[ویکی اهل البیت] مسالک الافهام الى آیات الاحکام. جواد بن سعد بن جواد کاظمی، معروف به فاضل جواد (زنده در 1044 ق)
این کتاب تفسیر آیاتی از قرآن کریم است که در آنها احکام فقهی بیان و بر اساس ترتیب کتب فقهی منظم شده است. از صدر اسلام در کنار سبکهای مختلف فقهی مثل فقه رساله ای، خلافی، استدلالی، سبک دیگری پدید آمد که در آن تفسیر آیات فقهی قرآن کریم بر اساس ابواب فقهی مرتب شده که نام آن را آیات الاحکام گذاشتند.
این سبک تفسیر آیات فقهی در هر چهار فرقه مذاهب اسلامی دیده می شود. در بین تفاسیر فقهی، کتاب ارزشمند مسالک الافهام از جایگاه خاصی برخوردار است و از زمان نگارش آن فقهای بزرگ امامیة به آن توجه داشته و در موسوعه های فقهی به آن استناد شده و نظریات و اقوال آن مورد نقد و بررسی واقع شده است.
این کتاب پر از تحقیقات فقهی و دقیق و نکات ادبی است که بر آگاهان به این علوم پوشیده نیست. مؤلف تمام اقوال فقهای قبل از خود را بیان نکرده است بلکه به ذکر نظریات سید مرتضی (م 436 ق)، شیخ طوسی (م 460 ق)، علامه حلی (م 676 ق)، اکتفا نموده است.
این کتاب مزین به مقدمه ارزشمندی از آیت اللّه عظمی نجفی مرعشی (م 1411 ق)، در معرفی و تاریخچه کتابهای آیات الاحکام در مذاهب اسلامی همراه با زندگینامه عالمانه و محققانه مؤلف و آثار وی می باشد که به ارزش علمی این کتاب می افزاید.
در الذریعة 20/378 به نسخه ای در نزد حاج میرزا محمدحسین شهرستانی در کتابخانه شیخ عبدالحسین آل یاسین بالکاظمیّة و در نزد سید علی ایروانی در تبریز و در نزد شیخ محمدرضا مظفر به خط ناصر فضل اللّه مربوط به 1044 ق اشاره شده است.
در مقدمه ای بر فقه شیعه صفحه 232 به چندین نسخه منتخب از کتابخانه های آیت اللّه مرعشی، مجلس شورای اسلامی، دانشگاه تهران، الهیات، ملک در تهران، روضاتی در اصفهان اشاره شده است. در چاپ کتاب موجود از 4 نسخه خطی استفاده شده که عبارتند از:
این کتاب تفسیر آیاتی از قرآن کریم است که در آنها احکام فقهی بیان و بر اساس ترتیب کتب فقهی منظم شده است. از صدر اسلام در کنار سبکهای مختلف فقهی مثل فقه رساله ای، خلافی، استدلالی، سبک دیگری پدید آمد که در آن تفسیر آیات فقهی قرآن کریم بر اساس ابواب فقهی مرتب شده که نام آن را آیات الاحکام گذاشتند.
این سبک تفسیر آیات فقهی در هر چهار فرقه مذاهب اسلامی دیده می شود. در بین تفاسیر فقهی، کتاب ارزشمند مسالک الافهام از جایگاه خاصی برخوردار است و از زمان نگارش آن فقهای بزرگ امامیة به آن توجه داشته و در موسوعه های فقهی به آن استناد شده و نظریات و اقوال آن مورد نقد و بررسی واقع شده است.
این کتاب پر از تحقیقات فقهی و دقیق و نکات ادبی است که بر آگاهان به این علوم پوشیده نیست. مؤلف تمام اقوال فقهای قبل از خود را بیان نکرده است بلکه به ذکر نظریات سید مرتضی (م 436 ق)، شیخ طوسی (م 460 ق)، علامه حلی (م 676 ق)، اکتفا نموده است.
این کتاب مزین به مقدمه ارزشمندی از آیت اللّه عظمی نجفی مرعشی (م 1411 ق)، در معرفی و تاریخچه کتابهای آیات الاحکام در مذاهب اسلامی همراه با زندگینامه عالمانه و محققانه مؤلف و آثار وی می باشد که به ارزش علمی این کتاب می افزاید.
در الذریعة 20/378 به نسخه ای در نزد حاج میرزا محمدحسین شهرستانی در کتابخانه شیخ عبدالحسین آل یاسین بالکاظمیّة و در نزد سید علی ایروانی در تبریز و در نزد شیخ محمدرضا مظفر به خط ناصر فضل اللّه مربوط به 1044 ق اشاره شده است.
در مقدمه ای بر فقه شیعه صفحه 232 به چندین نسخه منتخب از کتابخانه های آیت اللّه مرعشی، مجلس شورای اسلامی، دانشگاه تهران، الهیات، ملک در تهران، روضاتی در اصفهان اشاره شده است. در چاپ کتاب موجود از 4 نسخه خطی استفاده شده که عبارتند از:
wikiahlb: مسالک_الأفهام_الى_آیات_الأحکام