[ویکی فقه] بحث از دلالت یا عدم دلالت صیغه امر بر تکرار یا عدم تکرار متعلق امر، مره و تکرار نامیده شده است.
مرّه و تکرار، از مسائلی است که در بحث «صیغه امر» به آن پرداخته می شود؛ به این بیان که: هر گاه صیغه «افعل» عاری از هر گونه قرینه دلالت کننده بر مرّه و یا تکرار، به کار رود، آیا بر مرّه دلالت می کند که در نتیجه، بر مکلف لازم باشد در مقام امتثال، فقط یک بار امر مولا را به جا آورد، یا بر تکرار دلالت می کند تا بر مکلف واجب باشد امر را چند بار انجام دهد، یا بر هیچ یک دلالت نمی کند. هم چنین در این که این بحث مربوط به ماده امر است یا هیئت امر، یا هر دو، اختلاف وجود دارد.
دیدگاه اصولیون
برخی از اصولی ها مسئله را از دو دید بررسی نموده اند: از دید دلالت ظهور وضعی صیغه امر و از دید دلالت ظهور اطلاقی آن.ا) به لحاظ ظهور وضعی، چهار نظریه وجود دارد:۱. صیغه افعل برای دلالت بر مرّة وضع شده و استعمال آن در تکرار مجازی است؛۲. صیغه افعل برای دلالت بر تکرار وضع شده و استعمال آن در مرّة مجازی است؛۳. صیغه افعل مشترک لفظی میان مرّه و تکرار بوده و برای هر یک جداگانه وضع شده است؛۴. صیغه افعل نه بر مرّه دلالت می کند و نه بر تکرار، بلکه فقط بر «طلب نفس طبیعت» به نظر برخی یا «بعث اعتباری به طبیعت» به نظر برخی دیگر دلالت می نماید و هیچ یک از ماده و هیئت آن بر فور یا تراخی دلالت نمی کند.
← دیدگاه برتر
معنای مرّه و تکرار.
مرّه و تکرار، از مسائلی است که در بحث «صیغه امر» به آن پرداخته می شود؛ به این بیان که: هر گاه صیغه «افعل» عاری از هر گونه قرینه دلالت کننده بر مرّه و یا تکرار، به کار رود، آیا بر مرّه دلالت می کند که در نتیجه، بر مکلف لازم باشد در مقام امتثال، فقط یک بار امر مولا را به جا آورد، یا بر تکرار دلالت می کند تا بر مکلف واجب باشد امر را چند بار انجام دهد، یا بر هیچ یک دلالت نمی کند. هم چنین در این که این بحث مربوط به ماده امر است یا هیئت امر، یا هر دو، اختلاف وجود دارد.
دیدگاه اصولیون
برخی از اصولی ها مسئله را از دو دید بررسی نموده اند: از دید دلالت ظهور وضعی صیغه امر و از دید دلالت ظهور اطلاقی آن.ا) به لحاظ ظهور وضعی، چهار نظریه وجود دارد:۱. صیغه افعل برای دلالت بر مرّة وضع شده و استعمال آن در تکرار مجازی است؛۲. صیغه افعل برای دلالت بر تکرار وضع شده و استعمال آن در مرّة مجازی است؛۳. صیغه افعل مشترک لفظی میان مرّه و تکرار بوده و برای هر یک جداگانه وضع شده است؛۴. صیغه افعل نه بر مرّه دلالت می کند و نه بر تکرار، بلکه فقط بر «طلب نفس طبیعت» به نظر برخی یا «بعث اعتباری به طبیعت» به نظر برخی دیگر دلالت می نماید و هیچ یک از ماده و هیئت آن بر فور یا تراخی دلالت نمی کند.
← دیدگاه برتر
معنای مرّه و تکرار.
wikifeqh: وحدت_و_تکرار