مرادی، ابراهیم (بندرانزلی ۱۲۷۸ـ۱۳۵۶ش)
مرادی، ابراهیم
کارگردان و فیلم نامه نویس ایرانی. یکی از سه هنرمندی است که سینمای ایران با نام آنان آغاز می شود. از نُه فیلمِ دورۀ اول فیلم سازی (۱۳۰۹ـ۱۳۱۵)، دو فیلم ساختۀ اوست : انتقام برادر (۱۳۱۱)، که ساخت آن به پایان نرسید و به شکل ناقص در شهرهای شمالی و تهران به نمایش درآمد و با استقبال مواجه نشد. بوالهوس ( ۱۳۱۳)، که در سینما مایاک تهران به نمایش درآمد. مرادی در ۱۳۱۴ به برلین رفت تا پیرامونِ فیلمِ ناطق مطالعه و تحقیق کند. پس از بازگشت به ایران سینمای علمی دارالفنون و سینمای کانون بانوان را تأسیس و اداره کرد. در ۱۳۲۶ دو اختراعِ تبدیل صدایِ فیلم با نوار مخصوص و ماشین زیرنویس فارسیِ فیلم به نامِ او به ثبت رسید. در ۱۳۲۸ استودیو مرادی را بنیاد نهاد و سه فیلمِ دیگر ساخت : کمرشکن یا نیروی اراده (۱۳۳۰)، گوهر لکه دار (۱۳۳۸)، و لالۀ دریایی (۱۳۳۹). مرادی فیلم اخیر را با دستگاهی رنگ کرد که خود ساخته بود.
مرادی، ابراهیم
کارگردان و فیلم نامه نویس ایرانی. یکی از سه هنرمندی است که سینمای ایران با نام آنان آغاز می شود. از نُه فیلمِ دورۀ اول فیلم سازی (۱۳۰۹ـ۱۳۱۵)، دو فیلم ساختۀ اوست : انتقام برادر (۱۳۱۱)، که ساخت آن به پایان نرسید و به شکل ناقص در شهرهای شمالی و تهران به نمایش درآمد و با استقبال مواجه نشد. بوالهوس ( ۱۳۱۳)، که در سینما مایاک تهران به نمایش درآمد. مرادی در ۱۳۱۴ به برلین رفت تا پیرامونِ فیلمِ ناطق مطالعه و تحقیق کند. پس از بازگشت به ایران سینمای علمی دارالفنون و سینمای کانون بانوان را تأسیس و اداره کرد. در ۱۳۲۶ دو اختراعِ تبدیل صدایِ فیلم با نوار مخصوص و ماشین زیرنویس فارسیِ فیلم به نامِ او به ثبت رسید. در ۱۳۲۸ استودیو مرادی را بنیاد نهاد و سه فیلمِ دیگر ساخت : کمرشکن یا نیروی اراده (۱۳۳۰)، گوهر لکه دار (۱۳۳۸)، و لالۀ دریایی (۱۳۳۹). مرادی فیلم اخیر را با دستگاهی رنگ کرد که خود ساخته بود.