[ویکی نور] مستطرفات المعالی أو منتجب المقال و الأقوال فی علم الرجال، تألیف مستدرک نویس معاصر شیخ علی نمازی شاهرودی است که نگارش آن را در سال 1374ق به اتمام رسانیده است . مؤلف در این اثر، رجال کشی را ترتیب خاصی بخشیده است و در کنار آن افزوده هایی دارد که به ادعای ایشان دیگر آثار رجالی از آن ها خالی است. کتاب به زبان عربی و با تحقیق حسن نمازی منتشر شده است.
کتاب در دو قسم و یک خاتمه تنظیم شده است. نویسنده در این اثر اقدام به اختصار روایات و حذف مکررات و ترتیب اسامی روات به ترتیب حروف الفبا نموده است. همچنین برگزیده ای از موثقین و معتمدین ذکرشده در تنقیح المقال مامقانی را به رجال کشی ضمیمه نموده است . در این اثر اسامی 865 شخصیت ذکر شده است.
نویسنده در مقدمه، رجال کشی را یکی از اصول رجالی شیعه امامیه دانسته که منبع متأخرین از آن در شناخت احوال روات و بیان وثاقت و ضعف آنها بوده است. وی ادامه می دهد: لکن از آنجا که تألیف آن بر طبق طبقات انجام گرفته و از اصحاب رسول و امیرالمؤمنین(ع) آغاز شده تا به اصحاب امام هادی و عسکری(ع) و شخصیت های پس از ایشان رسیده است، بهتر دیدم که آن را به ترتیب حروف الفبا تنظیم کنم تا خواننده راحت تر از آن استفاده کند. برای آنکه استفاده از آن کامل تر باشد موثقین و معتمدینی را که مامقانی ذکر کرده، به آن افزودم .
نویسنده پیش از شروع به مباحث، به این نکته نیز اشاره کرده که تمامی روایات ذکرشده در کتاب، از کتاب کشی استفاده شده مگر اینکه به مأخذ آن اشاره شده باشد. الفاظ روایات نیز همان الفاظ کتاب کشی است. پس اگر حال راوی از کتاب کشی مشخص شود به همان اکتفا شده وگرنه به دیگر کتب رجالی مراجعه شده است .
پس از آن نام رجالیون و کتاب هایی را که از آنها استفاده کرده، ذکر کرده که به ترتیب عبارتند از: شیخ حر عاملی: وسائل؛ محدث نوری: مستدرک؛ شیخ عبدالله مامقانی: تنقیح المقال؛ نجاشی: رجال نجاشی؛ مجلسی: وجیزه؛ علامه حلی: خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال؛ شیخ طوسی: رجال و فهرست؛ شیخ بهایی: الوجیزة فی علم الدرایة .
کتاب در دو قسم و یک خاتمه تنظیم شده است. نویسنده در این اثر اقدام به اختصار روایات و حذف مکررات و ترتیب اسامی روات به ترتیب حروف الفبا نموده است. همچنین برگزیده ای از موثقین و معتمدین ذکرشده در تنقیح المقال مامقانی را به رجال کشی ضمیمه نموده است . در این اثر اسامی 865 شخصیت ذکر شده است.
نویسنده در مقدمه، رجال کشی را یکی از اصول رجالی شیعه امامیه دانسته که منبع متأخرین از آن در شناخت احوال روات و بیان وثاقت و ضعف آنها بوده است. وی ادامه می دهد: لکن از آنجا که تألیف آن بر طبق طبقات انجام گرفته و از اصحاب رسول و امیرالمؤمنین(ع) آغاز شده تا به اصحاب امام هادی و عسکری(ع) و شخصیت های پس از ایشان رسیده است، بهتر دیدم که آن را به ترتیب حروف الفبا تنظیم کنم تا خواننده راحت تر از آن استفاده کند. برای آنکه استفاده از آن کامل تر باشد موثقین و معتمدینی را که مامقانی ذکر کرده، به آن افزودم .
نویسنده پیش از شروع به مباحث، به این نکته نیز اشاره کرده که تمامی روایات ذکرشده در کتاب، از کتاب کشی استفاده شده مگر اینکه به مأخذ آن اشاره شده باشد. الفاظ روایات نیز همان الفاظ کتاب کشی است. پس اگر حال راوی از کتاب کشی مشخص شود به همان اکتفا شده وگرنه به دیگر کتب رجالی مراجعه شده است .
پس از آن نام رجالیون و کتاب هایی را که از آنها استفاده کرده، ذکر کرده که به ترتیب عبارتند از: شیخ حر عاملی: وسائل؛ محدث نوری: مستدرک؛ شیخ عبدالله مامقانی: تنقیح المقال؛ نجاشی: رجال نجاشی؛ مجلسی: وجیزه؛ علامه حلی: خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال؛ شیخ طوسی: رجال و فهرست؛ شیخ بهایی: الوجیزة فی علم الدرایة .
wikinoor: مستطرفات_المعالی