"نام کُرد در قرن های میانه ( کم و بیش از قرن پنجم میلادی تا شانزدهم میلادی ) نامی بود که بر همه رمه گران و کوچ گران ایرانی نامگزاری می شد. "چندین بار حتی “کردهای عرب” در منابع نامبرده شدند که بمعنی عربهای چوپان می باشند. در کارنامه اردشیر بابکان هم کردان به معنی شبانان آمده است، نه نام و نژاد یا قبیله. در گویش طبری امروز نیز کلمه کرد به معنی چوپان و شبان است. ( واژه نامه طبری، صادق کیا، ص ۱۶۶ )
... [مشاهده متن کامل]
در بسیاری از منابع تاریخی که به زبان عربی در قرنهای نخستین اسلام تألیف یافته، این کلمه را معادل کلمه � شبان � و � چوپان � بکار برده اند. واژهٔ کرد در دوران تاریخی پس از حمله اعراب به ایران به معنای رمه گردانان و کوچ نشینان فلات ایران بزرگ به کار رفته است و هرگز معنی زبانی خاص یا قوم خاص یا فرهنگی خاص را نمی دهد. چنانکه امروز هم این واژه هنوز معنی زبانی خاص یا گروهی خاص را نمی دهد.
اگر به حدود دوران گسترش امپراتوری اعراب نگاه کنیم، خواهیم یافت که عنوان کرد با رمه گر و کوچ گر دارای یک معنی است
واژه ی “کرد” در متون پارسی تنها به معنی چادرنشینان و رمه گران بوده است و زبان یا قوم خاصی را منظور نبوده است، بلکه یک نوع شیوه زندگی بوده است. کرد صفتی عامیانه در تاریخ بوده و بار معنایی قومی اتنیکی نداشته است. کردها قوم نیستند. استفاده و برداشت کردها از کلمه کرد به مفهوم قومی اتنیکی باعث شده این نادانان، تصور حضوری چندین ساله در منطقه و ادعای تمدن ماد را بکنند. چون عقل نیست جان در عذاب است
... [مشاهده متن کامل]
در بسیاری از منابع تاریخی که به زبان عربی در قرنهای نخستین اسلام تألیف یافته، این کلمه را معادل کلمه � شبان � و � چوپان � بکار برده اند. واژهٔ کرد در دوران تاریخی پس از حمله اعراب به ایران به معنای رمه گردانان و کوچ نشینان فلات ایران بزرگ به کار رفته است و هرگز معنی زبانی خاص یا قوم خاص یا فرهنگی خاص را نمی دهد. چنانکه امروز هم این واژه هنوز معنی زبانی خاص یا گروهی خاص را نمی دهد.
اگر به حدود دوران گسترش امپراتوری اعراب نگاه کنیم، خواهیم یافت که عنوان کرد با رمه گر و کوچ گر دارای یک معنی است
واژه ی “کرد” در متون پارسی تنها به معنی چادرنشینان و رمه گران بوده است و زبان یا قوم خاصی را منظور نبوده است، بلکه یک نوع شیوه زندگی بوده است. کرد صفتی عامیانه در تاریخ بوده و بار معنایی قومی اتنیکی نداشته است. کردها قوم نیستند. استفاده و برداشت کردها از کلمه کرد به مفهوم قومی اتنیکی باعث شده این نادانان، تصور حضوری چندین ساله در منطقه و ادعای تمدن ماد را بکنند. چون عقل نیست جان در عذاب است
درسته لرها کردند این دلیل اوردن و جدا دانستن لر از کرد همه اش پاک کردن صورتمسئله و فرافکنی است و قدیمی ترین سندی که در مورد تبار کردها وجود دارد دو کتاب مسعودی دانشمند عرب قرن چهارم است که با ریز کردن
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
تمام مردم ایران از قبیل ترک، فارس، بلوچ و قبایل کرد که اسم لر هم در بین انان است و با رد فرضیه ها و داستان ضحاک در مورد کردها انها را در اصل شاخه ای از اعراب عدنانی دانسته که از شام سوریه تا سیستان، همدان، شیراز، اصفهان، دینور و حتی خراسان پراکنده اند که در مجاورت با پارسها زبانشان ایرانی و عجمی شده ولی استرابون دانشمند یونانی در دو هزار سال پیش قوم کرد یا کرتی را از اقوام ماد دانسته است. نمی توان کرد را چوپان نامید چون ترکها و هم اعراب و بلوچ ها هم چادرنشین دارند چرا به آنها کرد نگفته اند؟ آنچه قابل استناد است کرد بودن ساسانیان و در ادامه ماد بودن اکراد است
در جواب کامنتهای بالا که کاملا مشخص میکند باز چگونه یک عده پانترک بیسواد از میدان خالی سو استفاده میکنند
اگر کرد در زبان لری یعنی چوپانباشد پس سردار اسعد بختیاری بزرگ لران که تمام لران را از اکراد دانسته است منطورش این بوده که لر ها چوپان هستند
... [مشاهده متن کامل]
یا اینکه دیسم کردی حاکم اذربایجان در 1100 سال پیش یک چوپان بوده یا جابان کردی صحابه ی پیامبر 1500 سال پیش یک چوپان بوده یا محمود کاشغزی برای چوپانان یک محدوده بر روی نقشه بنام ارض الاکراد رسم کرده است کجای دنیا برای رمه گردادنان و چوپانان محدوه مشخص میکنند
شما بیسواد ها چرا از کسانیکه کرد یک قوم دانسته اند مطلب نمیاورید
