[ویکی نور] مرآه الافراد. «مرآة الافراد»، به زبان فارسی، اثری عرفانی است که توسط پیر جمال الدین اردستانی، عارف قرن نهم هجری، به رشته ی تحریر درآمده است.
کتاب، مشتمل بر 165 رساله است.
مؤلف، در این اثر، به تأویل بسیاری از آیات قرآنی و احادیث نبوی و چند حدیث قدسی می پردازد؛ مثلا در تأویل آیه نور می گوید:
«این سماوات و ارض که تو می بینی عالم تمثل است و نور ذات الله، پرتوی بر این آسمان ها و زمین انداخته است. تو معنی الله از مشکات بطلب. از نور مصباح؛ یعنی نور السموات و الارض، در ولایت حضرت سید کائنات موجود و از آسمان رسالت به زمین ولایت متصل است، مانند چراغ در چراغ دانی که صاف باشد و نور آن چراغ در غایت حرارت و لطافت بی تحریک غیری روشنایی دهد؛ یعنی عقل محمدی(ص) لطیف است و وحی الهی در او پیداست و بر روی حکمت و حکومت و استغناء بر زمینیان تشریف می نماید؛ یعنی قاردست که بنماید آفتاب جمال«الله نور السموات» بر ارض، چنان که اکثر اهل زمین آن نور نبینند، چنان که چراغ در چراغ دانی کثیف باشد و پرده ای بر روی آن انداخته و بر بعضی چنان نماید که ستاره در شب تاریک.»
پیرجمال، نسبت به پیامبر اکرم و حضرت علی(ع) احترام کامل دارد و از آنان به بزرگی یاد می کند و در میان عارفان، بیشتر، به مولانا علاقه مند است و اندیشه عرفانی وی را به عنوان والاترین اندیشه عرفانی در میان عرفا می داند. وی، در رساله هیجدهم بیان می کند که بعد از قرآن و احادیث نبوی، هیچ کتابی بهتر از مثنوی مولوی نمی باشد و حدیقه سنایی و فصوص محی الدین عربی، در یک ورق مثنوی مولوی است.
کتاب، مشتمل بر 165 رساله است.
مؤلف، در این اثر، به تأویل بسیاری از آیات قرآنی و احادیث نبوی و چند حدیث قدسی می پردازد؛ مثلا در تأویل آیه نور می گوید:
«این سماوات و ارض که تو می بینی عالم تمثل است و نور ذات الله، پرتوی بر این آسمان ها و زمین انداخته است. تو معنی الله از مشکات بطلب. از نور مصباح؛ یعنی نور السموات و الارض، در ولایت حضرت سید کائنات موجود و از آسمان رسالت به زمین ولایت متصل است، مانند چراغ در چراغ دانی که صاف باشد و نور آن چراغ در غایت حرارت و لطافت بی تحریک غیری روشنایی دهد؛ یعنی عقل محمدی(ص) لطیف است و وحی الهی در او پیداست و بر روی حکمت و حکومت و استغناء بر زمینیان تشریف می نماید؛ یعنی قاردست که بنماید آفتاب جمال«الله نور السموات» بر ارض، چنان که اکثر اهل زمین آن نور نبینند، چنان که چراغ در چراغ دانی کثیف باشد و پرده ای بر روی آن انداخته و بر بعضی چنان نماید که ستاره در شب تاریک.»
پیرجمال، نسبت به پیامبر اکرم و حضرت علی(ع) احترام کامل دارد و از آنان به بزرگی یاد می کند و در میان عارفان، بیشتر، به مولانا علاقه مند است و اندیشه عرفانی وی را به عنوان والاترین اندیشه عرفانی در میان عرفا می داند. وی، در رساله هیجدهم بیان می کند که بعد از قرآن و احادیث نبوی، هیچ کتابی بهتر از مثنوی مولوی نمی باشد و حدیقه سنایی و فصوص محی الدین عربی، در یک ورق مثنوی مولوی است.
wikinoor: مرآة_الافراد