مسجد سلطان احمد

دانشنامه آزاد فارسی


مسجد سلطان احمد، استانبول
(یا: مسجد آبی) این مسجد در زمان سلطان احمد اول (۷۴۲ ـ۷۹۵ق)، پادشاه عثمانی در استانبول بنا شده است. نام دیگر آن به سبب به کار رفتن ۲۱۰۴۳ قطعه کاشی اِزنیقی است که تلألؤ آبی رنگ مسحورکننده ای از خود ساطع می کنند. این مسجد بر روی ارتفاعات نزدیک هیپودروم روم باستان، در کنار ایاصوفیه قرار دارد. سبک بنا نشان دهندۀ پایان دورۀ کلاسیک معماری عثمانی است. ویژگی آن شش منارۀ مسجد است که از سه جهت به محوطۀ مرمری محیط شده است. سلطان احمد اول به معمار خود، به نام صدفکار، فرمان می دهد تا جایگاهی سلطنتی و حجره هایی در دو طبقه مانند ساختمان مدارس تعبیه کند. گنبد اصلی مسجد به وسیلۀ چهار نیمه گنبد زیرین تر احاطه شده که بر روی ۴ ستون عظیم قرار گرفته است. قطر گنبد ۲۳ متر و ارتفاعش ۴۳ متر است. اندکی کمتر از ۲۶۰ پنجره دارد که اندرونی را روشن می کنند؛ و در واقع این پنجره ها به صدها چلچراغ آویزان از بالای ستون ها در فضای عظیم داخلی کمک می کنند تا روشنایی مکان را تأمین کند. از جهاتی، این مسجد و ملحقاتش، فضای وسیعی (دریای عظیمی) از گنبدها را می نمایاند که به وسیلۀ مناره ها آشکار می شود. اکثر گنبدهای کوچک، دالان های محوطه را می پوشانند. قرار گرفتن مسجد سلطان احمد در کنار دریا از آن بنایی باشکوه ساخته است.

پیشنهاد کاربران

مسجد سلطان احمد ( که در زبان ترکی «Sultanahmet Camii» نام دارد ) مسجدی است که در شهر استانبول واقع شده است. این شهر که در زمان امپراطوری عثمانی طی سالهای ۱۴۵۳ تا ۱۹۲۳ پایتخت این کشور بوده است هم اکنون بزرگترین شهر ترکیه است. این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است. این مسجد به علت وجود کاشی های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» شهرت دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

