[ویکی فقه] مسائل مهمة حول رؤیة الهلال (کتاب). کتاب « مسائل مهمة حول رؤیة الهلال» تألیف آیت اللّه ناصر مکارم شیرازی و به زبان عربی می باشد که به بررسی جوانب مختلف و ادله مبحث رؤیت هلال پرداخته است. انگیزه مؤلف که کتاب را طبق درخواست برخی از طلاّب و فضلای حوزه به رشته تحریر درآورده اند، حل معضل رؤیت هلال ماه شوال می باشد که موجبات اختلاف های ناروا را بین امت اسلامی علی الخصوص شیعیان فراهم آورده است.
ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود. معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید. هوش و حافظه قوی و استعداد سرشار، وی را در محیط مدرسه در ردیف شاگردان بسیار ممتاز قرار داده بود و چه بسا در یک سال، دو کلاس را طی می نمود. شرایط آن روز ایجاب می کرد که این نوجوان با چنین نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پیش گیرد و اندوخته های علمی خود را در طریق کسب درجات ظاهری به کار اندازد، ولی دست تقدیر و عنایات پروردگار جهان و تمایلات باطنی ایشان به شناسایی عمیق معارف و حقایق اسلام، توجه این نابغه نورس را به سوی علوم اسلامی معطوف ساخت- بخصوص که پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شرایط دگرگون گردید و مدارس و معارف اسلامی از نو رونق گرفت.ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسما دروس دینی را در( مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم: صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند. سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند و به خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال به پایان رساندند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۶۹ ه . ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون آیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر- قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب ۲۸ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده می کنند.
ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود. معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید. هوش و حافظه قوی و استعداد سرشار، وی را در محیط مدرسه در ردیف شاگردان بسیار ممتاز قرار داده بود و چه بسا در یک سال، دو کلاس را طی می نمود. شرایط آن روز ایجاب می کرد که این نوجوان با چنین نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پیش گیرد و اندوخته های علمی خود را در طریق کسب درجات ظاهری به کار اندازد، ولی دست تقدیر و عنایات پروردگار جهان و تمایلات باطنی ایشان به شناسایی عمیق معارف و حقایق اسلام، توجه این نابغه نورس را به سوی علوم اسلامی معطوف ساخت- بخصوص که پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شرایط دگرگون گردید و مدارس و معارف اسلامی از نو رونق گرفت.ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسما دروس دینی را در( مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم: صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند. سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند و به خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال به پایان رساندند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۶۹ ه . ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون آیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر- قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب ۲۸ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده می کنند.
[ویکی نور] مسائل مهمة حول رؤیة الهلال تألیف آیت اللّه ناصر مکارم شیرازی و به زبان عربی می باشد که به بررسی جوانب مختلف و ادله مبحث رؤیت هلال پرداخته است. انگیزه مؤلف که کتاب را طبق درخواست برخی از طلاّب و فضلای حوزه به رشته تحریر درآورده اند، حل معضل رؤیت هلال ماه شوال می باشد که موجبات اختلاف های ناروا را بین امت اسلامی علی الخصوص شیعیان فراهم آورده است.
مؤلف، ضمن بررسی ادله و راه های ممکن برای رؤیت هلال پیشنهادهای سازنده ای را مطرح نموده است.
مقدمه کتاب در واقع بیان انگیزه تألیف است؛ ایشان ضمن توضیح مشکلاتی که به واسطه اختلاف نظر در مبحث رؤیت هلال بین افراد جامعه اسلامی و حتی خانواده ها به وجود آورده، وحدت را از اصول اساسی دینی ما برشمرده است.
ایشان می فرمایند: چگونه در یک روز جمعی به نماز عید ایستاده و در قنوتش می خوانند... جعلته للمسلمین عیدا؛ یعنی امروز را تو برای مسلمین عید مقرر نموده ای، در حالی که معلوم نیست منظور از مسلمین چه کسانی هستند، زیرا عده دیگری در گوشه ای مشغول خواندن دعای ماه مبارک رمضان هستند.
ایشان در مرحله بعدی شورای استهلال را به عنوان راه کاری برای حل معضل رؤیت هلال مورد بررسی قرار داده اند که با جمع شدن عده ای از نمایندگان علما می توان به رأی واحدی دست پیدا کرد. با اینکه رؤیت هلال از موضوعات بوده و تشخیص آن به عهده خود مکلّفین است و مراجع و فقهای عظام وظیفه ای در این زمینه ندارند ولی از آن جایی که مردم به بزرگان خود اعتماد کامل دارند عادتا در چنین مواردی به مراجع خود پناه می برند. برای حل این اشکال که ممکن است بیّنه یکی از نمایندگان بر رؤیت هلال دلالت کند و در مقابل عده دیگری به عدم آن حکم نمایند، مؤلف بحث اکثریت را پیش کشیده، می فرمایند: رأی اکثریت مشکل را حل می کند.
مؤلف، ضمن بررسی ادله و راه های ممکن برای رؤیت هلال پیشنهادهای سازنده ای را مطرح نموده است.
مقدمه کتاب در واقع بیان انگیزه تألیف است؛ ایشان ضمن توضیح مشکلاتی که به واسطه اختلاف نظر در مبحث رؤیت هلال بین افراد جامعه اسلامی و حتی خانواده ها به وجود آورده، وحدت را از اصول اساسی دینی ما برشمرده است.
ایشان می فرمایند: چگونه در یک روز جمعی به نماز عید ایستاده و در قنوتش می خوانند... جعلته للمسلمین عیدا؛ یعنی امروز را تو برای مسلمین عید مقرر نموده ای، در حالی که معلوم نیست منظور از مسلمین چه کسانی هستند، زیرا عده دیگری در گوشه ای مشغول خواندن دعای ماه مبارک رمضان هستند.
