مسعودی علی بن حسین

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] ابوالحسن علی بن حسین بن علی بن عبداللّه هذلی در سال 287 ه‍. 900/ م. در بغداد به دنیا آمد و در همانجا نیز رشد و نمو کرد. او از نوادگان عبداللّه بن مسعود، صحابی بزرگ رسول خدا(ص)، بود و به همین دلیل به مسعودی مشهور شد. عبداللّه در زمان خلافت عثمان و همزمان با سفر بسیاری از صحابه به شهرهای مفتوحه، به عراق آمد. در عراق منزلت بالایی یافت و به همین دلیل مردم از مواضع او در مقابل عثمان دفاع می کردند. برخورد خشونت آمیز عثمان با وی از عوامل انقلاب مردم عراق علیه عثمان شمرده می شود.
خاندان ابن مسعود سالیان درازی در عراق زیستند و با پرهیز از ورود به مسائل سیاسی در عصر خلفای اموی و عباسی به مسائل علمی و فرهنگی پرداختند. آنان بغداد را برای سکونت در روزگار منصور انتخاب کردند. بغداد در زمان مسعودی از مهمترین مراکز علمی جهان اسلام به شمار می رفت و این فرصت مناسبی برای فراگیری علم و دانش وی بود. علاوه بر آن، خاندان او نیز اهتمام ویژه ای به دانش اندوزی وی داشتند.
مسعودی علاوه بر بهره گیری از علوم مختلف مانند لغت، ادبیات، فقه، تاریخ، جغرافیا و فلسفه به زبان های فارسی، هندی، یونانی، رومی و سریانی آشنا شد. کسب دانش بیشتر و آشنایی بهتر با فرهنگ های مختلف، او را برای سفر به نقاط مختلف جهان علاقه مند کرد. با اینکه در آن زمان دولت های مستقل حکومت داشتند ولی وحدت اسلامی همچنان بر مرزهای سیاسی چیره بود و در مجموع مملکتی به نام «مملکت اسلام» را تشکیل می دادند که هر مسلمانی می توانست آزادانه در محدودۀ جغرافیایی این مملکت از نقطه ای به نقطۀ دیگر سفر کند.
دلیل دیگری که مسعودی را به ترک بغداد وادار کرد، اوضاع نابسامان سیاسی بغداد و تسلط ترکان بر خلفای عباسی بود. او در طیّ این سفرها می توانست آزادانه و به دور از چالش های سیاسی، تاریخ خلفای عباسی را تدوین کند و به همین منظور به فارس، کرمان، اصطخر، هند، ملتان و منصوره سفر کرد و از آنجا به کنبایه، صیمور، بومبای و سیلان رفت و سپس سفر دریایی خود را به شهرهای چین آغاز کرد و پس از بازدید از مداگاسکار و زنگبار به عمان بازگشت. او همچنین سفری به آذربایجان و گرگان و از آنجا به مناطق شام و فلسطین کرد. با دیداری از مرزهای شام به بصره آمد و دوباره به شام بازگشت و برای مدتی در دمشق اقامت نمود.
با اینکه مسعودی به زادگاه خود عشق می ورزید، شهرهای عراق را می ستود و ویژگی های آنها را یادآور می شد ولی مصر را به دو دلیل برای اقامت برگزید: یکی چالش های سیاسی بغداد که دستاورد سلطۀ نیروهای غیر عرب بود و دیگری امنیت، آسایش و نهضت علمی-فرهنگی مصر که محصول حکومت اخشیدی ها به شمار می آمد.
مسعودی کتاب «مروج الذهب» را در مصر منتشر کرد و تا پایان عمر در آنجا زیست. او بیان داشته که تألیف کتاب «مروج الذهب» را در سال 332 ه‍ شروع کرده و در سال 336 ه‍. در فسطاط به پایان رسانده است. همچنین یادآور شده که در سال 342 ه‍. نسخۀ اول کتاب «التنبیه و الاشراف» را تدوین نموده و در سال 345 ه‍. بر آن کتاب اصلاحات و اضافاتی داشته است.

