[ویکی نور] "مع الدکتور موسی الموسوی فی کتابه الشیعة و التصحیح" اثر عربی دکتر علاءالدین سید امیرمحمد قزوینی، جواب به اشکالات وارده در کتاب «الشیعة و التصحیح»، نوشته دکتر موسی موسوی است.
مولف در ابتدا مقدمه ای ذکر کرده و سپس در عناوین مختلف به اشکال بر گفتارهای کتاب «الشیعه و التصحیح» پرداخته است. روش کار مولف چنین است که در هر بحث، با آوردن عبارت «و اما قوله» سخن دکتر موسوی را آورد و با عبارت «اقول» به جواب از اشکالات وی پرداخته است.
کتاب شامل ابواب و فصول دسته بندی شده و خاصی نمی باشد و نویسنده فقط به چند عنوان مشهور که مورد اختلاف شیعه و سنی است پرداخته و بحث خود را در مورد آنها ادامه داده است.
مولف با اشاره به این مطلب که کتاب «الشیعة و التصحیح» به جای آن که به تصحیح بپردازد و عقائد شیعی را بررسی کند، شروع به اشکال تراشی هایی کرده که نه تنها بوی تصحیح در آن نیست، بلکه به تخریب و تحریف پرداخته است. در حالی که مولفش ادعای اجتهاد نموده، اما بویی از اجتهاد نبرده و به ادعای مولف حاضر، اطلاعی از قواعد نحو و اصول نداشته و آنچه را که یک مجتهد در مسیر استنباط به آن نیاز دارد را ندارد و بیان می کند آن کسی که ادعای تصحیح مذهب شیعه را دارد، خود نیاز به تصحیح دارد.
موسوی در کتاب خود ادعا کرده که ازدواج موقت بدعتی است که بعضی از علمای شیعه قرار داده اند و همچنین خمس را از بدعت هایی می داند که شیعیان برای سود مکاسبشان قرار داده اند. مولف در جواب ایشان می گوید که متعه از ضروریات دین است و آیه «فما استمتعتم به منهن الی اجل مسمی» دلیل بر آن می باشد که بسیاری از صحابه و علماء بر آن ادعا کرده اند.
مولف در ابتدا مقدمه ای ذکر کرده و سپس در عناوین مختلف به اشکال بر گفتارهای کتاب «الشیعه و التصحیح» پرداخته است. روش کار مولف چنین است که در هر بحث، با آوردن عبارت «و اما قوله» سخن دکتر موسوی را آورد و با عبارت «اقول» به جواب از اشکالات وی پرداخته است.
کتاب شامل ابواب و فصول دسته بندی شده و خاصی نمی باشد و نویسنده فقط به چند عنوان مشهور که مورد اختلاف شیعه و سنی است پرداخته و بحث خود را در مورد آنها ادامه داده است.
مولف با اشاره به این مطلب که کتاب «الشیعة و التصحیح» به جای آن که به تصحیح بپردازد و عقائد شیعی را بررسی کند، شروع به اشکال تراشی هایی کرده که نه تنها بوی تصحیح در آن نیست، بلکه به تخریب و تحریف پرداخته است. در حالی که مولفش ادعای اجتهاد نموده، اما بویی از اجتهاد نبرده و به ادعای مولف حاضر، اطلاعی از قواعد نحو و اصول نداشته و آنچه را که یک مجتهد در مسیر استنباط به آن نیاز دارد را ندارد و بیان می کند آن کسی که ادعای تصحیح مذهب شیعه را دارد، خود نیاز به تصحیح دارد.
موسوی در کتاب خود ادعا کرده که ازدواج موقت بدعتی است که بعضی از علمای شیعه قرار داده اند و همچنین خمس را از بدعت هایی می داند که شیعیان برای سود مکاسبشان قرار داده اند. مولف در جواب ایشان می گوید که متعه از ضروریات دین است و آیه «فما استمتعتم به منهن الی اجل مسمی» دلیل بر آن می باشد که بسیاری از صحابه و علماء بر آن ادعا کرده اند.