مسعد سلیتی در تلاش برای ترویج گفتمان انسان گرایی شهروندی و آزادی در خاورمیانه و شمال آفریقا، به دنبال تغییر در نظام های فکری و فرهنگی است تا از تأثیرات ناسیونالیسم و اسلام گرایی به سمت انسان گرایی و اصول شهروندی حرکت کند. او بر این باور است که:
... [مشاهده متن کامل]
فراست از ناسیونالیسم و اسلام گرایی: سلیتی معتقد است که این دو گرایش، در بسیاری از موارد، زمینه ساز تفرقه و تضاد در جامعه بوده اند و مانع از دستیابی به یک جامعهٔ مدرن و دمکراتیک می شوند.
ترویج انسان گرایی: او بر اهمیت انسان به عنوان محور اصلی گفتمان های اجتماعی و سیاسی تأکید می کند و خواهان ایجاد فرهنگی است که در آن کرامت انسانی، آزادی های فردی و حقوق بشر در مرکز توجه قرار داشته باشد.
شهروندی فعال: سلیتی تلاش می کند مفهوم شهروندی را گسترش دهد به گونه ای که همه افراد جامعه بتوانند به صورت فعال در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی شرکت کنند و حقوق خود را در برابر دولت ها و سایر نهادها مطالبه کنند.
تعامل فرهنگی: او به تنوع فرهنگی و گفتگو میان فرهنگ ها به عنوان ابزاری برای کاهش تنش ها و تقویت همزیستی مسالمت آمیز می نگرد.
آموزش و آگاهی بخشی: سلیتی به اهمیت آموزش در تغییر نگرش ها و فرهنگ ها تأکید دارد و با ارائه برنامه های آموزشی سعی در ارتقای آگاهی عمومی در این زمینه دارد.
این گفتمان و فعالیت های سلیتی نه تنها بر روی کشورهای عربی تأثیرگذار است، بلکه می تواند الگویی برای دیگر مناطق تحت تأثیر ناسیونالیسم و دین گرایی باشد.
... [مشاهده متن کامل]
فراست از ناسیونالیسم و اسلام گرایی: سلیتی معتقد است که این دو گرایش، در بسیاری از موارد، زمینه ساز تفرقه و تضاد در جامعه بوده اند و مانع از دستیابی به یک جامعهٔ مدرن و دمکراتیک می شوند.
ترویج انسان گرایی: او بر اهمیت انسان به عنوان محور اصلی گفتمان های اجتماعی و سیاسی تأکید می کند و خواهان ایجاد فرهنگی است که در آن کرامت انسانی، آزادی های فردی و حقوق بشر در مرکز توجه قرار داشته باشد.
شهروندی فعال: سلیتی تلاش می کند مفهوم شهروندی را گسترش دهد به گونه ای که همه افراد جامعه بتوانند به صورت فعال در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی شرکت کنند و حقوق خود را در برابر دولت ها و سایر نهادها مطالبه کنند.
تعامل فرهنگی: او به تنوع فرهنگی و گفتگو میان فرهنگ ها به عنوان ابزاری برای کاهش تنش ها و تقویت همزیستی مسالمت آمیز می نگرد.
آموزش و آگاهی بخشی: سلیتی به اهمیت آموزش در تغییر نگرش ها و فرهنگ ها تأکید دارد و با ارائه برنامه های آموزشی سعی در ارتقای آگاهی عمومی در این زمینه دارد.
این گفتمان و فعالیت های سلیتی نه تنها بر روی کشورهای عربی تأثیرگذار است، بلکه می تواند الگویی برای دیگر مناطق تحت تأثیر ناسیونالیسم و دین گرایی باشد.
مسعد سلیتی ، روشنفکر مدنی ، وکیل دادگستری و کنشگر حقوق بشر و شهروندی است که انسان گرایی شهروندی را به عنوان یک جریان فکری_فرهنگی در ایران و خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی می نماید .