دانشنامه آزاد فارسی

مسعودی، علی بن حسین (بغداد ۲۸۰ـ مصر ۳۴۵ق)
مورخ، متکلّم و جهانگرد شیعی مذهب عرب. به او لقب امام المورّخین و هرودوت عرب داده اند. خانواده اش اصلاً اهل کوفه بودند. نسبش به عبدالله بن مسعود، صحابی مشهور، می رسد. شور و شوق دانش اندوزی او را از اوان جوانی به سیروسفر در سرزمین های اسلامی کشاند. عراق و ایران و مصر و سوریه و فلسطین و ارمنستان و هند و سیلان و عمان و سواحل شرقی افریقا را تا زنگبار و احتمالاً ماداگاسکار زیر پا گذاشت. حتی از چین و مالزی هم دیدار کرد. ظاهراً جز اسپانیا (اندلس) تمام سرزمین های اسلامی را سیاحت کرده است. سرانجام در اواخر عمر، در ۳۳۶ ق، مقیم مصر شد و همان جا نیز درگذشت. خود او نیز از استمرار غربت و دوری از وطن و سفرهای پیاپیش سخن گفته است و از قول ابوتمّام، شاعر عرب، وطن خود را پشت شتران می خواند. مسعودی با بسیاری از دانشمندان و علمای عصر خویش ملاقات کرده، ازجمله طبری مورخ و محدث بزرگ؛ ابوبکر صولی مورخ و ادیب؛ ابن دُرَید نحوی و شاعر؛ سنان بن ثابت فیلسوف و ریاضی دان؛ نوبختی متکلم شیعی؛ جبائی متکلم معتزلی؛ ابوالحسن اشعری متکلم سنی. یک بار هم با محمد بن زکریای رازی، پزشک و فیلسوف ایرانی، درباره حدوث عالم گفت وگو کرده است. مسعودی بی گمان شیعی مذهب بوده است. محققان معاصر عرب او را شافعی و برخی هم معتزلی می دانند. دربارۀ شافعی مذهب بودن مسعودی، ابن عماد (متوفی ۱۰۹۰ ق) در شذرات الذهب به تصریح می گوید که مسعودی شافعی جز مسعودی مورخ صاحب مروج الذهب است. شبهۀ معتزلی بودن مسعودی نیز از آن جاست که بسیاری از اصول کلام معتزله با اصول عقاید شیعه مشترک است. علمای رجال شیعه از نجاشی (متوفی ۴۵۰ ق) تاکنون در کتب خود مسعودی را شیعه دانسته اند. مهم ترین دلیل شیعی بودن مسعودی دو کتاب موجود او ـ مروج الذهب، و التنبیه و الاشراف ـ است: «به دنبال نام ائمه، علیه السلام می آورد و در هر باب از کتاب خود فصلی جداگانه دربارۀ زندگی و وفات ائمه (ع) باز می کند و از قیام های شیعی با همدلی سخن می گوید». مسعودی نویسنده ای پرکار و پراثر بوده است. از ۳۶ کتاب او امروزه تنها دو کتاب تاریخی وی در دست است: مروج الذهب (به معنی چمنزارهای طلایی) مشهورترین اثر اوست و باعث شده او را یکی از بزرگ ترین مورخان اسلامی بدانیم. این کتاب در ۱۳۲ باب تدوین شده و به دو بخش قبل و بعد از اسلام تقسیم شده است. بخش نخست از خلقت جهان و توصیف زمین آغاز می شود و تاریخ انبیاء و اخبار ملت ها را از یهود و مسیحی و هندو ایرانی و یونانی و رومی و عرب بازمی گوید و بخش دوم از ولادت پیامبر (ص) آغاز می گردد و تاریخ اسلام را تا ۳۳۶ق بیان می کند. کتاب دوم او التنبیه و الاشراف که آخرین اثر اوست در همان سال وفاتش تألیف کرده و مطالب گوناگون تاریخی و فرهنگی را در آن گرد آورده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس