مشروطهٔ ایرانی نام کتابی است نوشته ماشاءالله آجودانی نویسنده و تاریخنگار ایرانی مقیم انگلستان.
نویسنده نگاه کلی و تحلیلی در ارتباط با مشروطه داشته و روابط بین قدرت و حکومت و روشنفکری را مورد بحث قرار داده است. نویسنده، تلاش کرده است تلقی علمای مذهبی از یک طرف و روشنفکران را از طرف دیگر در ارتباط با مشروطیت تجزیه و تحلیل کند.
... [مشاهده متن کامل]
کتاب در سال ۱۳۷۶ خورشیدی نوشته شده و چاپ اول آن در سال ۱۳۸۲ در تهران به انجام رسیده است. کتاب در قطع وزیری کوچک و۵۶۰ صفحه است که چاپ اول آن در ۱۳۸۲ و چاپ سوم در ۱۳۸۳ در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه توسط انتشارات اختران تهران چاپ شده است. کتاب از ۱۹ بخش تشکیل شده و قسمت های آن شامل: پیشگفتار، قدرت و حکومت، از دفتر روشنفکری، یادداشت ها و نمایه می باشد.
• گذرگاه خشونت
• تلقی شیعه از حکومت
• ولایت فقیه در دوره قاجار
• وحدت تصوف و تشیع
• مجتهدان طرفدار ولایت فقیه
• روحانیون و قدرت، روشنفکران و آزادی
• اندیشیدن و آزادی
• «ملت» و «دولت»
• «ملت» و «ملی»
• اختلاف ملت و دولت
• درقلمرو ترس:عصر سنت و نوآوری
• مشیرالدوله
• مستشارالدوله
• رشدیه و مدارس جدید
• میرزاعلی خان امین الدوله
• افسانه ملکم
• در جستجوی اصلیت مشروطه
• بحران تجدد
• اجتماعیونِ عامیون
احسان یارشاطر : «من هیچ کتابی را نمی شناسم که مانند این کتاب مشکل عمیق و اساسی ایران را در دوران معاصر برای پیشرفت علمی و صنعتی و اقتصادی به درستی آشکار کرده باشد. اگر امروز بخواهم یک کتاب فارسی را دربارهٔ تاریخ مشروطیت مقدم بر سایر کتب توصیه کنم همین کتاب است، این کتاب بیش از هر کتاب دیگری روشنگر شکل گرفتن این مشروطه و آب و هوای خاص آن و شامل سیری در آثار اصیل دوران جنبش مشروطه و پیشینه آن می دانم».
محمد امینی پژوهشگر تاریخ : بر خلاف نظر دکتر آجودانی در کتاب مشروطه ایرانی که می نویسند قانون اساسی مشروطه ، قانونی دینی بود که جنبه هایی از سکولاریسم در آن به چشم می خورد ؛ خیر . . . . . در جواب ایشان باید گفت قانون اساسی مشروطه اساسا یک قانون سکولار است که دربرخی بندها گرد شرعی بر آن پاشیده اند . اینکه قانون اساسی مشروطه می پذیرد که حق قانون گزاری با مجلس است این پایان دخالت نهاد دین در فرمانروایی است .
نویسنده نگاه کلی و تحلیلی در ارتباط با مشروطه داشته و روابط بین قدرت و حکومت و روشنفکری را مورد بحث قرار داده است. نویسنده، تلاش کرده است تلقی علمای مذهبی از یک طرف و روشنفکران را از طرف دیگر در ارتباط با مشروطیت تجزیه و تحلیل کند.
... [مشاهده متن کامل]
کتاب در سال ۱۳۷۶ خورشیدی نوشته شده و چاپ اول آن در سال ۱۳۸۲ در تهران به انجام رسیده است. کتاب در قطع وزیری کوچک و۵۶۰ صفحه است که چاپ اول آن در ۱۳۸۲ و چاپ سوم در ۱۳۸۳ در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه توسط انتشارات اختران تهران چاپ شده است. کتاب از ۱۹ بخش تشکیل شده و قسمت های آن شامل: پیشگفتار، قدرت و حکومت، از دفتر روشنفکری، یادداشت ها و نمایه می باشد.
• گذرگاه خشونت
• تلقی شیعه از حکومت
• ولایت فقیه در دوره قاجار
• وحدت تصوف و تشیع
• مجتهدان طرفدار ولایت فقیه
• روحانیون و قدرت، روشنفکران و آزادی
• اندیشیدن و آزادی
• «ملت» و «دولت»
• «ملت» و «ملی»
• اختلاف ملت و دولت
• درقلمرو ترس:عصر سنت و نوآوری
• مشیرالدوله
• مستشارالدوله
• رشدیه و مدارس جدید
• میرزاعلی خان امین الدوله
• افسانه ملکم
• در جستجوی اصلیت مشروطه
• بحران تجدد
• اجتماعیونِ عامیون
احسان یارشاطر : «من هیچ کتابی را نمی شناسم که مانند این کتاب مشکل عمیق و اساسی ایران را در دوران معاصر برای پیشرفت علمی و صنعتی و اقتصادی به درستی آشکار کرده باشد. اگر امروز بخواهم یک کتاب فارسی را دربارهٔ تاریخ مشروطیت مقدم بر سایر کتب توصیه کنم همین کتاب است، این کتاب بیش از هر کتاب دیگری روشنگر شکل گرفتن این مشروطه و آب و هوای خاص آن و شامل سیری در آثار اصیل دوران جنبش مشروطه و پیشینه آن می دانم».
محمد امینی پژوهشگر تاریخ : بر خلاف نظر دکتر آجودانی در کتاب مشروطه ایرانی که می نویسند قانون اساسی مشروطه ، قانونی دینی بود که جنبه هایی از سکولاریسم در آن به چشم می خورد ؛ خیر . . . . . در جواب ایشان باید گفت قانون اساسی مشروطه اساسا یک قانون سکولار است که دربرخی بندها گرد شرعی بر آن پاشیده اند . اینکه قانون اساسی مشروطه می پذیرد که حق قانون گزاری با مجلس است این پایان دخالت نهاد دین در فرمانروایی است .