مرآت السفر و مشکوه الحضر. مِرآتُ السَّفَر و مِشْکوة الْحَضَر
دومین نشریۀ سفری ناصرالدین شاه. به مدیریت محمدحسن خان صنیع الدوله (اعتمادالسلطنه)، در راه تهران ـ مازندران در محل های اطراق ناصرالدین شاه نشر می یافت که در ذیل عنوان، نام محل انتشار آمده است. نخستین شمارۀ این روزنامه در ربیع الاول ۱۲۸۸ در تهران و سیزدهمین شماره در جمادی الاول همان سال در همان جا منتشر شد. هر شماره در دو صفحه و به قلم خوشنویسان آن عهد نوشته و به صورت رایگان منتشر می شد. در نقاشی سرلوحه دو فرشته هستند که با یک دست تاج شاهی را نگه داشته اند. فرشتۀ نقاشی شده از نخستین تأثیرهای نقاشی ایران از غربی حکایت دارد. این روزنامه نمونه ای از گزارش های سفر آن دوره است، همچنین شامل اخبار کُشتی و سوارکاری بود و یک پاورقی داستانی به نام «شرح حال روبن سون» در تمامی سیزده شماره چاپ می شد. این پاورقی ترجمۀ محمدحسن خان (اعتمادالسلطنه) است. ازجمله خبرهای مهم آن، که در واقع برگی از تاریخ مطبوعات ایران محسوب می شود، «سواد دستخط» ناصرالدین شاه است که به موجب آن محمدحسن خان را ملقب به صنیع الدوله کرده است. در ۱۳۶۳، دورۀ مرآت السفر و مشکوةالحضر تجدید چاپ شد.
دومین نشریۀ سفری ناصرالدین شاه. به مدیریت محمدحسن خان صنیع الدوله (اعتمادالسلطنه)، در راه تهران ـ مازندران در محل های اطراق ناصرالدین شاه نشر می یافت که در ذیل عنوان، نام محل انتشار آمده است. نخستین شمارۀ این روزنامه در ربیع الاول ۱۲۸۸ در تهران و سیزدهمین شماره در جمادی الاول همان سال در همان جا منتشر شد. هر شماره در دو صفحه و به قلم خوشنویسان آن عهد نوشته و به صورت رایگان منتشر می شد. در نقاشی سرلوحه دو فرشته هستند که با یک دست تاج شاهی را نگه داشته اند. فرشتۀ نقاشی شده از نخستین تأثیرهای نقاشی ایران از غربی حکایت دارد. این روزنامه نمونه ای از گزارش های سفر آن دوره است، همچنین شامل اخبار کُشتی و سوارکاری بود و یک پاورقی داستانی به نام «شرح حال روبن سون» در تمامی سیزده شماره چاپ می شد. این پاورقی ترجمۀ محمدحسن خان (اعتمادالسلطنه) است. ازجمله خبرهای مهم آن، که در واقع برگی از تاریخ مطبوعات ایران محسوب می شود، «سواد دستخط» ناصرالدین شاه است که به موجب آن محمدحسن خان را ملقب به صنیع الدوله کرده است. در ۱۳۶۳، دورۀ مرآت السفر و مشکوةالحضر تجدید چاپ شد.
wikijoo: مرآت_السفر_و_مشکوه_الحضر