مشرع الخصوص الی معانی النصوص

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مشرع الخصوص إلی معانی النصوص (کتاب). «مشرع الخصوص الی معانی النصوص»، به زبان عربی ، توسط علاء الدین علی بن احمد مهایمی، در شرح نصوص صدر الدین قونوی نگاشته شده است. شارح در این کتاب، به امهات مسائل عرفانی از قبیل توحید ، نبوت و ولایت اشاره کرده و تا حدی بعضی از غموض نصوص را حل نموده است.
وی درباره انگیزه خود بر نگاشتن این شرح می نویسد: «از آنجا که کتاب نصوص، اثر شیخ محقق... محمد بن اسحاق بن محمد بن یوسف قونوی، با خورشیدهای این علم، درخشنده است و شکوفه ها و گل های آن را آشکار کننده و درختان پربار آن را با شیرین ترین میوه ها از هر نوع، دربردارنده و پرده از رازهای پنهان آن بردارنده است و اصلا هیچ شرحی را برای آن ندیدم؛ چه برسد به شرحی که وافی به حل الفاظ و معانی آن باشد و مقاصد و مبانی آن را استیفا نماید، امر الزامی و توفیق الهی مرا وادار نمود که شرحی را بر آن بنگارم تا دل های طالبانش را در این مطالب فایده بخشد.

[ویکی نور] «مشرع الخصوص الی معانی النصوص»، به زبان عربی، توسط علاء الدین علی بن احمد مهایمی، در شرح نصوص صدر الدین قونوی نگاشته شده است. شارح در این کتاب، به امهات مسائل عرفانی از قبیل توحید، نبوت و ولایت اشاره کرده و تا حدی بعضی از غموض نصوص را حل نموده است.
وی در باره انگیزه خود بر نگاشتن این شرح می نویسد: «از آنجا که کتاب نصوص، اثر شیخ محقق... محمد بن اسحاق بن محمد بن یوسف قونوی، با خورشیدهای این علم، درخشنده است و شکوفه ها و گل های آن را آشکار کننده و درختان پربار آن را با شیرین ترین میوه ها از هر نوع، دربردارنده و پرده از رازهای پنهان آن بردارنده است و اصلا هیچ شرحی را برای آن ندیدم؛ چه برسد به شرحی که وافی به حل الفاظ و معانی آن باشد و مقاصد و مبانی آن را استیفا نماید، امر الزامی و توفیق الهی مرا وادار نمود که شرحی را بر آن بنگارم تا دل های طالبانش را در این مطالب فایده بخشد.
شارح در مقدمه کتاب، ابتدا، سه فصل مهم را تأسیس کرده است. در فصل اول، به بیان ادله ی نقلیه در باب توحید، از قرآن کریم و اقوال نبوی(ص) می پردازد و آیات«و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله» و«هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیء علیم» و«و هو معکم اینما کنتم» و حدیث قرب نوافل و سایر روایات نبوی را ذکر می کند، سپس کلماتی را از بزرگان عرفان از قبیل سهروردی، جنید، حلاج، ابو علی دقاق، شبلی، خواجه عبد الله انصاری و سایر عرفا نقل می نماید.
فصل دوم، در باره براهین عقلیه بر اثبات وجود واجب تعالی است. البته این گونه براهین صرفاً جنبه تأییدی دارد و در عرفان، ادله کشفیه صحیحه، معتبر است. به هرحال، در این فصل در دو مقام بحث می شود: یکی در اثبات وجود مطلق و دیگری وجوب بالذات آن. شارح در مقام دوم، هفت برهان بر اثبات وجوب وجود ارائه می دهد.
فصل سوم، در رفع شبهات است.

[ویکی فقه] مشرع الخصوص الی معانی النصوص (کتاب). «مشرع الخصوص الی معانی النصوص»، به زبان عربی ، توسط علاء الدین علی بن احمد مهایمی، در شرح نصوص صدر الدین قونوی نگاشته شده است. شارح در این کتاب، به امهات مسائل عرفانی از قبیل توحید ، نبوت و ولایت اشاره کرده و تا حدی بعضی از غموض نصوص را حل نموده است.
وی درباره انگیزه خود بر نگاشتن این شرح می نویسد: «از آنجا که کتاب نصوص، اثر شیخ محقق... محمد بن اسحاق بن محمد بن یوسف قونوی، با خورشیدهای این علم، درخشنده است و شکوفه ها و گل های آن را آشکار کننده و درختان پربار آن را با شیرین ترین میوه ها از هر نوع، دربردارنده و پرده از رازهای پنهان آن بردارنده است و اصلا هیچ شرحی را برای آن ندیدم؛ چه برسد به شرحی که وافی به حل الفاظ و معانی آن باشد و مقاصد و مبانی آن را استیفا نماید، امر الزامی و توفیق الهی مرا وادار نمود که شرحی را بر آن بنگارم تا دل های طالبانش را در این مطالب فایده بخشد.
محتوای کتاب
شارح در مقدمه کتاب، ابتدا، سه فصل مهم را تاسیس کرده است. در فصل اول، به بیان ادله ی نقلیه در باب توحید، از قرآن کریم و اقوال نبوی صلی الله علیه و آله وسلّم می پردازد و آیات «و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله» و «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شی ء علیم» و «و هو معکم اینما کنتم» و حدیث قرب نوافل و سایر روایات نبوی را ذکر می کند، سپس کلماتی را از بزرگان عرفان از قبیل سهروردی، جنید، حلاج، ابو علی دقاق، شبلی، خواجه عبدالله انصاری و سایر عرفا نقل می نماید. فصل دوم، درباره براهین عقلیه بر اثبات وجود واجب تعالی است. البته این گونه براهین صرفا جنبه تاییدی دارد و در عرفان، ادله کشفیه صحیحه، معتبر است. به هرحال، در این فصل در دو مقام بحث می شود: یکی در اثبات وجود مطلق و دیگری وجوب بالذات آن. شارح در مقام دوم، هفت برهان بر اثبات وجوب وجود ارائه می دهد. فصل سوم، در رفع شبهات است. شارح بعد از تحریر فصول سه گانه، به شرح نصوص بیست و دوگانه کتاب پرداخته است. وی در هر نص ، بخش هایی از کلام مصنف را با عنوان «قال رضی الله عنه...» یا «قال الشیخ قدس سره...» یا «قال رضوان الله علیه...» ، ذکر می کند و در ذیل آن، به توضیح و تفسیر می پردازد.
وضعیت کتاب
کتاب، توسط احمد فرید مزیدی، تحقیق و تصحیح شده است. وی در مقدمه، به معرفی مصنف و شارح و آثار هر کدام پرداخته است. پاورقی ها به شرح الفاظ و عبارات دشوار و ذکر منابع روایات و... اختصاص یافته است. فهرست محتویات، در پایان کتاب ذکر شده است.
منبع
...

پیشنهاد کاربران

بپرس