اینکه یک عده گفته اند کرد یعنی چوپان یک عده هم گفته اند کرد از نسل جن و دیو ها میباشد این ها را هم پس باید بارو کنید چون اشخاصی مانند تاریخ مسعودی که اول گفته کرد یعنی چوپان و در جای دیگر کرد را قومی از نسل دیو ها خطاب کرده است که سلیمان نبی انها را به کوه ها رانده است
یا اشخاصی هم گفته اند کرد ها از نسل جن هستند
البته کسی که دو صفحه تاریخ خونده باشد متوجه میشود لفظ کردیا کورد از گوتی و کوتی و کرتی و کردیج و کردوخوی و کاردوشوی و کاردای سومری و کردوک و کردءنه و. . . . گرفته شده است و همگی با هم قرابت دارند مثلا سومری ها از لفظ کاردا استفاده کردند و ارمنی ها از لفظ کردیج که هر دو یکی هستند
در اخر مشکل شما با نام ما نیست انچه که خواب شب را بر شما حرام کرده ماهیت و ریشه های کهن ماست که دوباره در حال رشد کردن هست
کتاب تاریخ بختیاری از اسعد بختیاری در تصویر زیر در جواب یاوه گوی های کاربر بالا
و همچنین تصویر سوم از نقشه ی محمود کاشغزی را هم بررسی کنید
اگر کرد در زبان لری یعنی چوپانباشد پس سردار اسعد بختیاری بزرگ لران که تمام لران را از اکراد دانسته است منطورش این بوده که لر ها چوپان هستند
... [مشاهده متن کامل]
یا اینکه دیسم کردی حاکم اذربایجان در 1100 سال پیش یک چوپان بوده یا جابان کردی صحابه ی پیامبر 1500 سال پیش یک چوپان بوده یا محمود کاشغزی برای چوپانان یک محدوده بر روی نقشه بنام ارض الاکراد رسم کرده است کجای دنیا برای رمه گردادنان و چوپانان محدوه مشخص میکنند
شما بیسواد ها چرا از کسانیکه کرد یک قوم دانسته اند مطلب نمیاورید
اینکه یک عده گفته اند کرد یعنی چوپان یک عده هم گفته اند کرد از نسل جن و دیو ها میباشد این ها را هم پس باید بارو کنید چون اشخاصی مانند تاریخ مسعودی که اول گفته کرد یعنی چوپان و در جای دیگر کرد را قومی از نسل دیو ها خطاب کرده است که سلیمان نبی انها را به کوه ها رانده است
یا اشخاصی هم گفته اند کرد ها از نسل جن هستند
البته کسی که دو صفحه تاریخ خونده باشد متوجه میشود لفظ کردیا کورد از گوتی و کوتی و کرتی و کردیج و کردوخوی و کاردوشوی و کاردای سومری و کردوک و کردءنه و. . . . گرفته شده است و همگی با هم قرابت دارند مثلا سومری ها از لفظ کاردا استفاده کردند و ارمنی ها از لفظ کردیج که هر دو یکی هستند
در اخر مشکل شما با نام ما نیست انچه که خواب شب را بر شما حرام کرده ماهیت و ریشه های کهن ماست که دوباره در حال رشد کردن هست
کتاب تاریخ بختیاری از اسعد بختیاری در تصویر زیر در جواب یاوه گوی های کاربر بالا
و همچنین تصویر سوم از نقشه ی محمود کاشغزی را هم بررسی کنید
کاربر بالا مغلطه نکنید. آنچه که استرابو از کورتی آورده تنها بخشِ بسیار کوچکی در نزدیکی دریاچه وان است و این با مادهایی که گستره فرمانروایی شان از آذرآبادگان تا میانه ایران بوده، ناسازگاری دارد.
با یک دست نمیشه دو تا هندوانه برداشت.
با یک دست نمیشه دو تا هندوانه برداشت.
قوم کورد ریشه در قوم کورتی دارد که در سرزمین ماد سکونت داشتند و استرابون مورخ یونانی حدود ۲۰۰۰ سال پیش از اقوام کورتی ها و کادوسی ها و تپیری ها و ماردی ها به عنوان مردمی در سرزمین ماد یاد کرده است و سرزمین
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
ماد شامل کوردستان و آذربایجان و تالش و گیلان و مازندران و تهران و قزوین و زنجان و همدان و اصفهان میشد
کرد در زبان لری به معنی کوهنشین است.
در زبان مازندرانی کُرد به معنی چوپان هست ولی چوپانی که رمه دار هست و صاحب گوسفند هست و این گروه از مازندرانی ها به خود کُرد و به زبانشون کُردی میگویند ولی زبانشون گویشی از زبان مازندرانی هست و با زبان کُردی در کردستان متفاوت هست.
... [مشاهده متن کامل]
در زبان مازندرانی به کوه نشین ها کوهی یا تات میگویند و به دامداران و چوپانانی که گاو دارند گالش میگویند و به کشاورزان روستایی گیلک گفته میشود و به جلگه نشین ها مازرونی میگویند و به شهری ها مازندرونی میگویند و مجموعه مازرونی و مازندرونی و گیلک و گالش و کُرد و تات و کوهی و کتول را تبری میگویند .
... [مشاهده متن کامل]
در زبان مازندرانی به کوه نشین ها کوهی یا تات میگویند و به دامداران و چوپانانی که گاو دارند گالش میگویند و به کشاورزان روستایی گیلک گفته میشود و به جلگه نشین ها مازرونی میگویند و به شهری ها مازندرونی میگویند و مجموعه مازرونی و مازندرونی و گیلک و گالش و کُرد و تات و کوهی و کتول را تبری میگویند .