وی بر این باور است که � ما نسل برابری هستیم� و � تفاوتی جسمی زن و مرد نمی تواند عامل تفاوت در حقوق آنها باشد. �
وی بر این باور است که � ما نسل برابری هستیم� و � تفاوتی جسمی زن و مرد نمی تواند عامل تفاوت در حقوق آنها باشد. �
مسعد سلیتی روشنفکر مدنی ، موسس و نظریه پرداز جریان شهروندی بعنوان سومین جریان فکری کشور به موازات جریان های فکری ناسیونالیسم و اسلامگرا با روش کنشگری مدنی تغییر پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ تاسیس گردید. وی شهروندگرایی را تنها رویکرد منطبق با وضعیت ایرانی برخلاف گفتمان های ناسیونالیستی و اسلام گرایی می داند.
مسعد سلیتی
روشنفکر مدنی ، فعال حقوق بشر و شهروندی و بانی و نظریه پرداز جریان سوم شهروندی، صلح طلب ، شهروندگرا ، انسان محور ، مدافع حقوق زنان و کودکان، محیط زیست است. وی در سال ۱۳۹۵ برای اولین بار در ایران پیش نویس طرح ( قانون ) مبارزه با تبعیض نژادی، تنفر قومی و مذهبی را در هفده ماده با هدف جرم انگاری رفتارهای تبعیض آمیز براساس جنسیت ، نژاد ، دین ، مذهب ، قومیت و زبان و ایجاد امکان شکایت برای قربانیان تبعیض تقدیم مجلس شورای اسلامی نمودند که با پیگیری های وی این پیس نویش به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع و با استقبال نمایندگان روبرو شدند و در مورخ ۹۷/۹/۱۱ در صحن مجلس اعلام وصول شد.
مسعد سلیتی در سال ۱۳۹۶ نظریه جریان سوم شهروندی را مطرح نمودند این نظریه دارای تعریف، اهداف ، اصول ، ارکان و دیدگاه های است که با محوریت شهروند برمبنای حقوق بشر و شهروندی ، آزادی های بنیادین و مسئولیت پذیری شهروندان بنیان گذاری شده است جریان سوم شهروندی علاوه بر جریان های دگرگون ساز براندازان ، محافظه کار رستگاری بخش اصولگرایان ، اصلاح طلبان از یک سو و جریان های فکری ناسیونالیسم و اسلامگرا از سوی دیگر پس از اعتراضات دی ماه1396 در فضای کشور نمود پیدا کرد که برای تحقق دولت حقوقی فعالیت می نماید.
این روشنفکر مدنی شهروندگرایی تنها نظریه ای است که برخلاف رویکردهای نژادی ، قومی ، دینی ، مذهبی ، ناسیونالیستی ، شونیستی و باستان گرایی می تواند همه شهروندان ایرانی را از هر جنسیت ، نژاد ، دین ، مذهب ، قومیت ، زبان ، فرهنگ ، منطقه جغرافیایی ، عقیده سیاسی و هر گروه اجتماعی را تحت پوشش خود گرد آورد و آنچنان فراگیر است که همه ایرانیان خود را دارای حقوق و تکالیف یکسان و برابر، مطالبات و منافع خود را درآن مشاهده و در اداره کشور مشارکت و سهیم دانسته که برای تغییر در وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، قانونگذاری و مدیریتی ، حل بحران ها و بهبود اوضاع کشور و شهروندان ایرانی برابر این تغییرات می داند.
