مسئله گویی
از انواعِ معرکه های (← معرکه گیری) خیابانی و مذهبی، با درون مایۀ طرحِ مسائل عقیدتی. در این نمایش ها نیز چون اغلبِ نمایش های خیابانی سنتی دو شخصیت مرشد و بچه مرشد ایفای نقش می کردند. مسائلی چون نماز و روزه، طهارت و غسل به صورتِ پرسش و پاسخ میانِ مرشد و بچه مرشد ردوبدل می شد تا تماشاگران به شیوه ای مفرح با اصول و فروعِ عقاید آشنا شوند. در پایانِ مسئله گویی، مرشد گریزی به صحرای کربلا می زد و جماعت را می گریاند و تا اشک حضار سرازیر می شد، بچه مرشد کاسه ای دست می گرفت و اجرتِ کار خود را از آن ها می ستاند. مثلاً، مسئله گویی بنا بر معلوماتی از پیش رد و بدل شده میانِ مرشد و بچه مرشد، چنین آغاز می شد: «بچه مرشد: عرقِ جُنُب از حرام نجس است یا پاک؟ ـ مرشد: پاک است بچه مرشد.» پرسش ها به همین گونه در میانه می افتاد تا در پاسخ به پرسشی، مرشد تردستانه نامی از امام حسین (ع) می آورد و روضه را آغاز می کرد.
از انواعِ معرکه های (← معرکه گیری) خیابانی و مذهبی، با درون مایۀ طرحِ مسائل عقیدتی. در این نمایش ها نیز چون اغلبِ نمایش های خیابانی سنتی دو شخصیت مرشد و بچه مرشد ایفای نقش می کردند. مسائلی چون نماز و روزه، طهارت و غسل به صورتِ پرسش و پاسخ میانِ مرشد و بچه مرشد ردوبدل می شد تا تماشاگران به شیوه ای مفرح با اصول و فروعِ عقاید آشنا شوند. در پایانِ مسئله گویی، مرشد گریزی به صحرای کربلا می زد و جماعت را می گریاند و تا اشک حضار سرازیر می شد، بچه مرشد کاسه ای دست می گرفت و اجرتِ کار خود را از آن ها می ستاند. مثلاً، مسئله گویی بنا بر معلوماتی از پیش رد و بدل شده میانِ مرشد و بچه مرشد، چنین آغاز می شد: «بچه مرشد: عرقِ جُنُب از حرام نجس است یا پاک؟ ـ مرشد: پاک است بچه مرشد.» پرسش ها به همین گونه در میانه می افتاد تا در پاسخ به پرسشی، مرشد تردستانه نامی از امام حسین (ع) می آورد و روضه را آغاز می کرد.
wikijoo: مسیله_گویی