مربی (بسکتبال). مربیگری بسکتبال، نوعی هدایت و استراتژیک رفتار یک تیم
بسکتبال یا یک بازیکن
بسکتبال است. مربیگری بسکتبال معمولاً شامل بهبود مهارتهای تهاجمی و دفاعی فردی و تیمی و همچنین شرایط کلی جسمی است. مربیان همچنین وظیفه دارند تیم خود را با توسعه بازیکن، استراتژی و مدیریت در بازی بهبود بخشند. مربیان همچنین تیم خود را
آموزش می دهند و به آنها الهام می دهند تا بهترین باشند.
مربیگری معمولاً توسط یک فرد انجام می شود که غالباً با کمک یک یا چند دستیار انجام می شود.
یک
بُریده دان یا رایانک،
تخته سفید با طرح کلی زمین بسکتبال اغلب در اواسط بازی برای توصیف نمایش ها و ارائه مروری بر استراتژی تیم مقابل استفاده می شود. مربیان تیم های حریف را استراتژیک و پیشاهنگی می کنند و راه های غلبه بر آنها را به راحتی پیدا می کنند. در همان زمان، آنها برای شروع پنج بازیکن برتر از تیم شخصی خود غافل می شوند ( فقط پنج بازیکن می توانند در یک زمان در زمین باشند ) . مربیان همچنین باید از بازیکنان جایگزین در طول بازی آگاهی داشته باشند تا تازه باشند.
از یک طراح مته برای ترسیم مته ها، نمایشنامه ها و اطلاعات استفاده می شود. مربیان همچنین از مدیران پرونده برای ذخیره کردن کلیه مطالب مربیگری در یک مکان و دسترسی از هرجایی استفاده می کنند. برنامه ریزان همچنین برای طراحی نقشه ها و استراتژی ها مورد استفاده قرار می گیرند.
مربی بسکتبال
جان وودن هر روز صبح دو ساعت را با دستیاران می گذراند که یک دقیقه به دقیقه روی کارت های سه در پنج برنامه می گذارند. او هر سال کارت را برای تنظیم و پیشرفت نگه داشت. او با همیشه تمرینات شدیدتر از بازی بازیکنانش را با شرایط «ذهنی و عاطفی» آموزش می داد. بازیکنان سریعتر از آنچه یک بازی نیاز دارد اجرا می شوند تا بتوانند برای تسلط بر بازی آماده شوند. [ ۱]
• جایزه مربی سال ان بی ای
مربی (ورزش). مُرَبّی در
ورزش فردی است که کار مربیگری و آموزش افراد یک تیم ورزشی یا یک
ورزشکار را به عهده دارد. مربی گری فرایند همراهی مداوم و حمایت از فردی برای ثابت قدم ماندن در اهداف و تعهدات خود است و به معنای پیمودن راهی میان بر، فائق آمدن بر ترس و تقویت و نیرومند ساختن نقاط و ویژگی های مهم و اساسی است. به بیان دیگر مربی گری هنر تسهیل کردن اجرای فعالیت ها، فرایند یادگیری و پیشرفت فرد است و به طور مداوم بر فرایندهای پیشرفت و رشد افراد تمرکز می کند.
رهبر: وقتی گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی تلاش می کنند، معمولاً کسی باید مسئول باشد. پیرو: پیروی ضعف نیست بلکه نشانه ای از نیرومندی است.
معلم: مربیان مؤثر معلم هستند. نقش الگو: مربیان در نمایش رفتارهای درست به عنوان الگویی برای پیروان خود هستند. تعیین کننده محدودیت: مربی باید گاهی رفتارهای معینی را محدود کند و برای اطمینان از آمادگی درست بازیکنان برای بهترین عملکرد در بازی چهارچوبی را در نظر بگیرد.
روان شناس یا مشاور راهنما: مربی به عنوان مشاور با ورزشکار ملاقات می نماید تا با او دربارهٔ انتخاب راهبردهای مناسب برای غلبه بر عملکرد ضعیف و همچنین تعیین اهداف واقع بینانه و پیگیری میزان پیشرفت، تبادل نظر کند.
دوست: عنصری از رفاقت در ارتباط سالم بین مربی و بازیکن وجود دارد حتی خارج از محدوده ورزشی.
جانشین والدین: نقش مربی این نیست که والدین باشد، بلکه باید از همان هدف هایی حمایت کند که والدین برای فرزندان انجام می دهند.
عضو خانواده: مربی باید مسئولیت های خانوادگی را بشناسد و خانواده باید عنصری پاداش دهنده و مطبوع از زندگی مربی باشد و منبعی از لذت و وسیله ای برای جلوگیری از فروپاشی و تنهایی باشد.
این نوع مربی مایل است ویژه و محبوب باشد و مورد علاقه گروه بیشتری از مردم قرار می گیرد. گاهی موفقیت زیادی کسب می کند به دلیل اینکه ورزشکار با مربی بسیار نزدیک بوده و برهمین اساس دستورها و خواسته های مربی رو به درستی اجرا می کند
این مربی تأکید بر این دارد که تمرین و قوانین تمرینی باید به طور عادلانه برابر و پیوسته اجرا شود
در این روش مربی به ورزشکار کمک می کند تا خلاقیت آن بیشتر شود و ورزشکار خود هدفی را انتخاب کند و در مسیر آن پیشرفت کند
هدف این نوع مربی بیشتر شناخته شدن در سطوح جامعه است. هدف او از شرکت در مسابقات تنها به دلیل مسائل تجاری و تبلیغاتی است و برد یا باخت اهمیت چندانی نزد این نوع مربی ندارد