[ویکی فقه] به مرگی که در غیر موعد خودش فرا رسیده است مرگ ناگهانی گفته می شود.
مرگ به معنای مردن است. لسان العرب آن را به "ضد حیات" معنا کرده است. برخی مرگ را به معنای "سکون" گرفته اند. التحقیق درباره معنای موت میگوید: مرگ نفی شدن حیات است و حیات در هر چیز به مقتضای خصوصیات وجودیش است، پس مرگ هر چیز هم به مقتضای آن است.
"ناگهانی" به معنای یک دفعه و دور از انتظار واقع شدن چیزی است که این مفهوم در عربی گاهی با "ة" آخر کلمات و گاهی با کلماتی مانند: " بَغتَةً " و... افاده میشود.
منظور از مرگ ناگهانی
در عربی برای بیان معنای "مرگ ناگهانی" از الفاظ بسیاری استفاده میشود که برخی از آنها عبارتند از: «الموت الابیض» «موت رخیص» «موت جهیز» «موت دریع» «موت ذعاف» اما این اصطلاحات در قرآن کریم به کار نرفته اند.
منظور از ترکیب "مرگ ناگهانی" به گونه های گوناگونی بیان شده است برخی از مفسران مرگ ناگهانی را این گونه تبیین میکنند: ترکیب خاصی که ساختمان بدن آدمی را تشکیل میدهد با همه اقتضاءات محدودی که در ارکان آن هست اقتضا میکند که این ساختمان عمر طبیعی خود را (که چه بسا به صد و یا صد و بیست سال تحدیدش کردهاند) بکند، لیکن در اثر اسباب و موانعی که خارج از این بدن است انسان قبل از رسیدن به حد طبیعی حیاتش منقضی میشود که این همان "مرگ ناگهانی" است و طنطاوی در توضیح آن گفته است منظور مرگ و میر بر خلاف انتظار میباشد. برخی مرگ ناگهانی را به مرگ زودرس یا سکته تفسیر کرده اند.
مرگ ناگهانی در متون دینی
مرگ در قرآن کریم در قالبهای لفظی مختلفی آمده است از جمله آنها می توان به ماده "موت"، "هلک"، "قتل" و "وفی" اشاره کرد.
در متون دینی مرگ ناگهانی گاه به عنوان مرگ بد و عاقبت برخی گناهان به شمار میرود و گاه خداوند جهت قدرت نمایی و موعظه مردم افرادی را به مرگ ناگهانی مبتلا میکند.
در قرآن اشاره به معنای مرگ ناگهانی به وسیله چند واژه بیان شده است که اکثرا بار منفی دارد و برای عذاب و تهدید به کار میرود، این واژهها عبارتند از:
۱.اجل:اجل به معنای مهلت و برهه ای از زمان است که در قرآن کریم درباره انسان به کار رفته و منظور از آن مهلتی است که به انسان برای زندگی داده میشود.
۲. صاعقه: صاعقه در قرآن کریم درباره قوم عاد و ثمود به کار رفته است که برخی آن را به معنای مرگ ناگهانی گرفته اند
و برخی گفته اند معنای آن مرگ ناگهانی نیست؛ بلکه کنایه از مرگ ناگهانی میباشد.
۳. طوفان: برخی از مفسران مانند طبرسی نویسنده مجمع البیان و رهنما در تفسیرش و برخی از اهل لغت مانند مهریار در کتاب فرهنگ ابجدی در میان معانیای که برای این کلمه ذکر کرده اند یک معنای محتمل این کلمه در قرآن کریم را مرگ ناگهانی دانسته اند.
درسهایی از قرآن در رابطه با مرگ ناگهانی
...
مرگ به معنای مردن است. لسان العرب آن را به "ضد حیات" معنا کرده است. برخی مرگ را به معنای "سکون" گرفته اند. التحقیق درباره معنای موت میگوید: مرگ نفی شدن حیات است و حیات در هر چیز به مقتضای خصوصیات وجودیش است، پس مرگ هر چیز هم به مقتضای آن است.
"ناگهانی" به معنای یک دفعه و دور از انتظار واقع شدن چیزی است که این مفهوم در عربی گاهی با "ة" آخر کلمات و گاهی با کلماتی مانند: " بَغتَةً " و... افاده میشود.
منظور از مرگ ناگهانی
در عربی برای بیان معنای "مرگ ناگهانی" از الفاظ بسیاری استفاده میشود که برخی از آنها عبارتند از: «الموت الابیض» «موت رخیص» «موت جهیز» «موت دریع» «موت ذعاف» اما این اصطلاحات در قرآن کریم به کار نرفته اند.
منظور از ترکیب "مرگ ناگهانی" به گونه های گوناگونی بیان شده است برخی از مفسران مرگ ناگهانی را این گونه تبیین میکنند: ترکیب خاصی که ساختمان بدن آدمی را تشکیل میدهد با همه اقتضاءات محدودی که در ارکان آن هست اقتضا میکند که این ساختمان عمر طبیعی خود را (که چه بسا به صد و یا صد و بیست سال تحدیدش کردهاند) بکند، لیکن در اثر اسباب و موانعی که خارج از این بدن است انسان قبل از رسیدن به حد طبیعی حیاتش منقضی میشود که این همان "مرگ ناگهانی" است و طنطاوی در توضیح آن گفته است منظور مرگ و میر بر خلاف انتظار میباشد. برخی مرگ ناگهانی را به مرگ زودرس یا سکته تفسیر کرده اند.
مرگ ناگهانی در متون دینی
مرگ در قرآن کریم در قالبهای لفظی مختلفی آمده است از جمله آنها می توان به ماده "موت"، "هلک"، "قتل" و "وفی" اشاره کرد.
در متون دینی مرگ ناگهانی گاه به عنوان مرگ بد و عاقبت برخی گناهان به شمار میرود و گاه خداوند جهت قدرت نمایی و موعظه مردم افرادی را به مرگ ناگهانی مبتلا میکند.
در قرآن اشاره به معنای مرگ ناگهانی به وسیله چند واژه بیان شده است که اکثرا بار منفی دارد و برای عذاب و تهدید به کار میرود، این واژهها عبارتند از:
۱.اجل:اجل به معنای مهلت و برهه ای از زمان است که در قرآن کریم درباره انسان به کار رفته و منظور از آن مهلتی است که به انسان برای زندگی داده میشود.
۲. صاعقه: صاعقه در قرآن کریم درباره قوم عاد و ثمود به کار رفته است که برخی آن را به معنای مرگ ناگهانی گرفته اند
و برخی گفته اند معنای آن مرگ ناگهانی نیست؛ بلکه کنایه از مرگ ناگهانی میباشد.
۳. طوفان: برخی از مفسران مانند طبرسی نویسنده مجمع البیان و رهنما در تفسیرش و برخی از اهل لغت مانند مهریار در کتاب فرهنگ ابجدی در میان معانیای که برای این کلمه ذکر کرده اند یک معنای محتمل این کلمه در قرآن کریم را مرگ ناگهانی دانسته اند.
درسهایی از قرآن در رابطه با مرگ ناگهانی
...
wikifeqh: مرگ_ناگهانی