مِرداک، ویلیام (۱۷۵۴ـ۱۸۳۹)(Murdock, William)
مِرداک، ویلیام
مخترع و تکنیسین اسکاتلندی. در دهۀ ۱۷۹۰، در حالی که برای ساخت ماشین بخاربه استخدام جیمز واتو متیو بولتوندر آمده بود،نخستین بار با ذخیره سازی گاز در مخزن روشنایی با چراغ گاز را در مقیاس تجاری امکان پذیر کرد. در اوکینلکایرشرزاده شد. از ۱۷۷۷ تا ۱۸۳۰، بیشتر در بیرمنگام و کورنوالو برای بولتون و وات کار می کرد. در ۱۷۹۲، خانۀ خود را در ردراثکورنوال با گاز حاصل از تقطیر زغال سنگ یا چوب روشن می کرد، اما تکمیل روش های تولید، ذخیره سازی، و تصفیۀ گاز تا ۱۷۹۹ طول کشید. از ۱۸۰۲ تا ۱۸۰۳، روشنایی کارخانۀ وات و بولتون در بیرمنگام با گاز تأمین می شد و به نظر می رسد احداث کارخانۀ تولید گاز در همین دوران آغاز شده باشد. مقالۀ مرداک در ۱۸۰۸ به انجمن سلطنتیعرضه شد و نخستین مقالۀ عملی در این باره بود. مرداک اصلاحاتی نیز در ماشین بخار صورت داد، اما بولتون و وات متقاعد نشدند که ساخت کالسکۀ بخارعملی است. مرداکنخستین بار موتور نوسانیساخت (ح ۱۷۸۴). آزمایش هایی نیز در زمینۀ هوای فشرده صورت داد و در ۱۸۰۳ تفنگ بخارساخت.
مِرداک، ویلیام
مخترع و تکنیسین اسکاتلندی. در دهۀ ۱۷۹۰، در حالی که برای ساخت ماشین بخاربه استخدام جیمز واتو متیو بولتوندر آمده بود،نخستین بار با ذخیره سازی گاز در مخزن روشنایی با چراغ گاز را در مقیاس تجاری امکان پذیر کرد. در اوکینلکایرشرزاده شد. از ۱۷۷۷ تا ۱۸۳۰، بیشتر در بیرمنگام و کورنوالو برای بولتون و وات کار می کرد. در ۱۷۹۲، خانۀ خود را در ردراثکورنوال با گاز حاصل از تقطیر زغال سنگ یا چوب روشن می کرد، اما تکمیل روش های تولید، ذخیره سازی، و تصفیۀ گاز تا ۱۷۹۹ طول کشید. از ۱۸۰۲ تا ۱۸۰۳، روشنایی کارخانۀ وات و بولتون در بیرمنگام با گاز تأمین می شد و به نظر می رسد احداث کارخانۀ تولید گاز در همین دوران آغاز شده باشد. مقالۀ مرداک در ۱۸۰۸ به انجمن سلطنتیعرضه شد و نخستین مقالۀ عملی در این باره بود. مرداک اصلاحاتی نیز در ماشین بخار صورت داد، اما بولتون و وات متقاعد نشدند که ساخت کالسکۀ بخارعملی است. مرداکنخستین بار موتور نوسانیساخت (ح ۱۷۸۴). آزمایش هایی نیز در زمینۀ هوای فشرده صورت داد و در ۱۸۰۳ تفنگ بخارساخت.
wikijoo: مرداک،_ویلیام_(۱۷۵۴ـ۱۸۳۹)