[ویکی فقه] مشهورات بالمعنی الاعم، یکی از اصطلاحات علم منطق بوده و به معنای قضایای دارای شهرتِ مستند به اتفاق آراء عقلاء است.
قضایای مشهورات به آن دسته از قضایا اطلاق می شود که بین مردم شهرت دارد. «مشهورات بالمعنی الاخص» بر آن دسته از مشهورات اطلاق می شود که مستند آنها فقط توافق جمعی و اتفاق نظر عقلاء است و واقعیتی ورای این اتفاق نظر وجود ندارد. گاهی به این دسته از قضایا، «مشهورات غیر برهانی» هم گفته می شود. برای مشهورات بالمعنی الاخص به قضایای «عدل، نیکو است» و «ظلم، قبیح است» مثال می زنند. اما مراد از «مشهورات بالمعنی الاعم» همه قضایای برخوردار از اتفاق نظر بین عقلاء، و دارای شهرت عمومی است؛ اعم از اینکه دارای واقعیتی ورای اتفاق نظر عقلاء باشند یا نه. توضیح اینکه منشا شهرت برخی از قضایا، تنها از باب توافق عمومی و اتفاق نظر عقلاء نیست، بلکه به سبب مطابقت آنها با واقع، و پذیرش مفاد آنها توسط عقول فردی است، و اتفاق نظر عقلاء در این قضایا نیز به سبب مطابقت مفاد آنها با واقع است. برای این دسته از مشهورات به قضایای یقینیات یا اولیات مثال می زنند. گاهی از این قضایا، به «مشهورات برهانی» تعبیر می شود.
مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۲۹۰.
۱. ↑ مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۲۹۰.
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، برگرفته از مقاله «مشهورات بالمعنی الاعم»، تاریخ بازیابی۱۳۹۸/۳/۱۰.
...
قضایای مشهورات به آن دسته از قضایا اطلاق می شود که بین مردم شهرت دارد. «مشهورات بالمعنی الاخص» بر آن دسته از مشهورات اطلاق می شود که مستند آنها فقط توافق جمعی و اتفاق نظر عقلاء است و واقعیتی ورای این اتفاق نظر وجود ندارد. گاهی به این دسته از قضایا، «مشهورات غیر برهانی» هم گفته می شود. برای مشهورات بالمعنی الاخص به قضایای «عدل، نیکو است» و «ظلم، قبیح است» مثال می زنند. اما مراد از «مشهورات بالمعنی الاعم» همه قضایای برخوردار از اتفاق نظر بین عقلاء، و دارای شهرت عمومی است؛ اعم از اینکه دارای واقعیتی ورای اتفاق نظر عقلاء باشند یا نه. توضیح اینکه منشا شهرت برخی از قضایا، تنها از باب توافق عمومی و اتفاق نظر عقلاء نیست، بلکه به سبب مطابقت آنها با واقع، و پذیرش مفاد آنها توسط عقول فردی است، و اتفاق نظر عقلاء در این قضایا نیز به سبب مطابقت مفاد آنها با واقع است. برای این دسته از مشهورات به قضایای یقینیات یا اولیات مثال می زنند. گاهی از این قضایا، به «مشهورات برهانی» تعبیر می شود.
مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۲۹۰.
۱. ↑ مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۲۹۰.
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، برگرفته از مقاله «مشهورات بالمعنی الاعم»، تاریخ بازیابی۱۳۹۸/۳/۱۰.
...
wikifeqh: مشهورات_بالمعنی_الاخص