[ویکی الکتاب] معنی مَصْرِفاً: بازگشتگاه - گریزگاه - محل انصراف (کلمه مصرف اسم مکان از صرف و صرف به معنای گردانیدن از حالی به حال دیگر است. عبارت "وَلَمْ یَجِدُواْ عَنْهَا مَصْرِفاً " یعنی نمییابند محلی که به سویش منصرف شوند ، و از آتش به سوی آن فرار کنند )
ریشه کلمه:
صرف (۳۰ بار)
برگرداندن. خواه برگرداندن مطلق باشد مثل . یا برگرداندن از حالی به حالی . . یعنی معبودهای باطل در آنچه در آنچه میگفتند تکذیبتان کردند نه قدرت بر گرداندن (نکذیب بتان) رادارید و نه قدرت یاری. انصراف: برگشتن . مصرف (مثل مسجد) اسم مکان است . یعنی گمان بردند که در آتش واقع شدگانند و محل عدول و انصرافی پیدا نکردند. تصریف: به معنی بر گزداندن است با در نظر گرفتن مبالغه. در مفردات گوید: تصریف مثل صرف است مگر در مبالغه و اکثراً در بر گرداندن از حالی به حالی و از کاری به کاری گفته میشود. . یعنی در این قرآن برای مردم هر مثل را از حالی به حالی و از وضعی به وضعی گرداندیم (و هر دفعه در قالبی مخصوص بیان داشتیم) شاید بیدار باشند و پند گیرند. تصریف ریاح مردم از قدیم الایام در وزیدن باد حرکت و جریان افقی فهمیدهاند ولی وزیدن باد دایرهای است. مثلا دربادهای محلی وقتیکه آفتاب به سطح دریا و خشکی میتابد، زمین زودتر ار دریا گرم و هوای آن منبسط شده به بالا میرود هوای سطح دریا که گرم نشده به صورت نسیم به طرف خشکی میوزد. از طرف بالا هوای خشکی به طرف دریا رفته جای خالی آن را پر میکند آن گاه به سطح دریا نزدیک شده سرد میشود و به طرف خشکی میوزد و همین طور. شبها جریان به عکس است و از خشکی به دریا میوزد که سطح آب دیرتر از خشکی سرد میشود بدین طریق ملاحظه میشود که وزش باد دائرهای است نه افقی. این مطلب در بادهای مهاجر و طوفانها نیز همین نحو است و بر ارباب اطلاع پوشیده نیست. در این جا است که به یکی از حقائق قرآن راه میبریم وآن اینکه قرآن درباره وزش باد کلمه تصریف به کار برده که همان گرداندن و دائرهای بودن است ، . (باد و باران در قرآن تألیف مهندس بازرگان).
ریشه کلمه:
صرف (۳۰ بار)
برگرداندن. خواه برگرداندن مطلق باشد مثل . یا برگرداندن از حالی به حالی . . یعنی معبودهای باطل در آنچه در آنچه میگفتند تکذیبتان کردند نه قدرت بر گرداندن (نکذیب بتان) رادارید و نه قدرت یاری. انصراف: برگشتن . مصرف (مثل مسجد) اسم مکان است . یعنی گمان بردند که در آتش واقع شدگانند و محل عدول و انصرافی پیدا نکردند. تصریف: به معنی بر گزداندن است با در نظر گرفتن مبالغه. در مفردات گوید: تصریف مثل صرف است مگر در مبالغه و اکثراً در بر گرداندن از حالی به حالی و از کاری به کاری گفته میشود. . یعنی در این قرآن برای مردم هر مثل را از حالی به حالی و از وضعی به وضعی گرداندیم (و هر دفعه در قالبی مخصوص بیان داشتیم) شاید بیدار باشند و پند گیرند. تصریف ریاح مردم از قدیم الایام در وزیدن باد حرکت و جریان افقی فهمیدهاند ولی وزیدن باد دایرهای است. مثلا دربادهای محلی وقتیکه آفتاب به سطح دریا و خشکی میتابد، زمین زودتر ار دریا گرم و هوای آن منبسط شده به بالا میرود هوای سطح دریا که گرم نشده به صورت نسیم به طرف خشکی میوزد. از طرف بالا هوای خشکی به طرف دریا رفته جای خالی آن را پر میکند آن گاه به سطح دریا نزدیک شده سرد میشود و به طرف خشکی میوزد و همین طور. شبها جریان به عکس است و از خشکی به دریا میوزد که سطح آب دیرتر از خشکی سرد میشود بدین طریق ملاحظه میشود که وزش باد دائرهای است نه افقی. این مطلب در بادهای مهاجر و طوفانها نیز همین نحو است و بر ارباب اطلاع پوشیده نیست. در این جا است که به یکی از حقائق قرآن راه میبریم وآن اینکه قرآن درباره وزش باد کلمه تصریف به کار برده که همان گرداندن و دائرهای بودن است ، . (باد و باران در قرآن تألیف مهندس بازرگان).
wikialkb: مَصْرِفا