[ویکی فقه] مشک بهشت (قرآن). از نعمات بهشتی که خداوند به آن وعده داده است شراب معطر بهشتی است که بوی مشک می دهد.
شراب های بهشتی، دارای بوی معطر مشک:«یسقون من رحیق مختوم ختـمه مسک وفی ذلک فلیتنافس المتنـفسون.» «از باده ای مهر شده نوشانیده شوند (باده ای که) مهر آن مشک است و در این (نعمتها) مشتاقان باید بر یکدیگر پیشی گیرند.» اشاره به نعمت دیگری یعنی شراب بهشتیان کرده، می افزاید: " به آنها از شراب زلال دست نخورده سربسته می نوشانند" (یسقون من رحیق مختوم). شراب طهوری که مانند شراب آلوده و شیطانی دنیا معصیت زا و جنون آفرین نیست، بلکه هوش و عقل و نشاط و عشق و صفا می آفریند.غالب مفسران " رحیق" را به معنی شراب خالص گرفته اند، شرابی که هیچگونه غش و ناخالصی و آلودگی در آن وجود ندارد و تعبیر به" مختوم" که در فارسی امروز به جای آن" دربسته" و" پلمپ" شده به کار می رود، نیز تاکیدی بر خلوص و پاکی و دست نخوردگی آن است.علاوه بر این استفاده از چنین ظرفها نشانه احترام خاص به میهمان می باشد، ظرفی که آن را بسته اند و مهر کرده اند و مهرش تنها به دست میهمان شکسته می شود!سپس می فرماید: " مهر آن را با مشک نهاده اند" (ختامه مسک). نه همچون ظرف های دربسته دنیا که مهر آن را با" گل" می نهند و هنگامی که انسان می خواهد شیئی سربسته را با شکستن مهرش باز کند، دستش آلوده می شود، شراب طهور بهشتی چنین نیست، هنگامی که دست بر مهرش می نهند، بوی عطر مشک در فضا پراکنده می شود.بعضی نیز گفته اند که منظور این است که در ختام یعنی پایان نوشیدن این شراب طهور دهان بوی مشک می دهد، بر خلاف شرابهای آلوده دنیا که بعد از نوشیدنش دهان تلخ و بد بو می شود، ولی با توجه به تعبیری که در آیه قبل بود این تفسیر بعید به نظر می رسد.در پایان آیه بعد از ذکر اوصاف شراب طهور بهشتی می فرماید: " در این نعمتهای بهشتی و به خصوص در این شراب طهور بی نظیر باید راغبان بر یکدیگر پیشی گیرند" (و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون).
تشویق بندگان از سوی خدا
ترغیب و تشویق خداوند، برای دستیابی به مشک بهشتی:«ختـمه مسک و فی ذلک فلیتنافس المتنـفسون.» «(باده ای که) مهر آن مشک است و در این (نعمتها) مشتاقان باید بر یکدیگر پیشی گیرند.» تعبیری که در آیه آمده است زیباترین تعبیری است که برای تشویق انسانها برای وصول به این نعمتهای بی مانند از طریق ایمان و عمل صالح تصور می شود و فصاحتقرآن مجید را به عالیترین وجه منعکس می کند.
شراب های بهشتی، دارای بوی معطر مشک:«یسقون من رحیق مختوم ختـمه مسک وفی ذلک فلیتنافس المتنـفسون.» «از باده ای مهر شده نوشانیده شوند (باده ای که) مهر آن مشک است و در این (نعمتها) مشتاقان باید بر یکدیگر پیشی گیرند.» اشاره به نعمت دیگری یعنی شراب بهشتیان کرده، می افزاید: " به آنها از شراب زلال دست نخورده سربسته می نوشانند" (یسقون من رحیق مختوم). شراب طهوری که مانند شراب آلوده و شیطانی دنیا معصیت زا و جنون آفرین نیست، بلکه هوش و عقل و نشاط و عشق و صفا می آفریند.غالب مفسران " رحیق" را به معنی شراب خالص گرفته اند، شرابی که هیچگونه غش و ناخالصی و آلودگی در آن وجود ندارد و تعبیر به" مختوم" که در فارسی امروز به جای آن" دربسته" و" پلمپ" شده به کار می رود، نیز تاکیدی بر خلوص و پاکی و دست نخوردگی آن است.علاوه بر این استفاده از چنین ظرفها نشانه احترام خاص به میهمان می باشد، ظرفی که آن را بسته اند و مهر کرده اند و مهرش تنها به دست میهمان شکسته می شود!سپس می فرماید: " مهر آن را با مشک نهاده اند" (ختامه مسک). نه همچون ظرف های دربسته دنیا که مهر آن را با" گل" می نهند و هنگامی که انسان می خواهد شیئی سربسته را با شکستن مهرش باز کند، دستش آلوده می شود، شراب طهور بهشتی چنین نیست، هنگامی که دست بر مهرش می نهند، بوی عطر مشک در فضا پراکنده می شود.بعضی نیز گفته اند که منظور این است که در ختام یعنی پایان نوشیدن این شراب طهور دهان بوی مشک می دهد، بر خلاف شرابهای آلوده دنیا که بعد از نوشیدنش دهان تلخ و بد بو می شود، ولی با توجه به تعبیری که در آیه قبل بود این تفسیر بعید به نظر می رسد.در پایان آیه بعد از ذکر اوصاف شراب طهور بهشتی می فرماید: " در این نعمتهای بهشتی و به خصوص در این شراب طهور بی نظیر باید راغبان بر یکدیگر پیشی گیرند" (و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون).
تشویق بندگان از سوی خدا
ترغیب و تشویق خداوند، برای دستیابی به مشک بهشتی:«ختـمه مسک و فی ذلک فلیتنافس المتنـفسون.» «(باده ای که) مهر آن مشک است و در این (نعمتها) مشتاقان باید بر یکدیگر پیشی گیرند.» تعبیری که در آیه آمده است زیباترین تعبیری است که برای تشویق انسانها برای وصول به این نعمتهای بی مانند از طریق ایمان و عمل صالح تصور می شود و فصاحتقرآن مجید را به عالیترین وجه منعکس می کند.
wikifeqh: مشک_بهشت_(قرآن)