مشورت بلقیس

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مشورت بلقیس (قرآن). در این مقاله از مشورت بلقیس ملکه سبا بحث و گفتگو می شود که وی در کارهای مهم از بزرگان قومش و درباریان مشورت می گرفت.
قالت یـایها الملؤا افتونی فی امری ما کنت قاطعة امرا حتی تشهدون. «(سپس) گفت: ای اشراف (و ای بزرگان) نظر خود را در این امر مهم بازگو کنید که من هیچ کار مهمی را بدون حضور شما انجام نداده ام».((«فتوا» در اصل به معنای حکم کردن دقیق و صحیح در مسائل پیچیده است و «تشهدون» از ماده «شهود» به معنای حضور است). حضوری که توام با همکاری و مشورت باشد. این شیوه که بلقیس، حضور سران قوم را در مسائل دقیق مملکت لازم می دانست و مطابق گفته اش، هیچ امری را بدون حضور سران مملکت انجام نمی داد، بیانگر اهمیت مشورت در نزد او بود. )
مخالفت بلقیس
قالت یـایها الملؤا افتونی فی امری ما کنت قاطعة امرا حتی تشهدون• قالوا نحن اولوا قوة واولوا باس شدید والامر الیک فانظری ماذا تامرین• و انی مرسلة الیهم بهدیة فناظرة بم یرجع المرسلون. «گفتند: ما دارای نیروی کافی و قدرت جنگی فراوان هستیم، ولی تصمیم نهائی با تو است ببین چه دستور می دهی؟ و من (اکنون جنگ را صلاح نمی بینم) هدیه گران بهائی برای آنها می فرستم تا ببینم فرستادگان من چه خبر می آورند».اشراف قوم در پاسخ او چنین گفتند: ما قدرت کافی داریم و مرد جنگیم اما تصمیم نهائی با تو است، ببین چه فرمان می دهی؟ (قالوا نحن اولوا قوة و اولوا باس شدید و الامر الیک فانظری ما ذا تامرین).به این ترتیب هم تسلیم خود را در برابر دستورات او نشان دادند، و هم تمایل خود را به تکیه بر قدرت و حضور در میدان جنگ! ملکه هنگامی که تمایل آنها را به جنگ مشاهده کرد، در حالی که خود باطنا تمایل به این کار نداشت برای فرونشاندن این عطش، و هم برای اینکه حساب شده با این جریان برخورد کند، چنین گفت: پادشاهان هنگامی که وارد منطقه آبادی شوند آن را به فساد و ویرانی می کشانند!
نظرخواهی بلقیس
قالت یـایها الملؤا انی القی الی کتـب کریم• قالت یـایها الملؤا افتونی فی امری ما کنت قاطعة امرا حتی تشهدون. «(ملکه سبا) گفت: ای اشراف! نامه پر ارزشی به سوی من افکنده شده!...».این دو آیه، حکایت گفتار ملکه سباء است، که به مردمش از رسیدن چنین نامه ای و کیفیت رسیدن آن و نیز مضمون آن خبر می دهد و نامه را توصیف می کند به اینکه نامه ای است کریم و ظاهر آیه دوم این است که می خواهد علت کریم بودن آن را بیان کند، می گوید: علت کرامتش این است که این نامه از ناحیه سلیمان است، چون ملکه سباء از جبروت سلیمان خبر داشت و می دانست که چه سلطنتی عظیم و شوکتی عجیب دارد.

پیشنهاد کاربران

بپرس