محتویات [نمایش]
تاریخچه [ویرایش]
این مسجد طی سالهای ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند. وی در همین مسجد دفن شده است. این مسجد در قدیمی ترین بخش استانبول واقع شده که این منطقه در قبل از سالهای ۱۴۵۳ ( میلادی ) مرکز قسطنطنیه، پایتخت امپراطوری بیزانس، محسوب می شده است. این مسجد در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه واقع شده است و تا کلیسای بزرگ مسیحیان با نام ایا صوفیا فاصله اندکی دارد.
نمای دور مسجد آبی با شش مناره آن
این مسجد در چند قدمی سرای توپقاپی قرار دارد، کاخی که محل اقامت پادشاهان عثمانی تا سال ۱۸۳۵ بود و فقط تا ساحل بسفور چند دقیقه ای فاصله دارد. اگر از دریا به مسجد نگاه کنید، قبه ها و مناره های مسجد در بخش قدیمی شهر برجسته هستند و هدف سازندگان هم ایجاد چنین چشم انداز زیبایی بوده است.
این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان می توانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند. با این وجود، معمار نتوانسته قبه هایی بزرگتر از قبه عمارت ایا صوفیا بسازد و به همین دلیل تلاش کرده با تنظیم دقیق موقعیت قبه ها، شبه قبه ها و مناره ها جلوه ای زیبا را پدید آورد. علیرغم تلاش معمار، ابعاد ساختمان کوچکتر از ابعاد عمارت ایا صوفیا است که این مساله سلطان احمد را بسیار خشمگین کرد. بنابراین دو عمارت آثار تاریخی و معماری بسیار ارزنده ای هستند که جلوه ای منحصر به فرد را به این بخش از شهر می دهند.
در غرب این مسجد را با نام مسجد کبود می شناسند چرا که در نقاشی های طرح داخلی از رنگ آبی استفاده زیادی شده است. با این وجود، این نقاشی داخل مسجد بخشی از دکور داخلی اصلی نبوده و امروزه آنرا از دکور داخلی حذف کرده اند. بنابراین دکور داخلی مسجد دیگر منحصراً آبی رنگ نیست.
سده فار محمد آقا، معمار سلطان احمد دستور داشت تا در ساخت زیباترین و مجلل ترین مکان عبادت مسلمانان در جهان از هیچ تلاشی فروگذار نکند. ساختار اصلی مسجد تقریباً شبیه مکعب است که طول و عرض آن ۵۳ و ۵۱ است. جهت گیری مسجد به گونه ای است که وقتی مسلمانان نماز به پا می کنند، رو به سمت مکه داشته باشند و «محراب» در روبرویشان قرار داشته باشد.
معماری [ویرایش]
نگاهی دقیق تر به صحن داخلی
یکی از قسمت های فرش
در واقع در بالای مکعب مجموعه ای از قبه ها و شبه قبه ها فضا را تسخیر می کنند و به سمت قبه اصلی اوج می گیرند، قبه اصلی ۳۳ متر قطر و ۴۳ متر ارتفاع دارد. جلوه نهایی یک هماهنگی بینایی زیباست که چشم را به سمت انتهای قبه هدایت می کند.
مسجد سلطان احمد تنها مسجد ترکیه است که شش مناره دارد. وقتی تعداد مناره ها اعلام شد، عده ای از سلطان انتقاد کردند و وی را به علت تقلید از شش مناره مسجد الحرام در مکه سرزنش نمودند. وی با پرداخت مبلغی، مناره هفتم مسجد کعبه را ساخت تا این انتقادها را آرام کند.
دور تا دور صحن مسجد در پایین ترین قسمت توسط ۲۰۰۰۰ کاشی سرامیک دست ساز تزیین شده است که این سرامیک ها در ازنیک ( نیشای باستان ) ساخته شده اند. بخش بالایی نقاشی شده است. بیش از ۲۰۰ پنجره شیشه ای نور را به درون صحن اصلی هدایت می کنند و از لوسترهای بزرگ نیز برای نورپردازی مسجد کمک گرفته شده است. در دکوراسیون از آیاتی از قرآن استفاده شده است که بسیاری از آنها به خط سید کاظم غباری نوشته اند که بزرگترین خطاط آن زمان بوده است. صحن اصلی فرش شده است و این فرش ها در زمان مقتضی تعویض می شوند.
مهمترین بخش صحن داخلی «محراب» است که از مرمری با تراش ظریف و کنده کاری ساخته شده و دیوارهای کناری آن از جنس سرامیک است. در سمت راست محراب «منبر» قرار دارد که امام جماعت در زمان خطابه به هنگام نماز ظهر یا در روز جمعه یا روزهای تعطیل بر روی آن می ایستد. طراحی صحن اصلی به گونه ای است که حتی در زمان شلوغی همه افراد بتوانند امام جماعت را ببینند و سخنانش را بشنوند.
هر مناره سه بالکن دارد و تا چندی قبل «مؤذن» می بایست پنج بار در روز از یک پله مارپیچ باریک عبور می کرد تا اذان بگوید. امروزه از یک سیستم بلندگو استفاده می شود و صدای اذان که توسط مساجد همجوار نیز اکو می شود در اغلب مناطق قدیمی شهر به گوش می رسد. عده زیادی از مردم ترک و گردشگران در هنگام غروب در پارک روبروی مسجد جمع می شوند تا صدای اذان مغرب را بشنوند و با غروب آفتاب، نورپردازی زیبای صحن مسجد را تماشا کنند.
نگارخانه [ویرایش]











جستارهای وابسته [ویرایش]
معماری اسلامی
ایاصوفیه
پیوند به بیرون [ویرایش]
در ویکی انبار پرونده هایی دربارهٔ مسجد سلطان احمد موجود است.
عکس صحن داخلی مسجد سلطان احمد
تصاویر از مسجد سلطان احمد
تصاویر از مسجد سلطان احمد
مسجد سلطان احمد ( ترکی )
رده های صفحه: گنبدهامسجدهای استانبول معماری اسلامی معماری در ترکیه معماری عثمانی مناظر در ترکیه
قس عربی
جامع السلطان أحمد أو الجامع الأزرق یقع فی مدینة إسطنبول فی ترکیا ویقع بالضبط فی میدان السلطان أحمد ویمکن الوصول الیه عن طریق المترو. وهو جامع مذهل فی عمارته وانواره باللیل یعد أحد أهم وأضخم المساجد فی ترکیا والعالم الإسلامی ویقع مقابل لمتحف آیا صوفیا.
بنی المسجد بین عامی :1018 ـ 1020 هـ / 1609 ـ 1616 م حسب أحد النوقشات على أحد أبوابه. مهندسه محمد . . .

بپرس