مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک فصل ۲۰۱۵ شصت و نهمین دورهٔ مسابقات فرمول یک بود. این مسابقات موتوری که زیر نظر فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی برگزار می شود، بالاترین سطح مسابقات خودروهای مسابقه ای چرخ باز است. بیست و دو راننده از ده تیم در نوزده جایزه بزرگ با یکدیگر رقابت کردند. نخستین مسابقه در ۱۵ مارس در استرالیا و آخرین مسابقه در ۲۹ نوامبر در ابوظبی برگزار شد.
تقویم این فصل دو تفاوت عمده با فصل قبلی داشت. تفاوت نخست، بازگشت جایزه بزرگ مکزیک بود که پس از سال ۱۹۹۲ برای نخستین بار برگزار می شد. تغییر دوم، لغو جایزه بزرگ آلمان پس از عدم توافق بر سر پیست میزبان بود. به این ترتیب این مسابقه برای نخستین بار در ۵۵ سال گذشته برگزار نشد.
لوئیز همیلتون از تیم مرسدس سه مسابقه پیش از پایان فصل، قهرمانی خود را قطعی کرد. هم تیمی او نیکو رزبرگ در رتبهٔ دوم ایستاد و سباستین فتل از تیم فراری بر سکوی سوم قرار گرفت. در مسابقهٔ سازندگان، مرسدس ای ام جی پتروناس قهرمان شد و بالاتر از فراری و ویلیامز ایستاد. همیلتون بیشترین تعداد شروع مسابقه از خط یک را نیز به دست آورد.
تیم ها و رانندگان زیر در مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک فصل ۲۰۱۵ حضور داشتند. [ ۱] همهٔ تیم ها از لاستیک پیرلی استفاده کردند.
پیش از آغاز فصل، چند دگرگونی در تیم ها به وقوع پیوست. دو تیم مک لارن و لوتوس تأمین کنندهٔ موتور خود را برای فصل ۲۰۱۵ تغییر دادند. مک لارن به همکاری بیست ساله با مرسدس - بنز خاتمه داد و به موتور هوندا بازگشت. هوندا از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ با مک لارن همکاری داشت. [ ۱۱] لوتوس نیز همکاری بیست ساله با رنو را متوقف کرد و با مرسدس قرارداد امضا کرد. [ ۱۲]
کترهام و ماروسیا در پایان فصل ۲۰۱۴ در مسیر انحلال قرار گرفتند. ماروسیا در فوریهٔ ۲۰۱۵ از انحلال نجات یافت و دوباره با نام منور ماروسیا به رقابت بازگشت. [ ۱۳] کترهام در نهایت منحل شد و تجهیزات آن پس از آغاز فصل، توسط مدیران شرکت تیم به حراج گذاشته شد. [ ۱۴]
فرناندو آلونسو جایگزین کوین مگنوسن در مک لارن شد. [ ۱۵] سباستین فتل از ردبول جدا شد و به فراری پیوست تا جانشین آلونسو شود. [ ۱۶] دنیل کویات از تورو روسو ارتقاء یافت و به ردبول پیوست تا جای خالی فتل را پر کند. [ ۱۷]
هر دو رانندهٔ تورو روسو تغییر یافتند. افزون بر پیوستن کویات به ردبول، قرارداد ژان اریک ورن نیز تمدید نشد. به جای آنها کارلوس ساینز[ ۱۸] و ماکس فرستاپن به تیم افزوده شدند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتقویم این فصل دو تفاوت عمده با فصل قبلی داشت. تفاوت نخست، بازگشت جایزه بزرگ مکزیک بود که پس از سال ۱۹۹۲ برای نخستین بار برگزار می شد. تغییر دوم، لغو جایزه بزرگ آلمان پس از عدم توافق بر سر پیست میزبان بود. به این ترتیب این مسابقه برای نخستین بار در ۵۵ سال گذشته برگزار نشد.
لوئیز همیلتون از تیم مرسدس سه مسابقه پیش از پایان فصل، قهرمانی خود را قطعی کرد. هم تیمی او نیکو رزبرگ در رتبهٔ دوم ایستاد و سباستین فتل از تیم فراری بر سکوی سوم قرار گرفت. در مسابقهٔ سازندگان، مرسدس ای ام جی پتروناس قهرمان شد و بالاتر از فراری و ویلیامز ایستاد. همیلتون بیشترین تعداد شروع مسابقه از خط یک را نیز به دست آورد.
تیم ها و رانندگان زیر در مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک فصل ۲۰۱۵ حضور داشتند. [ ۱] همهٔ تیم ها از لاستیک پیرلی استفاده کردند.
پیش از آغاز فصل، چند دگرگونی در تیم ها به وقوع پیوست. دو تیم مک لارن و لوتوس تأمین کنندهٔ موتور خود را برای فصل ۲۰۱۵ تغییر دادند. مک لارن به همکاری بیست ساله با مرسدس - بنز خاتمه داد و به موتور هوندا بازگشت. هوندا از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ با مک لارن همکاری داشت. [ ۱۱] لوتوس نیز همکاری بیست ساله با رنو را متوقف کرد و با مرسدس قرارداد امضا کرد. [ ۱۲]
کترهام و ماروسیا در پایان فصل ۲۰۱۴ در مسیر انحلال قرار گرفتند. ماروسیا در فوریهٔ ۲۰۱۵ از انحلال نجات یافت و دوباره با نام منور ماروسیا به رقابت بازگشت. [ ۱۳] کترهام در نهایت منحل شد و تجهیزات آن پس از آغاز فصل، توسط مدیران شرکت تیم به حراج گذاشته شد. [ ۱۴]
فرناندو آلونسو جایگزین کوین مگنوسن در مک لارن شد. [ ۱۵] سباستین فتل از ردبول جدا شد و به فراری پیوست تا جانشین آلونسو شود. [ ۱۶] دنیل کویات از تورو روسو ارتقاء یافت و به ردبول پیوست تا جای خالی فتل را پر کند. [ ۱۷]
هر دو رانندهٔ تورو روسو تغییر یافتند. افزون بر پیوستن کویات به ردبول، قرارداد ژان اریک ورن نیز تمدید نشد. به جای آنها کارلوس ساینز[ ۱۸] و ماکس فرستاپن به تیم افزوده شدند.