مُرقَّع سازی
مینیاتوری مرقع از قرن 11ق
در کتاب سازی دوران اسلامی، مجموعۀ قطعات مختلف خط، نقاشی یا هردو، که به شکل کتاب گردآوری می شد. از دورۀ صفوی مرقع سازی، با استفاده از قطعاتی با خطوط زیبا، یا نقاشی و خوشنویسی، رواج یافت. برای ساخت مرقع، نخست قطعات تصاویر و خطوط را تک تک روی مقوا می چسباندند و در روی محل اتصال دو حاشیه با آب طلا و لاجورد، شنگرف و غیره، جدول های باریک و پهن می کشیدند و قطعات را با تیماج یا پارچه به هم وصل می کردند، به گونه ای که هنگام بازشدن، همۀ آن ها یک رشته را تشکیل می دادند و در هنگام بستن یک کتاب می شدند. مرقع گلشن، به سفارش جهانگیرشاه گورکانی، از نمونه های ارزندۀ مرقع است که قطعات خط و نقاشی را دربردارد.
مینیاتوری مرقع از قرن 11ق
در کتاب سازی دوران اسلامی، مجموعۀ قطعات مختلف خط، نقاشی یا هردو، که به شکل کتاب گردآوری می شد. از دورۀ صفوی مرقع سازی، با استفاده از قطعاتی با خطوط زیبا، یا نقاشی و خوشنویسی، رواج یافت. برای ساخت مرقع، نخست قطعات تصاویر و خطوط را تک تک روی مقوا می چسباندند و در روی محل اتصال دو حاشیه با آب طلا و لاجورد، شنگرف و غیره، جدول های باریک و پهن می کشیدند و قطعات را با تیماج یا پارچه به هم وصل می کردند، به گونه ای که هنگام بازشدن، همۀ آن ها یک رشته را تشکیل می دادند و در هنگام بستن یک کتاب می شدند. مرقع گلشن، به سفارش جهانگیرشاه گورکانی، از نمونه های ارزندۀ مرقع است که قطعات خط و نقاشی را دربردارد.
wikijoo: مرقع_سازی