[ویکی فقه] مسائل ابن الأزرق (کتاب). نام کتاب: الاعجاز البیانی للقرآن و مسائل ابن الازرق مؤلف: دکتر عائشه عبد الرحمن بنت الشاطی کتاب پیرامون یکی از مسائل مهم علوم قرآن یعنی اعجاز به رشته تحریر در آمده است.
مؤلف محترمه سعی نموده است یکی از وجوه اعجاز که همان اعجاز بیانی است را در این کتاب توسط آیات قرآن شرح و بسط نماید- وی با استفاده از آیات مختلف، اعجاز بیانی قرآن را بحث نموده و معتقد است که اعجاز نه تنها مربوط به کل آیه و آیات قرآنی است بلکه شامل تک واژه های هر آیه نیز می شود به گونه ای که اگر یکی از کلمات را در یک آیه جابه جا کنیم و واژه ای معادل آنرا قرار دهیم اعجاز آن آیه از بین خواهد رفت. وی برای اثبات چنین نظریه ای بعضی از واژه ها که دارای معنای نزدیکی می باشند همچون: رؤیا و حلم و یا انس و ابصر و... را ذکر و می گوید در آیه ۴۴ و ۴۳ سوره یوسف که رویا و حلم ذکر شده است نمی توان یکی را جای گزین دیگری نمود وی نیز عقیده دارد که مساله تحدی قرآن مربوط است به زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و چون مشرکان آن زمان از آوردن قرآن (مثل و یا سوره ای و یا آیه ای) عاجز ماندند دیگران نیز عاجز خواهند بود- به خلاف اعجاز قرآن که همیشگی است و ادامه دارد
مؤلف محترمه سعی نموده است یکی از وجوه اعجاز که همان اعجاز بیانی است را در این کتاب توسط آیات قرآن شرح و بسط نماید- وی با استفاده از آیات مختلف، اعجاز بیانی قرآن را بحث نموده و معتقد است که اعجاز نه تنها مربوط به کل آیه و آیات قرآنی است بلکه شامل تک واژه های هر آیه نیز می شود به گونه ای که اگر یکی از کلمات را در یک آیه جابه جا کنیم و واژه ای معادل آنرا قرار دهیم اعجاز آن آیه از بین خواهد رفت. وی برای اثبات چنین نظریه ای بعضی از واژه ها که دارای معنای نزدیکی می باشند همچون: رؤیا و حلم و یا انس و ابصر و... را ذکر و می گوید در آیه ۴۴ و ۴۳ سوره یوسف که رویا و حلم ذکر شده است نمی توان یکی را جای گزین دیگری نمود وی نیز عقیده دارد که مساله تحدی قرآن مربوط است به زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و چون مشرکان آن زمان از آوردن قرآن (مثل و یا سوره ای و یا آیه ای) عاجز ماندند دیگران نیز عاجز خواهند بود- به خلاف اعجاز قرآن که همیشگی است و ادامه دارد
[ویکی فقه] مسائل ابن الازرق (کتاب). نام کتاب: الاعجاز البیانی للقرآن و مسائل ابن الازرق مؤلف: دکتر عائشه عبد الرحمن بنت الشاطی کتاب پیرامون یکی از مسائل مهم علوم قرآن یعنی اعجاز به رشته تحریر در آمده است.
مؤلف محترمه سعی نموده است یکی از وجوه اعجاز که همان اعجاز بیانی است را در این کتاب توسط آیات قرآن شرح و بسط نماید- وی با استفاده از آیات مختلف، اعجاز بیانی قرآن را بحث نموده و معتقد است که اعجاز نه تنها مربوط به کل آیه و آیات قرآنی است بلکه شامل تک واژه های هر آیه نیز می شود به گونه ای که اگر یکی از کلمات را در یک آیه جابه جا کنیم و واژه ای معادل آنرا قرار دهیم اعجاز آن آیه از بین خواهد رفت. وی برای اثبات چنین نظریه ای بعضی از واژه ها که دارای معنای نزدیکی می باشند همچون: رؤیا و حلم و یا انس و ابصر و... را ذکر و می گوید در آیه ۴۴ و ۴۳ سوره یوسف که رویا و حلم ذکر شده است نمی توان یکی را جای گزین دیگری نمود وی نیز عقیده دارد که مساله تحدی قرآن مربوط است به زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و چون مشرکان آن زمان از آوردن قرآن (مثل و یا سوره ای و یا آیه ای) عاجز ماندند دیگران نیز عاجز خواهند بود- به خلاف اعجاز قرآن که همیشگی است و ادامه دارد
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و ۳ فصل است که مطالب آن به شرح ذیل است. فصل اول: معجزه شامل: معجزه - جدل و مبارزه جویی و نمایش اعجاز وجوه اعجاز و بیان قرآنی علمای بلاغت و اعجاز بیانی. فصل دوم: دراسة استقرائیة (نظریه ای در اعجاز بیانی) شامل: حروف مقطعه و راز نهفته در حروف دلالتهای الفاظ و راز کلمات بررسی بعضی از واژه ها مانند: رؤیا و حلم- آنس و ابصر- حلف و قسم اسلوبهای قرآنی و راز نهفته در چگونگی تعبیر مانند: استغناء از فاعل شروع با واو قسم- نفی همراه با قسم- سجع و مراعات فاصله. فصل سوم: مسائل ابن زرق در این فصل مسائلی را که نافع ابن ازرق از ابن عباس سئوال نموده (پیرامون شرح واژه های قرآنی) ذکر شده است مانند: عزین- ینع- افلح- غول- کبد- حنان- مثبور خوار- مشید- قوم- شواظ- نحاس.
