[ویکی فقه] مصالح مقطوع به حسب عقل یا دلیل قعطی شرعی را مصالح قطعی گویند.
مصالح قطعی، به مصالحی گفته می شود که یا نص قرآن بر آن دلالت می کند، مانند آیه شریفه: ﴿وَلِلّهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبِیلاً﴾ که بر مصالح قطعی در حج دلالت می نماید، یا روایات متواتر بر آن دلالت می نماید و یا عقل به طور قطعی تصدیق می کند که در آن نفع و در ضد آن ضرر بسیار نهفته است.
مصالح قطعی، به مصالحی گفته می شود که یا نص قرآن بر آن دلالت می کند، مانند آیه شریفه: ﴿وَلِلّهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبِیلاً﴾ که بر مصالح قطعی در حج دلالت می نماید، یا روایات متواتر بر آن دلالت می نماید و یا عقل به طور قطعی تصدیق می کند که در آن نفع و در ضد آن ضرر بسیار نهفته است.
wikifeqh: مصلحت_قطعی