[ویکی نور] مصطلحات المذاهب الفقهیه و اسرار الفقه المرموز فی الاعلام و الکتب و الآراء و الترجیحات. مصطلحات المذاهب الفقهیة و أسرار الفقه المرموز فی الأعلام و الکتب و الآراء و الترجیحات، اثر عربی مریم محمدصالح ظفیری، پیرامون اصطلاحات فقهی رایج در مذاهب اهل سنت می باشد.
این کتاب به جهت جامعیت آن در ذکر اصطلاحات فقهی و رمزهای به کاررفته در مذاهب مختلف اهل سنت در یک مجموعه، حائز اهمیت است.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و پنج فصل و یک خاتمه است. هریک از فصول، مباحث مختلفی را در بر دارد که در ضمن مطالب و مباحث متعددی، مورد بررسی قرار گرفته اند. نویسنده در ضمن مطالعه مذاهب فقهی، بر فوائد فراوانی دست یافته که مهم ترین آن ها را در هفت مورد بیان کرده است.
نویسنده در مقدمه، به دلایل انتخاب موضوع کتاب، اهمیت و پیشینه کارهای انجام شده در این موضوع، مشکلاتی که با آن مواجه بوده و همچنین شیوه خود در بحث، اشاره کرده است. وی در بیان مشکلاتی که با آن مواجه بوده است، به این مطلب اشاره می کند که در برخی از کتب فقهی، اقوال به رموزی نسبت داده شده است، بدون اینکه مقصود از آن ها بیان شده باشد، لذا برای فهم مقصود از آن رمز، چاره ای جز مقابله برخی از کتب همان مذهب فقهی نداشته است. او همچنین در فهم مراد برخی مذاهب از برخی از الفاظ تشهیر، ترجیح و تضعیف، با مشکل مواجه بوده و زمان و توان زیادی را به فهم این موارد اختصاص داده است.
شیوه نگارش مطالب در فصول مختلف از روال واحدی پیروی نکرده است. در فصل اول اصطلاحات عامه در مذاهب فقهی؛ یعنی اصطلاحات متعلق به اقسام حکم تکلیفی و اصطلاحات حکم وضعی متعلق به اوصاف عبادت، مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل، مطالب با ایجاز آمده و به اختلافات جزئی اشاره نشده است. همچنین در تعریف اصطلاحات، دیدگاه مختار نویسنده ذکر شده و شرح آن نیامده است؛ البته اگر اختلاف در تغییر مسمای اصطلاح مؤثر بوده، مانند اختلاف جمهور و حنفیه درباره دو اصطلاح «فرض» و «واجب»، قدری تفصیل داده شده است.
این کتاب به جهت جامعیت آن در ذکر اصطلاحات فقهی و رمزهای به کاررفته در مذاهب مختلف اهل سنت در یک مجموعه، حائز اهمیت است.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و پنج فصل و یک خاتمه است. هریک از فصول، مباحث مختلفی را در بر دارد که در ضمن مطالب و مباحث متعددی، مورد بررسی قرار گرفته اند. نویسنده در ضمن مطالعه مذاهب فقهی، بر فوائد فراوانی دست یافته که مهم ترین آن ها را در هفت مورد بیان کرده است.
نویسنده در مقدمه، به دلایل انتخاب موضوع کتاب، اهمیت و پیشینه کارهای انجام شده در این موضوع، مشکلاتی که با آن مواجه بوده و همچنین شیوه خود در بحث، اشاره کرده است. وی در بیان مشکلاتی که با آن مواجه بوده است، به این مطلب اشاره می کند که در برخی از کتب فقهی، اقوال به رموزی نسبت داده شده است، بدون اینکه مقصود از آن ها بیان شده باشد، لذا برای فهم مقصود از آن رمز، چاره ای جز مقابله برخی از کتب همان مذهب فقهی نداشته است. او همچنین در فهم مراد برخی مذاهب از برخی از الفاظ تشهیر، ترجیح و تضعیف، با مشکل مواجه بوده و زمان و توان زیادی را به فهم این موارد اختصاص داده است.
شیوه نگارش مطالب در فصول مختلف از روال واحدی پیروی نکرده است. در فصل اول اصطلاحات عامه در مذاهب فقهی؛ یعنی اصطلاحات متعلق به اقسام حکم تکلیفی و اصطلاحات حکم وضعی متعلق به اوصاف عبادت، مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل، مطالب با ایجاز آمده و به اختلافات جزئی اشاره نشده است. همچنین در تعریف اصطلاحات، دیدگاه مختار نویسنده ذکر شده و شرح آن نیامده است؛ البته اگر اختلاف در تغییر مسمای اصطلاح مؤثر بوده، مانند اختلاف جمهور و حنفیه درباره دو اصطلاح «فرض» و «واجب»، قدری تفصیل داده شده است.