ایشان در مرحله بعدی شورای استهلال را به عنوان راه کاری برای حل معضل رؤیت هلال مورد بررسی قرار داده اند که با جمع شدن عده ای از نمایندگان علما می توان به رأی واحدی دست پیدا کرد. با اینکه رؤیت هلال از موضوعات بوده و تشخیص آن به عهده خود مکلّفین است و مراجع و فقهای عظام وظیفه ای در این زمینه ندارند ولی از آن جایی که مردم به بزرگان خود اعتماد کامل دارند عادتا در چنین مواردی به مراجع خود پناه می برند. برای حل این اشکال که ممکن است بیّنه یکی از نمایندگان بر رؤیت هلال دلالت کند و در مقابل عده دیگری به عدم آن حکم نمایند، مؤلف بحث اکثریت را پیش کشیده، می فرمایند: رأی اکثریت مشکل را حل می کند.
wikinoor: مسائل_مهمة_حول_رؤیة_الهلال
[ویکی فقه] مسائل مهمه حول رؤیه الهلال (کتاب). کتاب « مسائل مهمة حول رؤیة الهلال» تألیف آیت اللّه ناصر مکارم شیرازی و به زبان عربی می باشد که به بررسی جوانب مختلف و ادله مبحث رؤیت هلال پرداخته است. انگیزه مؤلف که کتاب را طبق درخواست برخی از طلاّب و فضلای حوزه به رشته تحریر درآورده اند، حل معضل رؤیت هلال ماه شوال می باشد که موجبات اختلاف های ناروا را بین امت اسلامی علی الخصوص شیعیان فراهم آورده است.
ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود. معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید. هوش و حافظه قوی و استعداد سرشار، وی را در محیط مدرسه در ردیف شاگردان بسیار ممتاز قرار داده بود و چه بسا در یک سال، دو کلاس را طی می نمود. شرایط آن روز ایجاب می کرد که این نوجوان با چنین نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پیش گیرد و اندوخته های علمی خود را در طریق کسب درجات ظاهری به کار اندازد، ولی دست تقدیر و عنایات پروردگار جهان و تمایلات باطنی ایشان به شناسایی عمیق معارف و حقایق اسلام، توجه این نابغه نورس را به سوی علوم اسلامی معطوف ساخت- بخصوص که پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شرایط دگرگون گردید و مدارس و معارف اسلامی از نو رونق گرفت.ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسما دروس دینی را در( مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم: صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند. سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند و به خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال به پایان رساندند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۶۹ ه . ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون آیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر- قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب ۲۸ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده می کنند.
ساختار کتاب
مؤلف، ضمن بررسی ادله و راه های ممکن برای رؤیت هلال پیشنهادهای سازنده ای را مطرح نموده است.
گزارش محتوا
مقدمه کتاب در واقع بیان انگیزه تألیف است; ایشان ضمن توضیح مشکلاتی که به واسطه اختلاف نظر در مبحث رؤیت هلال بین افراد جامعه اسلامی و حتی خانواده ها به وجود آورده، وحدت را از اصول اساسی دینی ما برشمرده است. ایشان می فرمایند: چگونه در یک روز جمعی به نماز عید ایستاده و در قنوتش می خوانند... جعلته للمسلمین عیدا; یعنی امروز را تو برای مسلمین عید مقرر نموده ای، در حالی که معلوم نیست منظور از مسلمین چه کسانی هستند، زیرا عده دیگری در گوشه ای مشغول خواندن دعای ماه مبارک رمضان هستند.
← شورای استهلال
...
ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود. معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید. هوش و حافظه قوی و استعداد سرشار، وی را در محیط مدرسه در ردیف شاگردان بسیار ممتاز قرار داده بود و چه بسا در یک سال، دو کلاس را طی می نمود. شرایط آن روز ایجاب می کرد که این نوجوان با چنین نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پیش گیرد و اندوخته های علمی خود را در طریق کسب درجات ظاهری به کار اندازد، ولی دست تقدیر و عنایات پروردگار جهان و تمایلات باطنی ایشان به شناسایی عمیق معارف و حقایق اسلام، توجه این نابغه نورس را به سوی علوم اسلامی معطوف ساخت- بخصوص که پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شرایط دگرگون گردید و مدارس و معارف اسلامی از نو رونق گرفت.ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسما دروس دینی را در( مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم: صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند. سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند و به خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال به پایان رساندند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۶۹ ه . ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون آیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر- قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب ۲۸ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده می کنند.
ساختار کتاب
مؤلف، ضمن بررسی ادله و راه های ممکن برای رؤیت هلال پیشنهادهای سازنده ای را مطرح نموده است.
گزارش محتوا
مقدمه کتاب در واقع بیان انگیزه تألیف است; ایشان ضمن توضیح مشکلاتی که به واسطه اختلاف نظر در مبحث رؤیت هلال بین افراد جامعه اسلامی و حتی خانواده ها به وجود آورده، وحدت را از اصول اساسی دینی ما برشمرده است. ایشان می فرمایند: چگونه در یک روز جمعی به نماز عید ایستاده و در قنوتش می خوانند... جعلته للمسلمین عیدا; یعنی امروز را تو برای مسلمین عید مقرر نموده ای، در حالی که معلوم نیست منظور از مسلمین چه کسانی هستند، زیرا عده دیگری در گوشه ای مشغول خواندن دعای ماه مبارک رمضان هستند.
← شورای استهلال
...
wikifeqh: مسائل_مهمة_حول_رؤیة_الهلال_(کتاب)