مزیت مکانیکی

دانشنامه عمومی

مزیت مکانیکی اقدام به تقویت نیرو با استفاده از ابزار، در یک سیستم مکانیکی یا دستگاه است. چنین دستگاهی توان ورودی را ذخیره می کند و نیروهای گردآمده را در ازای حرکت مورد نیاز نیرو در خروجی ارائه می دهد تا تقویت دلخواه بدست آید.
یکی از ویژگی های ماشین های ساده، مزیت مکانیکی آن ها است که نشان می دهد ماشین نیروی وارده را چند برابر کرده است. مزیت مکانیکی کمیتی بی بُعد است.
• رابطهٔ کلی برای تمام ماشین ها یا مزیت مکانیکی واقعی ( A ′ {\displaystyle A'} ) : نیروی مقاوم R {\displaystyle R} ( نیرویی که ماشین بر جسم وارد می کند ) تقسیم بر نیروی محرک E {\displaystyle E} ( نیرویی که ما بر ماشین وارد می شود ) .
• R / E {\displaystyle R/E}
• رابطهٔ ویژه اهرم ها در صورت وجود نداشتن اصطکاک ( مزیت مکانیکی کامل ( A {\displaystyle A} ) ) : در صورت وجود نداشتن اصطکاک مزیت مکانیکی کامل داریم که از تقسیم طول بازوی محرک ( L {\displaystyle L} ) ، بر طول بازوی مقاوم ( L {\displaystyle L} ) به دست می آید:
• L {\displaystyle L} / L {\displaystyle L}
مقدار آن از رابطهٔ R / E = A به دست می آید. به کمک مزیت مکانیکی میتوان تشخیص داد که یک ماشین چه کاری انجام میدهد.
با در نظر گرفتن یک دوچرخه ۱۸ سرعته با طول بازوی پدال ۷ اینچ ( شعاع ) و ۲۶ اینچ ( قطر ) چرخ ها: اگر چرخ دنده های متصل به بازوی پدال و چرخ عقب هم اندازه باشند، پس نسبت نیروی خروجی وارد بر چرخ به نیروی ورودی وارد بر پدال را می توان از طریق قانون اهرم ها به دست آورد.
چرخ زنجیرهای کوچک و بزرگ جلویی را در نظر بگیرید که به ترتیب ۲۸ و ۵۲ دندانه دارند، و چرخ زنجیرهای کوچک و بزرگ عقبی را که ۱۶ و ۳۲ دندانه دارند در نظر بگیرید. با استفاده از این عددها می توانیم نسبت های سرعت حاصل بین چرخ زنجیرهای جلو و عقب را محاسبه کنیم.
نسبت نیروی گرداننده دوچرخه به نیروی پدال، که مزیت مکانیکی کل دوچرخه است، از حاصل ضرب نسبت سرعت و نسبت پدال به چرخ به دست می آید. در هر مورد نیروی وارد بر پدال ها بزرگتر است از نیروی رانش رو به جلو دوچرخه ( در طرح بالا، نیروی واکنش رو به عقب وارد به زمین مشخص شده است ) . مزیت مکانیکی کم باعث سرعت کم بازوی پدال نسبت به سرعت چرخ دوار، حتی در چرخ دنده های کوچک، می شود.
عکس مزیت مکانیکیعکس مزیت مکانیکی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

مَزیّت مکانیکی (mechanical advantage)
مَزیّت مکانیکی
در فیزیک، نسبت بین وزن بار به حرکت درآمده با ماشین به نیروی کارگری که به این منظور به ماشین وارد می شود. این نسبت را به این صورت نمایش می دهند:
نیروی محرک (یا کارگر)/نیروی مقاوم (یا بار) =MA
مقدار مزیت مکانیکی هر ماشین در عمل همیشه کمتر از مقدار نظری آن است، زیرا همواره نیروهای اصطکاکموجود باعث افزایش نیروی محرک لازم برای انجام کار می شوند. مزیت مکانیکی قرقره همراه با افزایش تعداد رشته های نخ یا ریسمان افزایش می یابد. اگر دستگاهی از قرقره ها شامل ۴ رشته نخ یا ریسمان نگه دارندۀ بار مقاوم باشد، مزیت مکانیکی آن برابر ۴ است و به عبارتی، با نیروی محرک ۵ نیوتونی می شود بار مقاوم ۲۰ نیوتونی را بالا برد.

پیشنهاد کاربران

برتری ماشین های ساده
مزیت مکانیکی : [ قطعات دوچرخه ] حاصل تقسیم طول بازوی محرک بر طول بازوی مقاوم ، که در چرخ عقب دوچرخه ، شعاع چرخ بازوی مقاوم است و شعاع خودرو بازوی محرک . هر چه شعاع خودرو بزرگتر باشد طول بازوی محرک بیشتر می شود و مزیت مکانیکی بالاتر می رود ، درتنیجه رکاب زدن با نیروی کمتر میسر می شود .
مزیت مکانیکی ( Mechanical Advantage ) به نسبت نیروی تولید شده توسط ماشین ( نیروی خروجی ) به نیروی به کار گرفته شده ( نیروی ورودی ) بمنظور انجام کار گوییم. مزیت مکانیکی نمایانگر این مطلب است که ماشین بکار گرفته شده توسط ما، نیروی ورودی را چند برابر افزایش داده و یا تا چه مسافتی جابجا نموده است.
...
[مشاهده متن کامل]

مکانیکی مزیت = نیروی خروجی � نیروی ورودی

بپرس