سلیتی روشنفکری مدنی را بعنوان یک جریان فکری فرهنگی مدنی در ایران مطرح نمودند. روشنفکری مدنی جریان فکری، فرهنگی، مدنی منطبق باروح زمانه و جهت گیری اجتماعی و فرهنگی این دوره ایران که برمبنای آموزه های حقوق بشر و شهروندی و آزادی های بنیادین است تا با نشر و ترویج این مفاهیم چشم انداز و دریچه ای جدید را بر روی شهروندان ایرانی بگشاید. این روشنفکری با اندیشه انتقادی، پژوهشی و تحلیلی بشری با واقعیات جامعه منطبق است و باهدف ارائه راهکارهایی برای رفع و حل مشکلات و بحران ها و بهبود در وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قانون گذاری و مدیریتی ایران کنشگری می کند.
روشنفکر مدنی ، فعال حقوق بشر و شهروندی و بانی و نظریه پرداز جریان سوم شهروندی، صلح طلب ، شهروندگرا ، انسان محور ، مدافع حقوق زنان و کودکان، محیط زیست است. وی در سال ۱۳۹۵ برای اولین بار در ایران پیش نویس طرح ( قانون ) مبارزه با تبعیض نژادی، تنفر قومی و مذهبی را در هفده ماده با هدف جرم انگاری رفتارهای تبعیض آمیز براساس جنسیت ، نژاد ، دین ، مذهب ، قومیت و زبان و ایجاد امکان شکایت برای قربانیان تبعیض تقدیم مجلس شورای اسلامی نمودند که با پیگیری های وی این پیس نویش به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع و با استقبال نمایندگان روبرو شدند و در مورخ ۹۷/۹/۱۱ در صحن مجلس اعلام وصول شد.
مسعد سلیتی در سال ۱۳۹۶ نظریه جریان سوم شهروندی را مطرح نمودند این نظریه دارای تعریف، اهداف ، اصول ، ارکان و دیدگاه های است که با محوریت شهروند برمبنای حقوق بشر و شهروندی ، آزادی های بنیادین و مسئولیت پذیری شهروندان بنیان گذاری شده است جریان سوم شهروندی علاوه بر جریان های دگرگون ساز براندازان ، محافظه کار رستگاری بخش اصولگرایان ، اصلاح طلبان از یک سو و جریان های فکری ناسیونالیسم و اسلامگرا از سوی دیگر پس از اعتراضات دی ماه1396 در فضای کشور نمود پیدا کرد که برای تحقق دولت حقوقی فعالیت می نماید.
این روشنفکر مدنی شهروندگرایی تنها نظریه ای است که برخلاف رویکردهای نژادی ، قومی ، دینی ، مذهبی ، ناسیونالیستی ، شونیستی و باستان گرایی می تواند همه شهروندان ایرانی را از هر جنسیت ، نژاد ، دین ، مذهب ، قومیت ، زبان ، فرهنگ ، منطقه جغرافیایی ، عقیده سیاسی و هر گروه اجتماعی را تحت پوشش خود گرد آورد و آنچنان فراگیر است که همه ایرانیان خود را دارای حقوق و تکالیف یکسان و برابر، مطالبات و منافع خود را درآن مشاهده و در اداره کشور مشارکت و سهیم دانسته که برای تغییر در وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، قانونگذاری و مدیریتی ، حل بحران ها و بهبود اوضاع کشور و شهروندان ایرانی برابر این تغییرات می داند.
سلیتی روشنفکری مدنی را بعنوان یک جریان فکری فرهنگی مدنی در ایران مطرح نمودند. روشنفکری مدنی جریان فکری، فرهنگی، مدنی منطبق باروح زمانه و جهت گیری اجتماعی و فرهنگی این دوره ایران که برمبنای آموزه های حقوق بشر و شهروندی و آزادی های بنیادین است تا با نشر و ترویج این مفاهیم چشم انداز و دریچه ای جدید را بر روی شهروندان ایرانی بگشاید. این روشنفکری با اندیشه انتقادی، پژوهشی و تحلیلی بشری با واقعیات جامعه منطبق است و باهدف ارائه راهکارهایی برای رفع و حل مشکلات و بحران ها و بهبود در وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قانون گذاری و مدیریتی ایران کنشگری می کند.