[ویکی فقه] مراسم نهم ربیع (منابع شیعی). امروزه ضمن برداشت هایی ناصحیح از واژه تبرّی، اعمالی در جامعه اسلامی اتفاق می افتد که بی شک مقبول امامان شیعه نیست و با روح حاکم بر دین و سیره متعالی اهل بیت (علیهم السّلام) منافات دارد؛ اعمالی مانند برگزاری مراسمی مشتمل بر سب و لعن و اهانت به مقدسات مذهب مخالف، که یکی از پر رنگ ترین این مراسم، که در جمع ناآگاهان یا معاندان مذهب انجام می شود، برگزاری مراسم جشن نهم ربیع است. این جشن با عنوان «عیدالزهرا»، «فرحة الزهرا»، «روز رفع القلم» و «غدیر دوم» نیز مطرح است و برپا کنندگان به زعم خود اظهار مسرت و شادی خود را از کشته شدن قاتل حضرت زهرا (سلام الله علیها) به روش های مختلفی، از قبیل اذکار سب و لعن دسته جمعی، پوشیدن لباس های قرمز و غیرمتعارف، دست و پای کوبی و اعمال سخیف، اظهار می دارند! مقاله حاضر با دغدغه بررسی مستندات و دلایل مدافعان مشروعیت آن در نظر دارد ضمن نقد این دلایل، نامشروع بودن آن را تبیین کند و به این پرسش پاسخ دهد که: آیا اساساً جشن نهم ربیع می تواند از مصادیق تعظیم شعائر محسوب شود؟! این نوشتار در دو بخش به این پرسش پاسخ خواهد داد. بخش اول به ذکر دلایل موافقان مشروعیت بسنده می کند و در بخش دوم ضمن نقد ادله موافقان، ادله مخالفان مشروعیت را نیز بیان می کند.
در اینجا به ادله قائلان به مشروعیت برگزاری جشن نهم ربیع می پردازیم:
← ضرورت تبرّی در مذهب شیعه
در اینجا ادله قائلان به جشن نهم ربیع برسی و مورد نقد قرار می گیرد:
← نهی قرآنی
این حدیث به عنوان یکی از ادله قائلان به جشن نهم ربیع از دو حیث سندی و محتوایی، اشکالاتی دارد:
← اشکالات سندی و شکلی
...
در اینجا به ادله قائلان به مشروعیت برگزاری جشن نهم ربیع می پردازیم:
← ضرورت تبرّی در مذهب شیعه
در اینجا ادله قائلان به جشن نهم ربیع برسی و مورد نقد قرار می گیرد:
← نهی قرآنی
این حدیث به عنوان یکی از ادله قائلان به جشن نهم ربیع از دو حیث سندی و محتوایی، اشکالاتی دارد:
← اشکالات سندی و شکلی
...
wikifeqh: مراسم_نه_ربیع