مرگ نویسنده (Death of the Author)
اصطلاحی برگرفته از عنوان مقاله ای که رولان بارتمنتقد ادبی فرانسوی در ۱۹۶۷ نوشت و در مجلۀ امریکایی اسپنبه چاپ رساند. بارت در این مقاله می گوید که اثر ادبی را مستقل از صاحب اثر می داند و بر خوانندۀ اثر خرده می گیرد که هویت نویسنده ازجمله افکار سیاسی، دوران تاریخی، دین، قومیت، روحیات و یا دیگر خصوصیات فردی او را در تفسیر اثرش دخالت می دهد. به عقیدۀ بارت، این گونه خواندن اثر و درآوردن یک معنی واحد از آن، اثر را محدود می کند. مقالۀ پساساخت گرایانۀبارت به شدت متأثر از فیلسوفان فرانسوی به ویژه ژاک دریداو میشل فوکواست. فوکو در مقاله ای تحت عنوان نویسنده کیست؟می نویسد اثر ادبی یک محصول فرهنگی مشترک است و حاصل کار یک فرد واحد نیست. بارت نیز همچون فوکو، در مبحث تفسیر متن، نویسنده را از جایگاه ممتازش برمی دارد و مسئولیت و صلاحیت تفسیر را به خواننده می دهد. «تولد خواننده» پیامد «مرگ نویسنده» است.
اصطلاحی برگرفته از عنوان مقاله ای که رولان بارتمنتقد ادبی فرانسوی در ۱۹۶۷ نوشت و در مجلۀ امریکایی اسپنبه چاپ رساند. بارت در این مقاله می گوید که اثر ادبی را مستقل از صاحب اثر می داند و بر خوانندۀ اثر خرده می گیرد که هویت نویسنده ازجمله افکار سیاسی، دوران تاریخی، دین، قومیت، روحیات و یا دیگر خصوصیات فردی او را در تفسیر اثرش دخالت می دهد. به عقیدۀ بارت، این گونه خواندن اثر و درآوردن یک معنی واحد از آن، اثر را محدود می کند. مقالۀ پساساخت گرایانۀبارت به شدت متأثر از فیلسوفان فرانسوی به ویژه ژاک دریداو میشل فوکواست. فوکو در مقاله ای تحت عنوان نویسنده کیست؟می نویسد اثر ادبی یک محصول فرهنگی مشترک است و حاصل کار یک فرد واحد نیست. بارت نیز همچون فوکو، در مبحث تفسیر متن، نویسنده را از جایگاه ممتازش برمی دارد و مسئولیت و صلاحیت تفسیر را به خواننده می دهد. «تولد خواننده» پیامد «مرگ نویسنده» است.
wikijoo: مرگ_نویسنده