داده شده است.
نویسنده در نثری آهنگین، فرقه رستگار از میان تمامی فرق اسلامی، را «اهل سنت و جماعت» میداند؛ وی با عبارات متفاوتی آنان را میستاید و آنان را اهل اعتدال و میانهنگر در باب صفات الهی بین اهل تعطیل جهمیه و اهل تمثیل مشبهه و در باب افعال الهی بین جبریه و قدریه، در وعید خداوند بین مرجئه و وعیدیه از قدریه و مخالفان آنان، در ایمان و دین میانه بین حروریه و معتزله و همچنین مرجئه و جهمیه و در مورد اصحاب پیامبر میانهرو بین شیعه (به تعبیر نویسنده، رافضه) و خوارج میشمارد.
کتاب توسط شیخ صلاح محمد عویضه، تصحیح و تعلیقهنگاری و توسط احمد بن یوسف قادری بازبینی و احادیث آن تخریج شده است.
تاریخ پایان نگارش اثر، روز دوشنبه شانزدهم جمادیالاولی 1366ق، بعد از نماز عصر است.
کتاب، دارای تقدیم، ترجمه مصنف (برگرفته از الأعلام زرکلی)، مقدمه مؤلف، محتوای مطالب در فصول متعدد و خاتمه است.
در مقدمه کتاب درباره فرقههای اسلامی، اختلاف آنها، فرقه ناجیه و سبب نوشتن این کتاب، توضیح داده شده است.
نویسنده در نثری آهنگین، فرقه رستگار از میان تمامی فرق اسلامی، را «اهل سنت و جماعت» میداند؛ وی با عبارات متفاوتی آنان را میستاید و آنان را اهل اعتدال و میانهنگر در باب صفات الهی بین اهل تعطیل جهمیه و اهل تمثیل مشبهه و در باب افعال الهی بین جبریه و قدریه، در وعید خداوند بین مرجئه و وعیدیه از قدریه و مخالفان آنان، در ایمان و دین میانه بین حروریه و معتزله و همچنین مرجئه و جهمیه و در مورد اصحاب پیامبر میانهرو بین شیعه (به تعبیر نویسنده، رافضه) و خوارج میشمارد.