مسئله زبان دینی

دانشنامه عمومی

رابطهٔ زبان و دین مسئله ای است که می تواند در جامعه شناسی زبان، زبان شناسی اجتماعی، دین شناسی، فلسفه دین و تحلیل گفتمان مورد بررسی قرارگیرد. عوامل دینی و مذهبی می توانند تأثیرات مهمی در دگرگونی زبان ها، ایجاد کلمات و مفاهیم جدید در زبان، تعیین موقعیّت اجتماعی یک زبان و برنامه ریزی زبانی داشته باشند، زیرا از یک سو، زبان و دین هر دو در تعیین هوّیّت اشخاص سهم دارند و از سوی دیگر، زبان ها بر اساس ارتباط یا عدم ارتباط با یک مذهب خاص ممکن است جایگاهی اصلی یا حاشیه ای در جامعه داشته باشند. مذهب می تواند در ایجاد و گسترش نظام های خطی و سایر مسائل مربوط به استانداردسازی زبان، انتخاب یک زبان خاص برای آیین های مذهبی و نیز تدریس یک زبان خاص در مدارس تأثیرگذارباشد.
دین و معنویت، از جمله پدیده های انسانی هستند که بیشترین وابستگی را به زبان دارند. نیایش، بیان اعتقادات مذهبی و تبلیغ دین همگی نیازمند زبان هستند. از سوی دیگر، فرقه های مختلف یک مذهب، گفتمان های خاص خود را دارند ( Wiegand ۲۰۰۴: ۳۵۲ ) .
اغلب متون مذهبی، ویژگی های کلامی خاصی دارند، مثلاً در این متون، استعاره کاربرد بسیاری دارد. مثلاً در بسیاری از این نوع متون، میان «خدا» و «پادشاه» یا «پدر»، شباهت های استعاری به چشم می خورد و «بهشت» یا «جهنم» در مقایسه با پدیده های این جهان توصیف می شوند ( Sztajer ۲۰۰۴ ) .
در زبان هایی که مفهوم جنس در دستور آنها وجود دارد یا در کشورهایی که مردسالاری بر آنها حکم فرماست، از کلمات مردانه ( مذکر ) برای اشاره به خدا، شیطان، فرشته ها و . . . استفاده می شود همچنین در این متون، تأکیدات مشخصی بر مفهوم «ما» ( اول شخص جمع ) ، «مؤمنان»، «صالحین» و . . . وجود دارد. در متون نیایش، شباهت های استعاری میان «خدا» و «پادشاه» به چشم می خورد.
از آنجا که تجربیات مذهبی و معنوی معمولاً تجربیات «واقعی» ( مربوط به جهان فیزیکی ) نیستند، زبان نقش مهمی در تجسم و چارچوب بندی آنها دارد و در واقع، تنها رابط میان این تجربیات و واقعیت، زبان است.
دو نوع گفتمان را می توان در حوزه گفتمان های دینی از یکدیگر بازشناخت که در واقع دو سر یک طیف را تشکیل می دهند:
• گفتمان بنیادگرایی دینی
• گفتمان روشنفکری دینی
اغلب، مخاطب این نوع گفتمان عوام و توده مردم هستند. در این متون، تأکیدات مشخصی بر مفهوم «ما» ( اول شخص جمع ) یا «مؤمنان» در برابر مفهوم «آنها» ( سوم شخص جمع ) به معنی کسانی که در راه راست نیستند، وجود دارد و پیش فرض، آن است که مذهب مورد نظر ما تنها راه رسیدن به سعادت است. همچنین در این نوع گفتمان، بیشتر بر جنبه های فراعادی و متافیزیک دین تأکید می شود. از جمله مفاهیم به کار رفته در این نوع متون می توان به «ثواب»، «گناه»، «پاداش»، «امتحان»، «شیطان»، «تقدیر» و . . . اشاره کرد. این متون معمولاً به حدیث ها یا آیات یک کتاب مقدس به عنوان شاخص متقنِ خوبی و بدی ( با بهره گیری از روش مصادره به مطلوب ) اشاره دارند و از سوی دیگر، در ذهن مخاطب چنین القا می شود که همه چیز روشن و مبرهن است. این متون رویکردی تجویزی در ارتباط با وظایف مخاطب دارند.
عکس مسئله زبان دینیعکس مسئله زبان دینیعکس مسئله زبان دینیعکس مسئله زبان دینیعکس مسئله زبان دینیعکس مسئله زبان دینی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس