[ویکی فقه] مرکب تقییدی از نوع اضافی، فاقد نسبت حکمی است.
مرکب اضافی، از اقسام مرکب ناقص تقییدی است که یک جزء آن متمم جزء دیگر بوده و میان اجزای آن نسبت ناقصه وجود دارد نه تامه؛ به بیان دیگر، در مرکب اضافی، ترکیب از نوع اضافی است که یک جزء آن مضاف و دیگری مضاف الیه است و شامل نسبت تقییدی می گردد و نسبت حکمی در آن وجود ندارد، مثل: «کتاب زید»، و از این رو، سکوت متکلم بر آن صحیح نیست.
نکته
بر اساس دیدگاه « شهید صدر » نسبت در مرکب اضافی، از نوع اندماجی است که یکی در دیگری فرو رفته و این عقل است که با تحلیل خود، به دو طرف نسبت اندماجی (نسبت ناقصه) پی می برد.
عناوین مرتبط
...
مرکب اضافی، از اقسام مرکب ناقص تقییدی است که یک جزء آن متمم جزء دیگر بوده و میان اجزای آن نسبت ناقصه وجود دارد نه تامه؛ به بیان دیگر، در مرکب اضافی، ترکیب از نوع اضافی است که یک جزء آن مضاف و دیگری مضاف الیه است و شامل نسبت تقییدی می گردد و نسبت حکمی در آن وجود ندارد، مثل: «کتاب زید»، و از این رو، سکوت متکلم بر آن صحیح نیست.
نکته
بر اساس دیدگاه « شهید صدر » نسبت در مرکب اضافی، از نوع اندماجی است که یکی در دیگری فرو رفته و این عقل است که با تحلیل خود، به دو طرف نسبت اندماجی (نسبت ناقصه) پی می برد.
عناوین مرتبط
...
wikifeqh: مرکب_اضافی