[ویکی فقه] مصارعة الفلاسفه (کتاب). مصارعه الفلاسفه اثر محمد بن عبد الکریم شهرستانی ۵۴۸ ق است که به زبان عربی در رد بر فلاسفه نوشته است.وی این کتاب را، بنا به درخواست نقیب ترمذ در هفت مسئله بر ضد ابن سینا نوشته است.
انگیزه اصلی و سبب اساسی در تالیف کتاب، رد بر بوعلی در بعضی از مسائل فلسفی است.
انگیزه اصلی و سبب اساسی در تالیف کتاب، رد بر بوعلی در بعضی از مسائل فلسفی است.
[ویکی فقه] مصارعه الفلاسفه (کتاب). مصارعه الفلاسفه اثر محمد بن عبد الکریم شهرستانی ۵۴۸ ق است که به زبان عربی در رد بر فلاسفه نوشته است.وی این کتاب را، بنا به درخواست نقیب ترمذ در هفت مسئله بر ضد ابن سینا نوشته است.
انگیزه اصلی و سبب اساسی در تالیف کتاب، رد بر بوعلی در بعضی از مسائل فلسفی است.
ساختار کتاب
پس از مقدمه ای از مولف، در ۵ فصل تحت عنوان ۵ مسئله به مطالبی چون حصر اقسام وجود، وجود واجب الوجود، توحید و علم واجب الوجود و بالاخره در حدوث عالم سخن می گوید.
گزارش محتوا
عبدالکریم شهرستانی موقعیت کلام اشعری را فلسفی نمی داند، بلکه حتی ورود آرای فرعی فیلسوفان به علم کلام را هم مطلبی قابل نقد می خواند: این متکلم معاصر غزالی وقتی که به معرفی آرای معتزلیان نخستین؛ مانند ابوالهذیل علاف، و نظام و دیگر معتزلیان می پردازد با یک لحن انتقاد کلی آن ها را مطالعه کننده آثار فیلسوفان می خواند. با وجود این، خود او کتاب های شفا، نجات و اشارات ابن سینا را خوانده و در مصارعة الفلاسفة (یعنی بر زمین زدن فلاسفه) در چند مساله به نقادی آن ها پرداخته است که مهم ترین آن ها عبارتند از: وجود مطلق، وجود خداوند ، توحید، علم خدا و حدوث عالم. بدین صورت، موقعیت شهرستانی در کلام اشعری به جز یک مورخ آرای متکلمان، امتیاز دیگری ندارد. خواجه نصیرالدین طوسی در قرن هفتم به پا می خیزد. در ساحت «مصارعة الفلاسفة» به رد شهرستانی می پردازد و او را ضربه فنی می سازد. بدیهی است که آراء فلسفی شهرستانی، نمی تواند مبانی مشایی یا صبغه ارسطویی داشته باشد، زیرا در غیر این صورت کتاب مصارعة الفلاسفة را در رد بر «ابن سینا»، راجع به هفت مساله الاهیات (در وجود و واجب و حدوث) نمی نوشت. نصیرالدین طوسی در مصارعه خویش ضمن مساله پنجم (حدوث عالم) که شهرستانی قائل به قدم کلمات و حروف شده، آشکارا گفته است: «این معتقد باطنیه باشد که مصنف(شهرستانی) به ایشان گرایش دارد.»
← تمایل شهرستانی به اسماعیلیان
...
انگیزه اصلی و سبب اساسی در تالیف کتاب، رد بر بوعلی در بعضی از مسائل فلسفی است.
ساختار کتاب
پس از مقدمه ای از مولف، در ۵ فصل تحت عنوان ۵ مسئله به مطالبی چون حصر اقسام وجود، وجود واجب الوجود، توحید و علم واجب الوجود و بالاخره در حدوث عالم سخن می گوید.
گزارش محتوا
عبدالکریم شهرستانی موقعیت کلام اشعری را فلسفی نمی داند، بلکه حتی ورود آرای فرعی فیلسوفان به علم کلام را هم مطلبی قابل نقد می خواند: این متکلم معاصر غزالی وقتی که به معرفی آرای معتزلیان نخستین؛ مانند ابوالهذیل علاف، و نظام و دیگر معتزلیان می پردازد با یک لحن انتقاد کلی آن ها را مطالعه کننده آثار فیلسوفان می خواند. با وجود این، خود او کتاب های شفا، نجات و اشارات ابن سینا را خوانده و در مصارعة الفلاسفة (یعنی بر زمین زدن فلاسفه) در چند مساله به نقادی آن ها پرداخته است که مهم ترین آن ها عبارتند از: وجود مطلق، وجود خداوند ، توحید، علم خدا و حدوث عالم. بدین صورت، موقعیت شهرستانی در کلام اشعری به جز یک مورخ آرای متکلمان، امتیاز دیگری ندارد. خواجه نصیرالدین طوسی در قرن هفتم به پا می خیزد. در ساحت «مصارعة الفلاسفة» به رد شهرستانی می پردازد و او را ضربه فنی می سازد. بدیهی است که آراء فلسفی شهرستانی، نمی تواند مبانی مشایی یا صبغه ارسطویی داشته باشد، زیرا در غیر این صورت کتاب مصارعة الفلاسفة را در رد بر «ابن سینا»، راجع به هفت مساله الاهیات (در وجود و واجب و حدوث) نمی نوشت. نصیرالدین طوسی در مصارعه خویش ضمن مساله پنجم (حدوث عالم) که شهرستانی قائل به قدم کلمات و حروف شده، آشکارا گفته است: «این معتقد باطنیه باشد که مصنف(شهرستانی) به ایشان گرایش دارد.»
← تمایل شهرستانی به اسماعیلیان
...
wikifeqh: مصارعة_الفلاسفه_(کتاب)