ویژگی ها
۱- پس از طرح موضوع بحث، سیر اجمالی از تاریخ تطور و تکامل آن بحث ارائه و کتابهای تالیف شده توسط صاحب نظران و اهل فن را ذکر می نماید. ۲- فصل دوم. در این فصل پیرامون دلالت الفاظ و راز نهفته در کلمات بحث می نماید- و معتقد است هر کدام از واژه های قرآنی دارای خصوصیتی است که واژه نزدیک به آن ندارد و نمی تواند یکی جای گزین دیگری شود. ۳- فصل سوم. در این فصل سؤالاتی را که نافع از ابن عباس پیرامون شرح برخی از واژه های قرآنی نموده ذکر کرده و در برخی از آنها جوابی را که ابن عباس داده مورد نقد و بررسی قرار می دهد. ۴- فصل دوم: در این فصل پیرامون- لا نافیه همراه قسم بحث می نماید پس از طرح موضوع مساله اقوال پیرامون آنرا ذکر و در پایان نظر خود را ارائه می نماید.
نسخه شناسی
...
مؤلف محترمه سعی نموده است یکی از وجوه اعجاز که همان اعجاز بیانی است را در این کتاب توسط آیات قرآن شرح و بسط نماید- وی با استفاده از آیات مختلف، اعجاز بیانی قرآن را بحث نموده و معتقد است که اعجاز نه تنها مربوط به کل آیه و آیات قرآنی است بلکه شامل تک واژه های هر آیه نیز می شود به گونه ای که اگر یکی از کلمات را در یک آیه جابه جا کنیم و واژه ای معادل آنرا قرار دهیم اعجاز آن آیه از بین خواهد رفت. وی برای اثبات چنین نظریه ای بعضی از واژه ها که دارای معنای نزدیکی می باشند همچون: رؤیا و حلم و یا انس و ابصر و... را ذکر و می گوید در آیه ۴۴ و ۴۳ سوره یوسف که رویا و حلم ذکر شده است نمی توان یکی را جای گزین دیگری نمود وی نیز عقیده دارد که مساله تحدی قرآن مربوط است به زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و چون مشرکان آن زمان از آوردن قرآن (مثل و یا سوره ای و یا آیه ای) عاجز ماندند دیگران نیز عاجز خواهند بود- به خلاف اعجاز قرآن که همیشگی است و ادامه دارد
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و ۳ فصل است که مطالب آن به شرح ذیل است. فصل اول: معجزه شامل: معجزه - جدل و مبارزه جویی و نمایش اعجاز وجوه اعجاز و بیان قرآنی علمای بلاغت و اعجاز بیانی. فصل دوم: دراسة استقرائیة (نظریه ای در اعجاز بیانی) شامل: حروف مقطعه و راز نهفته در حروف دلالتهای الفاظ و راز کلمات بررسی بعضی از واژه ها مانند: رؤیا و حلم- آنس و ابصر- حلف و قسم اسلوبهای قرآنی و راز نهفته در چگونگی تعبیر مانند: استغناء از فاعل شروع با واو قسم- نفی همراه با قسم- سجع و مراعات فاصله. فصل سوم: مسائل ابن زرق در این فصل مسائلی را که نافع ابن ازرق از ابن عباس سئوال نموده (پیرامون شرح واژه های قرآنی) ذکر شده است مانند: عزین- ینع- افلح- غول- کبد- حنان- مثبور خوار- مشید- قوم- شواظ- نحاس.
ویژگی ها
۱- پس از طرح موضوع بحث، سیر اجمالی از تاریخ تطور و تکامل آن بحث ارائه و کتابهای تالیف شده توسط صاحب نظران و اهل فن را ذکر می نماید. ۲- فصل دوم. در این فصل پیرامون دلالت الفاظ و راز نهفته در کلمات بحث می نماید- و معتقد است هر کدام از واژه های قرآنی دارای خصوصیتی است که واژه نزدیک به آن ندارد و نمی تواند یکی جای گزین دیگری شود. ۳- فصل سوم. در این فصل سؤالاتی را که نافع از ابن عباس پیرامون شرح برخی از واژه های قرآنی نموده ذکر کرده و در برخی از آنها جوابی را که ابن عباس داده مورد نقد و بررسی قرار می دهد. ۴- فصل دوم: در این فصل پیرامون- لا نافیه همراه قسم بحث می نماید پس از طرح موضوع مساله اقوال پیرامون آنرا ذکر و در پایان نظر خود را ارائه می نماید.
نسخه شناسی
...
wikifeqh: مسائل_ابن_الأزرق _(کتاب)